Byggahus.se

Avbryta påbörjat jobb

1. Framtiden
    Medlem · 5 inlägg

Framtiden

Medlem
    Vad gäller ifall man har gett pengar för inköp av material, men sedan är oense om priset på arbetet. Hantverkaren har inte påbörjat arbetet. Ska det gå att avbryta allt jobb och kräva tillbaka pengarna och eventuellt material?

2. E
    Medlem · Skåne · 8 931 inlägg

etompau

Medlem
    I mina öron låter det som avtalsbrott. Har ni inte gjort upp om pris innan arbetet påbörjades?
    Kanske går det att få återbetalning av förskotterade pengar då med ett avdrag för ev. utgifter som hantverkaren har haft.
    Svårt att säga så mycket mer med så lite bakgrundsinfo om ditt problem.

3. Framtiden
    Medlem · 5 inlägg

Framtiden

Medlem
    Jag frågar åt en äldre släkting. Som jag förstår det så var de oense om slutpriset och skulle därför räkna på allt arbete som utfördes. Släktingen betalade drygt 50 000 för material. Hantverkaren ville sedan ha hela arbetet betalt i förskott och då ville släktingen avbryta. Något arbete har inte utförts.

Var i ligger avtalsbrottet?

4. K
    Medlem · Malmö · 1 547 inlägg

kindvall

Medlem
    Det beror ju på vad som har avtalats. Finns det en offert som har accepterats, och vad säger den isf?

5. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 251 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Den uppenbara motfrågan är "vad har de avtalat"? Det verkar rätt oklart.

Välkommen hit för övrigt!

6. Framtiden
    Medlem · 5 inlägg

Framtiden

Medlem
    Det finns inget skriftligt avtal. Inget har skrivits på. De hade en otydlig överenskommelse om att betala timkostnader. Men arbetet har aldrig påbörjats. Enda som har skett är att min släkting har överfört pengar för material.

Jobbet handlar om en fuktskada på en fasad. I samband med att hantverkaren var där första gången för att titta på skadan så tog han bort bråte för att titta på skadan. Det är det enda han har gjort.

Så min fråga är i vilket skede man kan avbryta ett arbete?

• Laddar…
  7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 737 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    När som helst. Man får betala för utfört arbete och köpt material. Tumregeln är att aldrig betala något i förskott, har företaget inte kapital för material välj en annan hantverkare eller köp materialet själv.

Sen får man se om pengarna betalas tillbaka, personen i fråga kan vara el luring

8. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 251 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Njae, riktigt så enkelt är det inte. Att avtalet inte är skriftligt saknar betydelse mer än i bevishänseende. Har man avtalat om att ett arbete ska utföras gäller det man avtalat. Här verkar dock allt väldigt luddigt så jag tror ingen här kan säga säkert.

Utifrån vad vi vet skulle jag nog säga något i stil med "Jasså blir det så dyrt, då får det va" för att så att säga passa över bollen och se hur motparten reagerar.

9. K

kindvall

Medlem
    Ja, det verkar lite oklart om det finns ett avtal och en accept. Det behöver ju inte vara skriftligt.
    Men man måste ju titta på exakt vad de var överens om. Det rör sig om ett jobb på löpande räkning låter det som.
    Omfattning?
    Timkostnad?
    Uppskattat antal timmar?
    Att de 50000 för material betalats kan ju ses som en accept på vad det nu var för anbud som fanns.

10. Framtiden
    Medlem · 5 inlägg

Framtiden

Medlem
    Tvisten började med att hantverkaren vägrade påbörja arbetet förens han fått alla pengar i förskott. Vilket inte var avtalat. Går det i det läget att avbryta jobbet?

Jag har själv inte pratat med hantverkaren. Anledningen att jag frågar här är för att vara förberedd när jag väl pratar med honom.
    Att döma av det jag har kollat upp om honom så verkar han vara riktigt oseriös. Han har flera polisanmälningar mot sig och även förekommit i media för att ha lurat folk.

11. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 737 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Då är det nog svårt att få tillbaka något :(

12. Framtiden
    Medlem · 5 inlägg

Framtiden

Medlem
    Jag misstänker det. Men första steget är att avbryta arbetet så att han inte lägger på ytterligare.

13. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg
    Försök att få materialet levererat, det ni betalt för. Därefter, innat något arbete inletts, så avslutar ni samarbetet.

14. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg
    Med alla de ytterligare uppgifter som vi fått menar jag att man borde kasta ut hantverkare så snart som möjligt. Men efter det man försökt få det förskottsbetalade materialet levererat.

Avtal eller inte, en sådan hantverkare lär inte stämma er.

15. K

kindvall

Medlem
    Det är fortfarande lite för lite detaljer för att avgöra om det har funnits ett avtal. Betalningsvillkor är ju normalt del av ett sånt här avtal, och här kan det ju ses som att släktingen inte gett en slutlig accept. Samtidigt kan materialbetalningen ses som en accept på vad de nu överenskommit tidigare.
    Är materialet inköpt? Om inte borde ju en vettig hantverkare avbryta det hela och återlämna pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.