Byggahus.se

Avgifter för att utöka bolån. Hur vanligt är det?

1. R
    Medlem · Östergötland · 404 inlägg

Rooney

Medlem
    Mina föräldrar ska utöka deras bolån på bostadsrätten och jag såg nu att banken tog ut en uppläggningsavgift på 700 kr och en denuntiationskostnad på 750 kr. Alltså totalt 1450 kr i avgift för att utöka lånet med 200 000 kr.
    När jag utökade mitt bolån i Skandiabanken så var det inga avgifter alls.
    Hur vanligt är det att bankerna tar ut såna avgifter när man ska utöka sitt bolån?

2. M
    Medlem · Västra Götaland · 188 inlägg

Max R70

Medlem
    Skulle väl säga att det är väldigt vanligt, inte så många företag som arbetar gratis nu för tiden (inte ens banken).

• Laddar…
  3. K
    Medlem · 82 inlägg

Kirre2021

Medlem
    Jag utökade bolånet i höstas 2 gånger, före renovering och sen efter. Kostnad 0kr, Handelsbanken.

Med tanke på konkurrensen så är det märkligt att banken tar en avgift. Jag hade bytt bank och samtidigt passat på att diskutera ränta. Skulle aldrig betala en avgift i en bank jag är kund i när det är kopplat till bolånet.

4. M
    Medlem · 1 357 inlägg
    Gratis? Man betalar ju ränta på det utökade lånet så var kommer gratis in i bilden?

5. N
    Medlem · Norrbotten · 197 inlägg

NoiseMaker

Medlem
    Det är väl bara att säga att man inte accepterar avgifterna och sedan flytta bolånen om de insisterar.

Denuntiation verkar dessutom handla om överlåtelse av skuldebrev, är det ens rätt tillämpat när det gäller en utökning av befintligt lån?

Jag avskyr bankernas orättfärdiga avgifter. Vi har just utökat och flyttat vårt lån och behövde få nya pantbrev, något nya banken ville ha runt tusen kronor för att ordna. Det tog mig tio, femton minuter att göra själv och jag gissar att banken kan göra det med en knapptryckning.

Redigerat 16 jan 08:32
  6. M
    Medlem · Stockholm · 7 inlägg

Minisen

Medlem
    Stod inte avgifterna med i de papper dina föräldrar fick skriva på vid utökningen? Om det gör det och de har skrivit på har de ju accepterat kostnaden tänker jag.

7. M

Max R70

Medlem
    Denuntiation är att banken måste meddela bostadsrättsföreningen att lån tagits med lägenheten som säkerhet.

8. M
    Medlem · 1 inlägg

MickeYström

Medlem
    Arbetar själv på bank och denutiation är mycket riktigt som någon skriver en notering hos bostadsrättsföreningen att lägenheten utgör säkerhet för ägarens lån, att banken tar en kostnad för detta är nog inte så vanligt men däremot så brukar föreningen debitera bostadsrättsinnehavaren en kostnad när dom noterar i föreningens register om att så har skett. Vad gör ni då flyttar?

• Laddar…
  9. KnockOnWood
    Husägare · Södra Halland · 27 270 inlägg

KnockOnWood

Husägare
    Ja, hälften av kostnaden är nog för att bostadsrättsföreningen har denna avgift i stadgarna.
    Säkerligen via SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum, som sköter ekonomi och juridik för många av Sveriges bostadsrättsföreningar.

• Laddar…
  10. S
    Medlem · 234 inlägg

Skumpe

Medlem
    Betalningen är att kunden lånar pengar. Tycker avgifterna är scam.

11. R
    Medlem · Östergötland · 404 inlägg

Rooney

Medlem
    Skulle gärna vilja att mina föräldrar byter bank. De är dock gamla och tycker det är besvärligt.
    Dessutom så är utbudet av banker kraftigt begränsat när de inte har eller behärskar bankid/mobilt bankid.

12. M

Max R70

Medlem
    För att inte tala om den ”skyhöga” räntan! ;)

Redigerat 16 jan 15:16
    • Laddar…
  13. Christer G.V.
    Medlem · 98 inlägg

Christer G.V.

Medlem
    De får väl ränta på lånen!

14. M
    Medlem · Blekinge · 657 inlägg

MartinP666

Medlem
    Be dem ringa och begära ut ett amorteringsunderlag, det brukar mjuka upp bankerna lite (dvs. ett dokument man måste ha för att flytta sitt bostadslån till en annan bank).

Misstänker dock att de har Swedbank och då hjälper nog tyvärr ingenting. Men lär dem använda Mobilt Bank-ID.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.