Byggahus.se

Avjämning under kantelement

1. B
    Medlem · 260 inlägg

BobTheBuilder

Medlem
    Jag fick mina kantelement till garaget (40kvm) idag.

Trodde att jag skulle klara mig utan laser vid avjämningen av singlet, men tji fick jag. Det diffar nästan 4cm mellan två diagonala hörn. - Gör om, gör rätt..

Grusbädden består av 30-40cm 8-16 makadam som jag har vibbrat ordentligt. Men jag har läst att man ska jämna av med "stenflis" under kantelementen. Vad är stenflis? Är det typ 4-8 makadam eller nå't?

Är 4cm för mycket att höja med stenflis? Alternativet är att jag hämtar en släpa 8-16.

Tack.
    /Micke

2. M
    Medlem · 892 inlägg

Re: Avjämning under kantelement

Om det skiljer 4cm mellan högsta och lägsta punkten har ud lite att fungera på.. Har ud tänkt höja upp lägsta punkten eller ska du jämna av den befintliga bädden? Om du höjer upp alla kantelement så får du i princip 14cm istället för 10cm betong ju! Nej skaffa en laser och fixa till hela ytan med 8-16. 8-16 går finfint att sätta elementen i, 2-4 eller 4-8 är inte nädvändigt att ha..

• Laddar…
  3. K
    Medlem · 58 inlägg

koffan

Medlem

De grundbyggare jag känner till använder oftast 4-8 och jämnar av med under elementen.
    Har du bara 8-16 går det dessutom åt lite mer btg pga av att det sipprar ner lite betong mellan 8-16 stenarna.

4. M
    Medlem · 892 inlägg

Oftast isolerar man husplattor, och då går det inte åt nån extra betong.. ;-)

5. B
    Medlem · 260 inlägg

BobTheBuilder

Medlem

Jodå, jag har isolerat. 100mm under kantbalken och 200mm under resten av plattan.

Lånar laser i helgen och gör om ytan med bättre tolerans.

Tack för hjälpen!

6. K
    Medlem · 22 inlägg

kimmen

Medlem

Om du ska ha en jämn platta så kommer det att gå åt flera tusen extra i betong om du inte får formen i våg (+-5mm). Eftersom man gjuter efter högsta punkten är det viktigt att man har koll på höjderna i och runt (kantelement) grunden.
    4-8 makadam är lätt att raka ut och går alldeles utmärkt att lägga 4 cm tjockt. :)

7. B
    Medlem · 260 inlägg

BobTheBuilder

Medlem

Japp, 4 cm fel kostar 1400 spänn. (0,04 x 40 / 2 x 1700kr)

Jag hade inte en tanke på att det kunde dra iväg så pga några centimetrar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.