Byggahus.se

Avjämningsbruk?

1. G
    Medlem · 82 inlägg

garagenisse

Medlem
    Hej!

Måste man köpa svindyrt flytspackel om man vill jämna av plattan lite innan man lägger klinkers? Kan man inte blanda till nåt själv med cement och grus? Jag snackar om ganska grova skillnader i golvet på kanske upp till 50mm, så det handlar om ett lager på 10-50 mm. Det blir ju svindyrt med flytspackel.

Det jag funderar är på att blanda rätt fint grus med cement och lägga ut och dra av hyffsat jämnt och sen klinka. Det är frågan om ett enklare utrymme så det behöver inte va perfekt men jag vill ju inte att plattorna skall lossna på sikt.

Vad säger expertisen?

Mvh Andreas

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 220 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Avjämningsbruk?

Kör med finbetong istället. I skikt över 20mm är den starkare och hårdare än spackel. Räkna med krympsprickor.

3. G
    Medlem · 82 inlägg

garagenisse

Medlem

Hej!

Vad är skillnaden med finbetong mot vad man kan göra själv, blir det mycket hållfastare eller vad är hemligheten, jag vill helst inte släpa säckar utan hämtar hellre en kärra grus och blandar själv, vill dock inte ha för stora stenar så jag får hyffsat slätt resultat. Funkar det att göra så eller är som du säger finbetong att rekommendera.

/Andreas

4. M
    Medlem · 269 inlägg

Mr_T

Medlem

Du kan göra egen finbetong, blanda cement och gjutgrus 0-6 med vatten i lämpliga proportioner.

/T

5. G
    Medlem · 82 inlägg

garagenisse

Medlem

Ok! Toppen, precis vad jag ville höra!

Liten fråga till, behöver man prima eller nåt annat än att väta gamla plattan innan man gjuter? Skall det täckas med plast sen också eller behövs det normalt inte i källare kanske? Eftervattna kanske?

Hur länge måste man vänta innan man lägger klinkers på det hela?

Mvh Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.