20 979 läst · 62 svar
21k läst
62 svar
Avgrävd fiberkabel vid dränering
Sida 1 av 5
Hejsan alla,
I och med nytt altanbygge sommaren/hösten 2021 bestämde vi oss även för att dränera framsidan av vår villa från 60 talet. Vi hittade en entreprenör som kunde ta sig an hela projektet, alltså dränering först och därefter altanen. Inga konstigheter.
Vi skrev ett seriöst kontrakt och jag nämnde uttryckligen i kontraktet vad som de skulle vara aktsamma för, bland annat fanns en fiberkabel dragen på just framsidan som nämndes.
Dräneringsarbetet påbörjas och vi åker iväg på semester under tiden detta görs, allt flyter på, till dess att mina kameror och nätverk plötsligt dör (som jag märker på distans). Jag mailar ägaren som håller i projektet och påtalar detta. Jag nämner även att jag befarar att fiberkabeln är avgrävd. Han skriver att om så är fallet så tar de den kostnaden. Det mailet finns kvar.
Vi kommer hem från resan, jag märker direkt att det inte finns något internet (även om det inte syns på kabeln) och jag ringer IPonly som två veckor senare skickar ut tekniker som faktiskt blåser ut en helt ny kabel då denna var helt väck. Hantverkarna var även där när teknikerna arbetade.
Det var redan i juli/augusti 2021, och jag hör inget alls från bredbandsleverantören. Tills att jag fick en faktura tillsammans med min vanliga abonnemangsavgift på 9000 kr i mars. Jag betalar den direkt (autogiro) och försöker komma i kontakt med företaget som utförde arbetet, vilket är lättare sagt än gjort. Men efter mycket om och men så svarar han.
Han vägrar att ta på sig denna kostnad och menar på att det inte finns några bevis, samt att de hade själva kunna laga kabeln för betydligt billigare peng. Jag förklarade vänligt att jag inte är helt nöjd med att ligga ute med dessa pengar själv och att vi måste kunna hitta en lösning, men han totalvägrar och har nu också slutat svara.
Egentligen ingen större pengar i sammanhanget, men bara så provocerande med människor som inte vill ta ansvar för deras handlingar (och man kan väl säga att arbetet vår långt från oproblematiskt och slutade typ dubbelt så dyrt som den initiala offerten)....
Hur hade ni gjort för att gå vidare med detta?
Tack på förhand
// Mattias
I och med nytt altanbygge sommaren/hösten 2021 bestämde vi oss även för att dränera framsidan av vår villa från 60 talet. Vi hittade en entreprenör som kunde ta sig an hela projektet, alltså dränering först och därefter altanen. Inga konstigheter.
Vi skrev ett seriöst kontrakt och jag nämnde uttryckligen i kontraktet vad som de skulle vara aktsamma för, bland annat fanns en fiberkabel dragen på just framsidan som nämndes.
Dräneringsarbetet påbörjas och vi åker iväg på semester under tiden detta görs, allt flyter på, till dess att mina kameror och nätverk plötsligt dör (som jag märker på distans). Jag mailar ägaren som håller i projektet och påtalar detta. Jag nämner även att jag befarar att fiberkabeln är avgrävd. Han skriver att om så är fallet så tar de den kostnaden. Det mailet finns kvar.
Vi kommer hem från resan, jag märker direkt att det inte finns något internet (även om det inte syns på kabeln) och jag ringer IPonly som två veckor senare skickar ut tekniker som faktiskt blåser ut en helt ny kabel då denna var helt väck. Hantverkarna var även där när teknikerna arbetade.
Det var redan i juli/augusti 2021, och jag hör inget alls från bredbandsleverantören. Tills att jag fick en faktura tillsammans med min vanliga abonnemangsavgift på 9000 kr i mars. Jag betalar den direkt (autogiro) och försöker komma i kontakt med företaget som utförde arbetet, vilket är lättare sagt än gjort. Men efter mycket om och men så svarar han.
Han vägrar att ta på sig denna kostnad och menar på att det inte finns några bevis, samt att de hade själva kunna laga kabeln för betydligt billigare peng. Jag förklarade vänligt att jag inte är helt nöjd med att ligga ute med dessa pengar själv och att vi måste kunna hitta en lösning, men han totalvägrar och har nu också slutat svara.
Egentligen ingen större pengar i sammanhanget, men bara så provocerande med människor som inte vill ta ansvar för deras handlingar (och man kan väl säga att arbetet vår långt från oproblematiskt och slutade typ dubbelt så dyrt som den initiala offerten)....
Hur hade ni gjort för att gå vidare med detta?
Tack på förhand
// Mattias
Skicka en faktura till dem som de väl får bestrida om de vill, sedan lämnar du in en ansökan om stämning
Börja med att ringa kommunens konsumentvägledning och därefter ditt försäkringsbolag för att fråga vad som ingår i hemförsäkringens rättsskydd. Har du tur täcker de hela eller delar av kostnaden för att konsultera en jurist. Bestämmer ni er för att stämma dem så räknas det som ett småmål vid tingsrätten och båda parter står för sina egna kostnader oavsett utfallet (så länge beloppet är under ett halvt basbelopp).
Eftersom du har skriftligt på att du varnat dem och på att de skulle ta kostnaden för skadan borde du ha ett rätt bra utgångsläge, kanske tom så bra att de ger upp redan vid inledande förhandling.
Kolla även med fiberleverantören om de hade accepterat att någon annan än deras egen personal hade reparerat fibern. Mitt tips är att de inte är så förtjusta i det...
Eftersom du har skriftligt på att du varnat dem och på att de skulle ta kostnaden för skadan borde du ha ett rätt bra utgångsläge, kanske tom så bra att de ger upp redan vid inledande förhandling.
Kolla även med fiberleverantören om de hade accepterat att någon annan än deras egen personal hade reparerat fibern. Mitt tips är att de inte är så förtjusta i det...
Du borde ha låtit entreprenören försöka reparera skadan. Eftersom du inte gjorde detta lär du behöva betala fakturan själv.
IP-only tillåter inte att vem som helst kommer och härjar i deras fiberskåp. Den reparerade fibern ska mätas in och dokumenteras och så vidare.globaljuggler skrev:
Något annat sätt att fixa fibern än att gå via ägaren/operatören tror jag inte finns.
Men TS meddelade ju entreprenören direkt när det blev problem med fibern men tig inte kontakt med fiberägaren förrän han kom hem. Entreprenören har definitivt haft möjlighet att ta tag i problemet på egen hand. Om man fixar felet innan man meddelar den som är ansvarig är det lite annat läge.
Om det varit ett fel i entreprenaden så har du rätt i att det ska reklameras till entreprenören. Det här är väl ändå inte ett fel i entreprenaden.globaljuggler skrev:
Det är väl en skadeståndsfråga som vad det ser ut får hanteras i domstol.
Fast entreprenören lär väl inte ha haft möjlighet att ta kontakt och fixa felet med ip-only direkt, utan fullmakt från TS?D Daniel 109 skrev:
För mig låter det som att entreprenören inte har haft chans att rätta till felet på egen hand (oavsett om det i praktiken vore möjligt) och att TS möjligheter att utkräva ersättning i efterhand därför är obefintliga.
Bett om fullmakt eller motsvarande från TS och därefter tagit kontakt med IP-Only för att ta reda på vad som hade krävts för att åtgärda skadan.zarkov skrev:
Förmodligen hade entreprenören kommit fram till att de inte själv hade möjlighet att åtgärda felet, men de hade haft möjlighet att förhandla med IP-Only om priset.
Nu har de ställts inför fullbordat faktum, vilket de inte behöver gå med på.
Eftersom de hade haft kostnader för att åtgärda skadan oavsett skulle TS kunna be om goodwill och partiell ersättning, men juridiskt sett har TS ett uselt case.