På konsumentens sida
· 2 940 inlägg
Avenbok kan kallas en fulländad häckväxt eftersom den både växer snabbt, tål stark beskärning och kan hållas smal. Här berättar Cajsa Lundin mer om avenbokshäckar.
Du kan läsa artikeln här: Avenbok och avenbokshäckar - köpa, plantera och vårda
Du kan läsa artikeln här: Avenbok och avenbokshäckar - köpa, plantera och vårda
Jo, avenbok och bok och bok hör till bokordningen och är därför släkt, men inte särskilt nära. Avenboken hör, tillsammans med hassel, till björkfamiljen (men men de hör till olika släkten inom denna familj) och boken hör till bokfamiljen (dit också ek och äkta kastanj hör).
Lite missvisande bild för häck (ej mitt val). Detta är träd som är uppbyggda till denna form (spaljérade) under uppväxten hos plantskolan/odlaren. Vi har använt dem i flera projekt när man vill ha insynsskydd högt upp (från/till grannars fönster eller balkonger) eller för att skapa stark rumslighet. De ger mycket wow-känsla, särskilt flera på rad eller en hel kvadrat. Men visst kan man ägna sig åt spaljéring själv också, men det tar sin tid...O olofh skrev:
Vi planterade en avenbokshäck november 2020, den har sjunkit lite, så att det har blivit som ett dike. Läste någonstans att man inte får fylla på jord mot stammarna, men man kunde fylla på kogödsel för att göda plantorna. Min fråga är om man kan fylla på lite långsamt, lite nu och sedan lite mer om någon månad. Och kanske kogödsel/planteringsjord till våren, för att successivt komma upp i ”rätt höjd”?
Diket är egentligen bra, då det underlättar vid bevattningen, nu när häcken är relativt ny.
Diket är egentligen bra, då det underlättar vid bevattningen, nu när häcken är relativt ny.
Undvik att fylla jord mot bark! Vedartade växter är noga med vad som är ovan och under jord.
Om du fyller mot stammen kommer den så småningom att förmultna, vilket innebär ringbarkning, dvs närings- och vattenbanorna bryts, då dör trädet (som ska hållas som häck i detta fall).
Olika bark är olika motståndskraftiga, men ingen mår inte bra av för djup plantering.
(Perenner är inte lika känsliga för lite djupare plantering, förutom några undantag som pioner)
Om ni planterade 2020 har avenboken rotat in, men sannolikt inte med så långa rötter. Det borde gå att plantera om, även om jag förstår att det är ett stort besvär. Gör inte detta i värsta sommarvärmen, och vattna extra noggrant. Tryck ner jorden med handen runt varje planta. Använd stabil (låg torvhalt) jord om ni måste komplettera!
Till träd och buskar ska man inte använda torvrik jord, utan mineraljord, eftersom torven förmultnar och då sjunker jorden. (Detta gäller i allra högsta grad tunga träd.) Man ska alltid använda största delen befintligt jord (om det finns) men gärna jordförbättra. Ogräsfri anläggningsjord är lämpligt. Anläggningsjord har alltid liten andel torv, men kan skilja vad gäller inblandning av sand och lera.
Gräsmattejord kan också funka, den har alltid har mer sand än planteringsjord.
Man kan gärna toppa några centimeter med kogödsel (vid vår/sommarplantering) som ger mullämnen och näring, men inte påverkar stabiliteten.
Biokol är en utmärkt jordförbättrare, men lite dyrare. (1 del laddad biokol till 10 delar jordvolym)
Över huvud taget går jordar nu mot att bli torvfria (fossilfria) eftersom torvmossarna måste skyddas.
Jag vill i sammanhanget framföra att kompost är utmärkt som ersättare till torv, det ger mullämnen (struktur och vattenhållande egenskaper) och välgörande mikroliv. Ofta även näring, även om den är okontrollerad.
Om du fyller mot stammen kommer den så småningom att förmultna, vilket innebär ringbarkning, dvs närings- och vattenbanorna bryts, då dör trädet (som ska hållas som häck i detta fall).
Olika bark är olika motståndskraftiga, men ingen mår inte bra av för djup plantering.
(Perenner är inte lika känsliga för lite djupare plantering, förutom några undantag som pioner)
Om ni planterade 2020 har avenboken rotat in, men sannolikt inte med så långa rötter. Det borde gå att plantera om, även om jag förstår att det är ett stort besvär. Gör inte detta i värsta sommarvärmen, och vattna extra noggrant. Tryck ner jorden med handen runt varje planta. Använd stabil (låg torvhalt) jord om ni måste komplettera!
Till träd och buskar ska man inte använda torvrik jord, utan mineraljord, eftersom torven förmultnar och då sjunker jorden. (Detta gäller i allra högsta grad tunga träd.) Man ska alltid använda största delen befintligt jord (om det finns) men gärna jordförbättra. Ogräsfri anläggningsjord är lämpligt. Anläggningsjord har alltid liten andel torv, men kan skilja vad gäller inblandning av sand och lera.
Gräsmattejord kan också funka, den har alltid har mer sand än planteringsjord.
Man kan gärna toppa några centimeter med kogödsel (vid vår/sommarplantering) som ger mullämnen och näring, men inte påverkar stabiliteten.
Biokol är en utmärkt jordförbättrare, men lite dyrare. (1 del laddad biokol till 10 delar jordvolym)
Över huvud taget går jordar nu mot att bli torvfria (fossilfria) eftersom torvmossarna måste skyddas.
Jag vill i sammanhanget framföra att kompost är utmärkt som ersättare till torv, det ger mullämnen (struktur och vattenhållande egenskaper) och välgörande mikroliv. Ofta även näring, även om den är okontrollerad.
@Cajsa Lundin Hej, ser att t ex Thujor.se skriver att Avenbok fungerar i zon 1-5 medan många andra skriver upp till zon 4.
Är det kört att plantera vid kusten i zon 5 eller ska man lita på det dom skriver?
Är det kört att plantera vid kusten i zon 5 eller ska man lita på det dom skriver?
Det är zon 4 som gäller skulle jag säga, men den kan funka även i högre zoner.
Inom ett litet geografiskt område kan topografi, grundvatten, jordmån osv ge olika zoner, t. ex. variera från 2-4 inom några km. Närhet till stora vatten ger mildare klimat och lägre zon. Blöt, kompakt mark och blåst ger sämre förhållanden.
Zonerna är en god vägledning, men varje tomt har oftast tre växtzoner, det kallas mikroklimat.
Oftast finns en vindskyddad plats, och om jorden är dränerad med lagom mycket sol har man ett "zonknäckarläge", dvs en lägre växtzon än den allmängiltiga.
En tung blöt jord i skugga och blåst ger sämre förhållanden = högre zon.
Växtzoner gäller för vedartade växter och anges med siffror. För perenner (som vissnar ner och börjar om varje år) finns ett annat system som baseras på övervintringsförmåga, och anges med bokstäver A-D
Försök luska i din närmsta omgivning vilka växter som ser ut att trivas bäst. Fråga boende i närheten, ofta får man bra svar, kanske har de testat något innan som inte funkat. Eller testa plantera en mindre mängd och vänta något år för att se utvecklingen.
Lycka till!
Inom ett litet geografiskt område kan topografi, grundvatten, jordmån osv ge olika zoner, t. ex. variera från 2-4 inom några km. Närhet till stora vatten ger mildare klimat och lägre zon. Blöt, kompakt mark och blåst ger sämre förhållanden.
Zonerna är en god vägledning, men varje tomt har oftast tre växtzoner, det kallas mikroklimat.
Oftast finns en vindskyddad plats, och om jorden är dränerad med lagom mycket sol har man ett "zonknäckarläge", dvs en lägre växtzon än den allmängiltiga.
En tung blöt jord i skugga och blåst ger sämre förhållanden = högre zon.
Växtzoner gäller för vedartade växter och anges med siffror. För perenner (som vissnar ner och börjar om varje år) finns ett annat system som baseras på övervintringsförmåga, och anges med bokstäver A-D
Försök luska i din närmsta omgivning vilka växter som ser ut att trivas bäst. Fråga boende i närheten, ofta får man bra svar, kanske har de testat något innan som inte funkat. Eller testa plantera en mindre mängd och vänta något år för att se utvecklingen.
Lycka till!
Hej!
Du skriver tidigt i artikeln att det är viktigt att beskära den tidigt för att få ökad förtätning, senare i artikeln skriver du att man ska avvakta med beskärning första åren. Vad gäller vid just förtätning?
Jag förstår att man ska avvakta med att beskära toppen tills den nått önskad höjd.
Tack!
Du skriver tidigt i artikeln att det är viktigt att beskära den tidigt för att få ökad förtätning, senare i artikeln skriver du att man ska avvakta med beskärning första åren. Vad gäller vid just förtätning?
Jag förstår att man ska avvakta med att beskära toppen tills den nått önskad höjd.
Tack!
Ja, viktigt att börja beskära sidorna tidigt i livscykel för att den ska förgrena sig bli en tätare vägg.
Man "brukar säga" att man ska vänta med beskärning för befrämja inrotning.
Dvs att löven behövs för att dra ner energi till rötterna, om man kapar för mycket kan man störa etableringen.
Vi har dock beskurit direkt vid plantering och hittills har det gått bra.
Men avenbok ska inte vårbeskäras, utan vänta till midsommar för att vara på säkra sidan.
Toppen skulle jag rekommendera att börja kapa när den är några decimeter under önskad höjd.
Annars blir det väldigt trassligt att beskära efter några år med alla grova grenar som förgrenar sig.
Även avbetade eller kapade avenboksstammar kommer att växa på höjden, men den förgrenar sig då från lägre höjd, och tar lite längre tid att få höjden.
Man "brukar säga" att man ska vänta med beskärning för befrämja inrotning.
Dvs att löven behövs för att dra ner energi till rötterna, om man kapar för mycket kan man störa etableringen.
Vi har dock beskurit direkt vid plantering och hittills har det gått bra.
Men avenbok ska inte vårbeskäras, utan vänta till midsommar för att vara på säkra sidan.
Toppen skulle jag rekommendera att börja kapa när den är några decimeter under önskad höjd.
Annars blir det väldigt trassligt att beskära efter några år med alla grova grenar som förgrenar sig.
Även avbetade eller kapade avenboksstammar kommer att växa på höjden, men den förgrenar sig då från lägre höjd, och tar lite längre tid att få höjden.
Liknande trådar
-
Avenbok plantor 125-150 cm barrotade har inga löv, bara ej utslagna knoppar
Häckar, Buskar & Träd -
Hur ofta vattna avenbok-häck?
Häckar, Buskar & Träd -
Klippa 2-årig avenbok för första gången, hur gör jag?
Häckar, Buskar & Träd -
Första Hjälpen - Avenbok
Häckar, Buskar & Träd -
Nyplanterad avenbokshäck-fråga!
Häckar, Buskar & Träd