Jag har nyligen bytt till ett nytt avhärdningsfilter (från Debe). Har egen brunn + hydrofor. Vi flyttade in i detta hus i somras, och jag försöker förstå hur vattenhårdheten ska ställas in på filtret. Det finns dels en mekanisk inblandningsventil, och dels kan man på den digitala manöverpanelen ställa in både "inkommande" hårdhet och önskad hårdhet på tappvattnet.

Jag undrar lite hur man egentligen ska ställa in dessa? Vattenprovet på brunnsvattnet visade 20 dH, så det har jag ställt in på manöverpanelen. Utgående har jag ställt på 5 dH. Det verkar som att ändring av dessa främst påverkar hur ofta backspolningen kör, inte på vattenhårdheten i sig, men jag är inte säker.

Den mekaniska inblandningsventilen har jag också skruvat på, och nu ligger hårdheten på kring 4 (jag har gjort många mätningar med det medföljande vattenhårdhets-provkitet). Jag ser dock en viss variation; ibland kring 1 dH, och någon enstaka gång uppåt 8 dH (utan att ha skruvat på något).

Så jag undrar dels hur manöverpanelens inställningar och inblandningsventilen hänger ihop, och dels om den variation jag ser beror på inställningarna, eller är det så att hårdheten i brunnsvattnet varierar naturligt?

Exakt vilken avhärdare är det?
Exakt hur är allt kopplat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.