Jag försöker på egen hand plugga på hur jag enklast och billigast ska bli av med kondens i mitt badrum. Bor i ett torp som fått en tillbyggnad med en hall och stor toalett/badrum där även tvättmaskin, vattenfilter, hydrofor och pump finns. Jag borde verkligen renovera också men inför sommaren vill jag slippa att ständigt torka golvet runt pumpen..

Nilla i Koberg Nilla i Koberg skrev:
Jag försöker på egen hand plugga på hur jag enklast och billigast ska bli av med kondens i mitt badrum. Bor i ett torp som fått en tillbyggnad med en hall och stor toalett/badrum där även tvättmaskin, vattenfilter, hydrofor och pump finns. Jag borde verkligen renovera också men inför sommaren vill jag slippa att ständigt torka golvet runt pumpen..
Paxfläkt kanske vore något?

• Gilla
Schwen92 och 1 till
  • Laddar…
jag har kört både klimatfabriken K7 och pax calima. pax-fläkten har fördelen att den även kan anslutas med 12v, vilket gör att man slipper tänka på våtzoner och hur långt från duschen du hamnar med din elinstallation. i vårt badrum, där det var omöjligt att placera en K7:a pga att avståndet från dusch till fläkten (som matas med 230v) skulle vara för kort, valde vi pax-fläkten med 12v-anslutning just av den anledningen.

• Gilla
Nilla i Koberg
  • Laddar…
Tack då vet jag att det finns batteridriven fläkt. Är nog det enklaste och billigaste alternativet!

ja, men 12v innebär ju inte att den måste vara batteridriven. det enklaste är att du köper en transformator (som man har till spottar), sätter den en bit ifrån och så matar du fläkten med 12v från den ungefär som en LEDspot.

Jag tror att det är svårt att komma från kondens på pumpanläggningen. Minsta lilla ånga kondenserar ju på den kalla ytan. Men en fläkt borde ju reducera kondensen kraftigt.
Går det att få under ett tråg eller någon form av avgränsning runt hydrofor/ filter för att sen kunna leda ner kondensvattnet till brunn via ett rör.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
V vhultqvist54 skrev:
Jag tror att det är svårt att komma från kondens på pumpanläggningen. Minsta lilla ånga kondenserar ju på den kalla ytan. Men en fläkt borde ju reducera kondensen kraftigt.
Går det att få under ett tråg eller någon form av avgränsning runt hydrofor/ filter för att sen kunna leda ner kondensvattnet till brunn via ett rör.
Har som lekman haft en fundering på att göra en öppning ut i krypgrunden men då blir det ännu ett ”draghål” vintertid. Är bara sand under huset och det är ju bara sommartid problemet finns. Leda vattnet blir nog svårt då lutningen är åt fel håll men tack ändå!

Vad är det för golv där pumpanläggningen står?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.