Byggahus.se

Avdrag på avgift attefallshus?

1. Lena Elisabet
    Medlem · 57 inlägg
    Vi har nu fått vår anmälan godkänd.
    Det tog sju veckor.
    Efter fem veckor fick vi ett mail om att vi måste komplettera genom att höja räcket på loftet med 20cm
    Därefter tog det två veckor.
    Vi har tidigare fått en anmälan godkänd där vi har sommarstuga efter fem veckor och då drog Varbergs kommun bort 20% på avgiften.

Borde inte vi får avdrag på avgiften nu också? Det tog ju längre tid och kompletteringen begärdes efter 5 veckor.

Mvh Lena

2. Z
    Medlem · 1 097 inlägg

z_bumbi

Medlem
    Fråga kommunen?

3. L
    Medlem · Stockholm · 395 inlägg

Lillekitte

Medlem
    Men för Guds skull… Bygg och var glad.

4. Lena Elisabet
    Medlem · 57 inlägg
    Vi har betalat en gång men kommunen ändrade så mycket och attefallshuset blev inte alls bra. När vi sedan efter att ha tänkt igenom allt ville vi ändra några. Vi fick inte ändra utan att lämna in en ny ansökan. Dvs detta är andra gången vi ska betala. vi tycker att det är lite dålig stil och väldigt sniket av kommunen och jag skulle mer än gärna vilja knäppa dem på näsan om reglerna säger att det tagit mer än utsatt tid och vi därför ska ha avdrag på avgiften.

5. H
    Moderator · Stockholm · 48 388 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jag har för mig att reglerna är lite lustigt skrivna. De har 4 veckor på sig EFTER att ansökan är komplett. Men jag tror att de kan ta mer än 4 veckor på sig att komma på att ansökan behöver kompletteras.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 15 963 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Har för mig att MÖD satte stopp för detta nu i höst i två domar. Men nu tar jag det från minnet, måste leta fram avgörandena om mitt minne nu inte lurar mig så här fram småtimmarna.

7. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 581 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Tror det tog 3 månader innan mitt beslut kom. Så tog det var så kort tid så grattis.

8. Lena Elisabet
    Medlem · 57 inlägg
    Ja, många kommuner misskötte sig i början då Attefall kom. Det tog lång tid och det blev inte så smidigt som man hoppats på.

För att tvinga kommunerna att behandla attefallsärenden snabbare kom den nya regeln om avdrag för varje vecka som gått efter fyra veckor. Tror den röstades igenom 2020.
    Jag känner mig lurad och orättvist behandlad av min kommun då jag ska betala avgiften två gånger. Det skulle kännas gott att tvinga dem att följa de regler som finns. Måste bara ha lite kött på benen om vad som gäller om komplettering krävs in efter att fem veckor gått.
    Då har ju redan fyra veckor passerat. Det står att kompletteringar ska krävas av kommunen senast efter tre veckor men vad gäller om de krävs efter fem veckor?

9. Lena Elisabet
    Medlem · 57 inlägg
    Tack!
    Vet du var jag kan läsa dessa dommar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.