Byggahus.se

Avgiftsskyldighet för kommunalt vatten som inte används

1. R
    Medlem Nivå 1
    Jag ingår i ett kommunalt VA-område och har fått betala anslutningsavgift. Eftersom det är frivilligt med kommunalt vatten har jag valt att fortsätta med min egen brunn. Jag har framfört att jag inte vill betala abonnemangsavgift för vatten eftersom jag inte anslutit mig. Jag har fått besked att det måste jag eftersom jag har 1,2 mg järn i mitt, vilket alltså bedöms sämre än kommunens. Är detta verkligen enligt lagen
    I lagen om allmänna vattentjänster står det såhär:
    Skyldighet att betala avgifter för allmänna vattentjänster

24 § En fastighetsägare skall betala avgifter för en allmän va- anläggning, om fastigheten

1. finns inom va-anläggningens verksamhetsområde, och

2. med hänsyn till skyddet för människors hälsa eller miljön behöver en vattentjänst och behovet inte kan tillgodoses bättre på annat sätt.

Vid bedömning av behovet enligt första stycket 2 skall särskild hänsyn tas till i vilken utsträckning jämförda alternativ tillgodoser intresset av en god hushållning med naturresurser.

2. yonna
    Medlem · Nivå 15
    I min by måste man betala ab-avgift om man har anslutning. Just anslutningsavgiften höjdes markant för ett par år sedan och an granne passade på att ta denna kostnad till ett sidohus (på separat fastighet) innan höjningen. Det finns inte ens en tappkran i huset men ab-avgiften kommer han inte ifrån.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Skulle gissa att du råkat utför kommunaltjänsteman som inte har koll..

Om man utgår från stycke 24 så står det där att kommunen ska ta hänsyn till människors hälsa vid sin bedömning.

Jag skulle även gissa på att den kommunala tjänstemannen baseras sitt beslut på att en järnhalt på 1,2 mg medför att vattnet räknas som tjänligt med anmärkning enligt Livsmedelverket.

Men kontrollerar man varför Livsmedelverket har satt ett gränsvärde på järn så är det pga kosmetiska skäl och inte baserat på några hälsoproblem.

Har du någonsin frågat om en motivering till deras beslut? Om ja varför inte testa överklaga beslutet?

4. R
    Medlem Nivå 1
    Var överklagar man ett sådant beslut?

5. P
    Medlem Nivå 1
  6. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset. På funkaportalen står att kommunens beslut skall överklagas inom 3 veckor. Mitt problem är då att jag lämnat in ett medborgarförslag som kommunstyrelsen avslog efter yttrande från tekniska nämnde och jag har inte officiellt fått reda på detta och inte heller meddelats att jag kan överklaga. Hur gör jag då?

7. N
    Tillbyggare · Nivå 10
    Tyvärr tror jag inte du kommer så långt med en överklagan, ditt vatten ska vara bättre på varje enskild parameter som man normalt testar dricksvatten på än det kommunala vattnet.

8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Medborgarförslag?

Du ska be om ett skriftligt beslut med bevärshänvisning om att just du (eller rättare din fastighet) är ålagd att ansluta dig till kommunalt vatten. Så länge du inte fått det behöver du inte bry dig. Och när du fått det så överklagar du.

• Laddar…