Hejsan! Jag har nyligen köpt en lägenhet där vi vill ta bort en del av en vägg. Mäklaren sa att den inte var bärande (dum som jag är trodde jag på honom), men hantverkaren som började öppnade upp väggen påstod motsatsen. Då föreningen inte hade några ritningar på min lägenhet gav jag mig in i Stockholms Stadsarkiv som ska tillhandahålla sånt här, dock är det enda relevanta ritningarna jag kan hitta för just min l'genhet och våning från år 1905. Kan någon avgöra om väggen som är highlightad i rött i bifogade bilder är bärande? Min outbildade åsikt, baserat på dessa ritningar, är att den inte är bärande. Men vad fan vet jag. All feedback uppskattas, tack!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Jag tycker du ska hyra in en riktig byggingenjör/konstruktör/arkitekt(med tillräcklig kunskap) en timme för konsultation. En lite större byggare har sådana i sin kontaktlista. 👍
Borde inte vara bärande (mer än ev. för att bära ev. innertak med stuckatur etc (!)) men för att vara helt säker skulle man behöva titta på bärriktning av bjälklaget - har du hittat några ritningar av bjälklaget över din lägenhet?
Yes, denna bild borde vara det du söker. Säger den dig någonting?Ingenjören skrev:
JA, att den inte visar bjälklaget över din lägenhet... ;-)
Har du rätt ritning tillgänglig (där väggarna ligger som på din lägenhetsritning)?
Om inte så ser ju den aktuella delen liknande ut och om du kan få till bättre upplösning kanske man kan läsa om det är stålbalk som ligger upplagda parallellt med din aktuella vägg - nu ser det bara suddigt ut...
Har du rätt ritning tillgänglig (där väggarna ligger som på din lägenhetsritning)?
Om inte så ser ju den aktuella delen liknande ut och om du kan få till bättre upplösning kanske man kan läsa om det är stålbalk som ligger upplagda parallellt med din aktuella vägg - nu ser det bara suddigt ut...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avgöra om avskiljande vägg i garage är bärande?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Avgöra om väggen är bärande utifrån ritningar från kommun
Planlösningar -
Behöver hjälp att avgöra om denna vägg är bärande.
Byggmaterial & Byggteknik -
Avgöra om väggen är bärande. (Originalritning & bild bifogas)
Byggmaterial & Byggteknik -
Avgöra om vägg är lättbetong eller 'riktig' betong?
Byggmaterial & Byggteknik