Byggahus.se

Avgöra om Asbest själv

1. B
    Medlem Nivå 2
    Håller på och renoverar en bostadsrätt som är byggd på 50-talet. När vi påbörjade att riva bort plastmattan och laminat/eller parkett som låg under från köket började jag bli orolig över risken för asbest i materialet eller limmet. Det är betong i grund därefter någon papp förmodligen asfaltpapp (tror jag det heter rätt mig om jag har fel). Därefter har laminat eller parkett golv limmats fast och sedan har en plastmatta limmats ovan denna... Samma golv i hela lägenheten förutom v-rum, förråd och badrum.

Nu till problemet. Försöker avgöra på egen väg om det finns risk för asbest i antingen lim eller matta. Har kontaktat Ocab samt en annan miljö firma och väntar på svar från dessa men verkar ta sin tid så tänkte dubbelkolla med er här om ni möjligen kan se på bild och avgöra om det är risk för asbest.

Stort tack på förhand och ha en fortsatt trevlig kväll/natt!

Mvh

2. E
    Verktygstokig · Nivå 9
    Det finns tyvärr inte någon som kan bedöma detta bara med hjälp utav en bild. Detta måste testas i laboratorium. Annars är det tyvärr bara gissningar.

• Laddar…
  3. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 9
    Skicka en provbit på analys, beroende på vad du betalar får du svar på 1-3 dagar.

4. M
    Medlem · Nivå 10
    Men som svar på din fråga, ja, det finns risk för att det är asbest i det där materialet så att invänta analys är det enda rätta.

• Laddar…
  5. Bästa svaret

M
    Husägare · Nivå 8
    Ser ut som här hos oss. Jag tycker det ser ut som att du har i ordning nerifrån: betong, asfalt, lumppapp, linoleummatta, plastmatta. Men jag kanske missar något.

Det behöver inte vara asbest (det hade inte vi), men kan vara det. Så min gissning att det inte är det, men en gissning är tyvärr inte något värt i denna frågan.

Vi fick snabbt svar när vi skickade in provbitar. Bara att söka på asbetsanalys på nätet så hittar du företag att välja mellan.

6. W
    Husägare · Nivå 7
    Asbestfibrer går bara att urskilja mot andra fibrer med ett polariserande mikroskop.