Hej!
Har en adsorptionsavfuktare "MUD 260" från OBM gruppen som har en trådlös enhet där man kan se fuktnivå och om fläkt och/eller avfuktare är aktiva.

Denna data hade jag gärna fått in i Home Assistant eller liknande system så man får data på hur grunden mår och hur mycket ström som går åt att driva avfuktaren. Men för att det ska gå så måste man givetvis koda av signalen. Enligt teknisk data jobbar avfuktaren med 868.55 MHz. Nästa steg är att köpa lite hårdvara för att analysera signalen och lista ut vilket protokoll som används för kommunikationen.

Innan jag börjar med något sådant tänkte jag kolla om någon vet mer eller har gjort detta redan med denna eller andra adsorptionsavfuktare?

Inte helt trivialt skulle jag säga. Det kräver en hel del know-how och hårdvara för att gå i land med detta.
Alternativet är att du mäter strömförbrukningen via någon plug och har en separat hygrometer i utrymmet.

E etompau skrev:
Inte helt trivialt skulle jag säga. Det kräver en hel del know-how och hårdvara för att gå i land med detta.
Alternativet är att du mäter strömförbrukningen via någon plug och har en separat hygrometer i utrymmet.
Det kanske är modellen. Att mäta effektförbrukning är enkelt och jag har redan fukt och temperaturmätare till övers som jag skulle kunna installera i grunden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.