Byggahus.se

Avdrag - Resor till arbetet

1. wertok
    Medlem · Skåne · 1 228 inlägg

wertok

Medlem
    Detta är ingen husfråga men hoppas ändå på lite snabba & kloka svar från er som vet.
    Jag har fått förfrågan från Skatteverket om mina resor med egen bil till och från arbetet. I ärlighetens namn sparar jag nog inte två timmar/dag på att ta min bil men det är aningen bekvämare. Min undran är egentligen denna: Det "antas" att jag har egen bil i arbetet då vi är utlokaliserade lite varstans i kommunen och även utanför kommunen och mitt arbete är av "rycka ut & hjälpa"-karaktären. Dessa körningar får jag betalt av arbetsgivaren, däremot betaler inte arbetsgivaren mina resor till och från arbetet och det är dessa jag nu gör avdrag för i deklarationen.
    Kan jag på något sätt hävda att jag måste köra med egen bil då jag antas kunna göra detta under arbetsdagen?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 043 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Avdrag - Resor till arbetet

Det finns någon sorts regel om att man i så fall skall använda bilen på det viset ett visst antal dagar per år, och jag har för mig att det är typ 3 eller 4 dagar i veckan. och det duger normalt sett inte att man kanske behöver bilen, utan man får bara räkna de dagar som man faktiskt använt bilen.

Men om jag vore som du så skulle jag dels redovisa hur mycket du använt bilen under arbetstid, dels försöka fixa intyg från arbetsgivaren att du är skylfig att ha bilen i beredskap. Och skicka in. Men jag har hört att dom är ganska petiga så jag tror inte din prognos är särskilt god.

3. A
    Medlem · 52 inlägg

Ankipanki

Medlem

Jag tror också det är kört. En grundprincip är att det man behöver på arbetet betalar arbetsgivaren. I ditt fall innebär det att om arbetsgivaren kräver att du ska ha bilen tillgänglig på arbetet, så ska han betala för det.

4. wertok

wertok

Medlem

OK!
    -Inte det jag ville höra men vi får väl se hur det går... :(

5. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Det är inte enbart tidsvinsten som räknas. Om någon delsträcka som är längre än 2 km saknar kollektivtrafik får man göra bilavdrag för hela sträckan.

6. FlitigaLisa
    Medlem · Södermanland · 1 318 inlägg

FlitigaLisa

Medlem

Har du mer eller mindre oregelbundna arbetstider och svårt att passa bussar/tåg och det innebär att du kan få vänta länge på nästa eller att sista för dagen gått när du slutar kan det oxå vara ett argument. Det "köpte" de när de granskade min mans avdrag. Han jobbar mot kunder över hela världen och kan inte bara tala om för den som ringer att nu går min buss snart...

7. wertok

wertok

Medlem

Tack för alla tipsen!
    Jag har skickat svar till dom nu, faktum är att jag har viss jour kvällstid, kan inte åka hem om inte allt fungerar och det blev det jag hävdar, annars kommer jag inte hem överhuvudtaget... Vi får se hur det går. Surt bara att jag inte får pengarna till midsommar pga. att de skickat förfrågan... >:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.