Byggahus.se

avjämningssand under golvet vad göra?

1. H
    Moderator · Stockholm · 43 236 inlägg

hempularen

Moderator
    Hej,

Vi har precis börjat riva lite väggar och ett litet badrum för att utöka köket. Golvet kommer att bestå av dels befintligt marmorgolv (idag i tamburen, matplat efter onbyggnaden). Dels klinker golv på själva köksdelen.

Nu kommer problemet: När jag bilade bort golvet i badrummet så visade det sig bestå av en betongkaka gjuten på sand (ca 15cm sand), under sanden ligger det ett bärande betongbjälklag ner till källaren. I köksdelen är det uppreglat 20cm på den bärande betongen och idag trägolv.

Nu vill jag ta bort allt i badrummet ner till betongbjälklaget för att kunna regla upp lagom i nuvarande badrum och även i köksdelen för att få plats med golvvärme, spånskiva, gips och klinker. Jag tror att konstruktionen med sandlager går vidare in under marmorgolvet i nuvarande tambur. Om jag då gräver ur sanden i badrummet så är jag rädd för att det skall rasa ut sand från under marmorgolvet, och den betongkakan som ligger där kanske då spricker.

Finns det någon som har ett tips på vad man skulle kunna göra?

Väggen mellan badrum och tambur verkar ha sin syll en bit ner i sanden, men det verkar inte som den har förbindelse ända ner till betongbjälklaget. Fast det har jag inte utrett färdigt ännu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.