I källaren från tvättstugan har jag 22mm kopparrör som utmed taket går till ett duschrum och vidare till en mindre wc med tvättställ. I duschrummet vill jag nu göra två avstick på dessa rör som ska upp en våning till nytt badrum via LK PEX 16mm. Slangarna från ovanvåning finns redan nerdraget i källarens duschrum för framtida inkoppling.
Är nedan fina Paintskiss en bra lösning eller finns det bättre lösningar på detta?
Utrymmet från rören upp till källartaket är begränsat, därav en 90-graders kulventil som även ger en rak inkoppling för PEX utan att behöva krångla till det med böjar etc. Dubbelmutter vinner jag ju på i höjdled men det går med all säkerhet få in en kortare rörstump emellan om det är bättre än en dubbelmutter.
Tajtare än dubbelmutter kan du inte få det om det ska vara klämringskoppling.
Med rörgänga mellan T-koppling & kulventilen kan du få det lite tajtare.
Ok, det måste inte vara supertajt, jag har inte mätt exakt utrymme ännu men det går garanterat att få in en kortare rörstump om det hade varit en bättre lösning. Jag funderade först på någon form av fördelare som en primär lösning men då det inte är obegränsat med plats och att jag får ta hänsyn till hur PEX kommer in i utrymmet så kändes detta ändå som ett smidigare sätt att lösa fördelningen på. Om det går att rubba rören lite i sidled efter att man kapat vill säga
Men om denna lösning inte väcker frågetecken i övrigt så borde den anses fungera bra?
Det bör ju poängteras att ska man ha en dubbelmutter så måste det ju vara samma fabrikat på allt. Det är ingen universalprodukt som kopplar ihop vad som helst. Gängor och tätvinklar kan skilja.