avgrävd fiberkabel

914 läst  13 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Peab gräver till fjärrvärme här byn och nu på tisdag den 3/10 är det 2 veckor sen dom slet itu hela fiberstammen precis under plåtskåpet. Det hela har blivit lagat men vi är några stycken som fortfarande inte har signal. Jag felanmäler till viasat och dom konstaterar att ingen signal går fram till min fjärr fördelare. Jag kontaktar dem varje dag men det verkar inte som dom är kapabla till att lösa problemet. Nu undrar jag, om jag vill anmäla detta, var vänder jag mig? Arn? Tilläggas kan att Telia äger kabeln och dom påstår att problemet är åtgärdat. Börjar bli frustrerande att inte iaf få något svar på att det är på väg att bli åtgärdat. Tacksam för svar.

2. L
    Medlem · Nivå 8
    Det är nätägaren som ansvarar för fibern.
    Duct- röret måste skarvas i samt ny fiber blåsas i röret obrutet mella fiberns ändpunkter.
    Det ser ut som fiber till fastigheter.
    Telia själv har inget folk dom anlitar Scanova , TopFiber eller ett lokalt fiber företag.

3. A
    Medlem · Nivå 15
    Nja, riktigt så är det inte. Jag tolkar att det är så att TS har Viasat som tjänsteoperatör och sedan Telia som fiberoperatör. Sedan äger Telias dotterbolag Skanova de icke aktiva delar t.ex. själva fibern, fiberskåp, etc. Skanova lägger sedan ut fältarbetet på olika entreprenörer som Ericsson, Eltel, etc.

TS har gjort som man ska göra att felanmäla till Viasat. Har du fått något ärende registrerat för en "riktig" kundsupport ska kunna ge dig det och t.o.m. skicka ett SMS/mail som kvittens om du på nytt behöver ta kontakt.
    På bilden ser man att det finns flera ducter som är avslitna men inte syns då det sticker ut en microkabel/fiber, den gula tråden, ur jorden där ducterna försvinner in. Så har du inte fått ny fiber blåst är inte din anslutning åtgärdad för jag tror att merparten av de avslitna ducterna/fiber är anslutningar till villor.

Leif i Skåne gillar
  4. B
    Medlem Nivå 1
    Så är det. Viasat som tjänsteoperatör och Telia som fiberoperatör. Viasat säger att iom inte WAN lampan lyser på min tjänste fördelare så är det något fel utanför mitt hus. Varken tv eller internet fungerar. Internet går från fördelare till router men tv går direkt från fördelare till Viasats tv-box. Så det måste alltså blåsas en ny fiber in till mitt hus?

5. A
    Medlem · Nivå 15
    Den vita större är en multiduct som innehåller flera singelducter till villor och jag tror att den gula är en vanlig 7mm villa duct. Orange har jag svårt att avgöra om det är en större duct och då troligtvis kan ha haft stamnätsfiber. Samt som jag skrev tidigare en gul fibertråd som kommer direkt ut från jorden vilket tyder på att det finns ännu flera ducter som slitits av.
    Lyser inte WAN-lampan så har du ingen kontakt med stationsswitchen, där orsaken troligtvis beror på avsliten fiber som inte har lagats. Men skulle även kunna vara så att man gjort någon felsvetsning i FOS vid reparation om man fått svetsa om stamnätsfiber. För rykte man av stamnätsfibern så har man med största sannolikhet fått svetsa om samtliga anslutna fastigheter i FOS.

6. B
    Medlem Nivå 1
    Hursomhelst min fråga var: var vänder man sig om det inte blir någon lösning??

7. A
    Medlem · Nivå 15
    Du vänder dig till Viasat men måste vara tydlig:
    * Ställ frågan hur du blir ersatt/kompenserad för utebliven leverans av avtalad tjänst, dvs den fungerar inte
    * Begär ett mail på din felanmälan som bekräftelse
    * Be att få bli kontaktad av den tekniker som felsöker på plats
    * Fråga vilken åtgärdandetid som gäller för ditt abonnemang vid felaktighet
    * Ställ frågan vem du vänder dig om du är missnöjd med Viasat leverans och hantering av fel
    * Ställ frågan om du kan säga upp ditt avtal pga utebliven leverans av tjänst

Jag tog bara några stycken som kan vara användbara för att få en Kundtjänst att agera och var lugn i dialogen.

blackpainter gillar
  8. B
    Medlem Nivå 1
    Jaha, drygt 3 veckor tog det för Viasat att fixa en avgrävd fiberkabel. Och inte nog med det, först ville dom inte ersätta ett dugg, inte ens det dom redan tagit betalt för men inte levererat. Till slut gick dom med på att ersätta mig för dom 3 veckor jag varit utan uppkoppling. Konstaterar att Viasat är enormt dåliga på att hålla sina kunder nöjda. Så för alla er som står i valet att välja tjänsteoperatör, välj inte Viasat är min rekommendation.

hempularen gillar
  9. G
    Medlem Nivå 7
    fast det är ju inte Viasat fel utan närägaren?

10. B
    Medlem Nivå 1
    Nä det är alltid någon annans fel. Snackar jag med Telia så är det scanovas fel. Jag kan bara felanmäla till Viasat. Så det blir ju deras sak att åtgärda problemet. Är det ok att inte fixa det på nästan 3 veckor? Att inte erbjuda någon annan internetlösning under tiden? Att först efter påtryckning vilja betala ersättning för endast dom 3 veckorna?kanske så det fungerar.

11. G
    Medlem Nivå 7
    Säger inte att 3 veckor är okej att vänta, men viasat äger fortfarande inget nät och inte heller Telia i detta fallet. Utan Skanova är nätägare, och vad jag vet så har de inga egna tekniker utan lägger ut jobb på eltel, relacom, ericsson osv.
    Precis som någon beskrev här ovanför mig.

Det enda viasat kunde göra i detta fallet var att felanmäla vidare till skanova, och vänta.

Gällande ersättning under perioden som ni drabbades vet jag inget om men borde stå i avtalet som du har tecknat med tjänsteleverantören.

12. B
    Medlem Nivå 3
    På de 3 veckorna har servicegubbarna hunnit varaute 2 ggr. Otur, och klantigt att dom inte kontrollerad att alla anslutningar fungerade efter första reparationen. Man kan ju tycka att "andra felanmälan" borde hanteras lite mer prioriterat.

Jag hade Telia ADSL och när kommunen grävde av en stor telekabel fick jag en 3G dongel av Telia att använda gratis tills felet var avhjälpt. (Jag surade lite för att jag inte fick en 4G dongel gratis...försökte iaf). När jag skaffade fiberanslutning så valde jag en router med möjlighet att ansluta en 3G/4G dongel.

Att helt plötsligt erbjuda ett antal villor IPTV över 4G känns inte rimligt.

13. G
    Medlem Nivå 6
    Kanske skall tipsa Peab om www.ledningskollen.se.

Och för alla andra som funderar på att gräva på sin tomt. Om man använder ledningskollen.se (gratis om jag inte har helt fel för mig) så är det till och med så att de står för eventuella avbrott som man råkar utför om man har följt deras instruktioner. Det är inte helt billigt att gräva av en fiber kabel, eller någon annan kabel för den delen...

blackpainter gillar
  14. G
    Medlem · Nivå 6
    Ledningskollen sätter ut men går grävningen nära en ledning man vill undvika så kommer massorna som grävs upp lätt att dölja färgspåren. När de grävde för fiber hos mig dubbelkollade jag samtidigt med kabelsökare jag fått låna och klarade både nedgrävd vattenslang och telefonkablar. Det finns ju söktråd i fiberspåret. Synd att inte fler använder kabelsökare i kombination med utsättning för extra säkerhet.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: