1 302 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Avhärdningsfilter: inblandningsventil kontra hårdhetinställningar på manöverpanelen
Jag har nyligen bytt till ett nytt avhärdningsfilter (från Debe). Har egen brunn + hydrofor. Vi flyttade in i detta hus i somras, och jag försöker förstå hur vattenhårdheten ska ställas in på filtret. Det finns dels en mekanisk inblandningsventil, och dels kan man på den digitala manöverpanelen ställa in både "inkommande" hårdhet och önskad hårdhet på tappvattnet.
Jag undrar lite hur man egentligen ska ställa in dessa? Vattenprovet på brunnsvattnet visade 20 dH, så det har jag ställt in på manöverpanelen. Utgående har jag ställt på 5 dH. Det verkar som att ändring av dessa främst påverkar hur ofta backspolningen kör, inte på vattenhårdheten i sig, men jag är inte säker.
Den mekaniska inblandningsventilen har jag också skruvat på, och nu ligger hårdheten på kring 4 (jag har gjort många mätningar med det medföljande vattenhårdhets-provkitet). Jag ser dock en viss variation; ibland kring 1 dH, och någon enstaka gång uppåt 8 dH (utan att ha skruvat på något).
Så jag undrar dels hur manöverpanelens inställningar och inblandningsventilen hänger ihop, och dels om den variation jag ser beror på inställningarna, eller är det så att hårdheten i brunnsvattnet varierar naturligt?
Jag undrar lite hur man egentligen ska ställa in dessa? Vattenprovet på brunnsvattnet visade 20 dH, så det har jag ställt in på manöverpanelen. Utgående har jag ställt på 5 dH. Det verkar som att ändring av dessa främst påverkar hur ofta backspolningen kör, inte på vattenhårdheten i sig, men jag är inte säker.
Den mekaniska inblandningsventilen har jag också skruvat på, och nu ligger hårdheten på kring 4 (jag har gjort många mätningar med det medföljande vattenhårdhets-provkitet). Jag ser dock en viss variation; ibland kring 1 dH, och någon enstaka gång uppåt 8 dH (utan att ha skruvat på något).
Så jag undrar dels hur manöverpanelens inställningar och inblandningsventilen hänger ihop, och dels om den variation jag ser beror på inställningarna, eller är det så att hårdheten i brunnsvattnet varierar naturligt?
Debe Midi Cab 735. På https://debeflowgroup.com/catalog/groups/mini-midi-maxi-cab-avhardningsfilter finns installations- och användarmanual om du vill se detaljerna. Kopplad brunn->pump->hydrofor->avhärdningsfilter->ut-i-huset. Inga konstigheter, inkopplad av ett proffs.Demmpa skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vem är formellt juridisk ägare av fastighet efter kontraktskrivning?
Juridik -
Mitt avhärdningsfilter mjukar inte upp vatten
Vatten & Avlopp -
Permanentbostad i lokal - saknas kontrakt
Juridik -
Vem betalar för ändring av material, från det som står i kontraktet?
Frågor och svar om renovering -
Djupborrad brunn 140mm kontra 165mm
Vatten & Avlopp