Byggahus.se

Avgrävd avloppsledning

1. N
    Medlem · 8 inlägg

Nicco

Medlem
    Hejsan!
    Jag har en fråga.
    Vi köpte hus från 1928 för tre år sedan och bestämde oss för att lägga ner jordvärme förra året. Jag fick ett pris på hela kalaset med installation och allt. Sedan när de började lägga ner slangen så drog de först av en teleledning som gick till 40 hushåll. sedan var det dags att gräva av min elledning. Jag hade inte blivit informerad om att göra nåpgon kabelmätning och det var första gången jag skaffade jordvärme och första gången vi skaffat hus. Detta tog han som lade ner jordvärmen på sig. Nu kommer det sig ett, år efter, att även ett avlopp på flera ställen är sönder tack vare jordvärmekabeln. Detta avlopp tillhör komunen men det finns ingen servitut på denna på några papper. Jag är inte påkopplad på detta avlopp. Inte på det andra heller. Nu säger komunen att jag är ansvarig för detta men jag kan ju inte ha en aning om att det ligger ett avlopp en meter under marken där.
    Vad ska jag göra?

2. E
    Medlem · Stockholm · 2 319 inlägg

Eld

Medlem

Re: Avgrävd avloppsledning

Om kommunen har ett avlopp över din tomt så måste det ju finnas ett servitut! Har du kollat i/med fastighetsregistret? Eller har du lagt jordvärmeledningen på kommunens eller någon annans mark?

Om det är din mark och servitut saknas så har du inget ansvar alls. I det fallet så kan du gräva bort ledningen utan att någon har rätt att klaga...

Förresten så undrar jag hur en jordvärmeledning kan ha skadat en avloppsledning? Avloppet ligger väl mycket djupare än jordvärmeledningen? Eller ligger jordvärmen så nära avloppet att den har lyckats djupfrysa avloppsledningen?

3. N
    Medlem · 8 inlägg

Nicco

Medlem

Jag har kollat i fastighetsrigistret och även´pratat med lantmäteriet och det finns ingen servitut på ledningen med dom kan se att det går en ledning där fast utan servitut.
    Det är min tomt jag lagt jordvärmen på. De som använder avloppet är två grannar men komunen har ansvaret för leningen över min tomt.

Avloppet gick bara ca 1m under marken, så de grävde av den med det så kallade "svärdet" när de la ner slangen.

Om det inte är mitt fel så undrar jag vad jag ska göra med trädgården? Jag gjorde ordning och la ny gräsmatta förra året och nu ser det ut som bara den. Jag har ju inte lust att börja om igen med att sprida ut massa matjord.

4. C
    Medlem · 210 inlägg

cyanna

Medlem

Nicco!

Under förutsättning att tomten är med äganderätt, finns ingen servitut på tomten då finns den inte och du har inte något ansvar att ta hänsyn och bevara saker som kan ev finnas under markyttan.
    Det kan vara en miss från kommunen att det inte finns något servitut inskriven, men det skall inte du behöva stå för.
    Jag ser två lösningar på problemet: kommunen drar om avloppet så att den inte går under din tomt, eller så rättar man till felet och skriver en servitut på din tomt. I den sistnämnda fallet det är ändå kommunen som skall fixa till avloppet, och du skall ha ersättning för att servitut tillkommer.
    Prata med dem, och koppla in advokat om inte kommunen verkar vilja lyssna.

C.

5. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Håller med dig C. Har själv några ledningar över tomten utan servitut. En sprang läck under vårfloden och höll på att sänka grannens hus ! Svaret från Lantmäteriet ang ansvar var att "Är det inte din ledning och inte ditt vatten, så är det inte ditt problem heller." Om den som äger ledningen inte tar sitt ansvar, så tyckte Lantmäteriet att jag skulle "Gräv upp och plugga ledningen vid dina tomtgränser, så händer det snart något !"

//MrM

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.