Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Avbärande balk...

1. R
    Medlem · Örebro · 35 inlägg

RedAir

Medlem
    Hej. Vi har anlitat en byggfirma som "killgissar" om vi behöver en avbärande balk till att vi behöver en rejäl sådan. Tycker inte det är vi som ska utföra den beräkningen. I väntan på att få tag i någon som kan räkna, så slänger jag ändå ut en från här. Öppningen ska bli 485 cm i köket. Det har varit en balk tidigare på 70 mm i höjd och 80 mm i bredd. Bifogar lite bilder här. De är 240 i höjd. Det är en liten gipsvägg som vilar på våningen ovanför, men inget mer som tynger. Tacksam för alla råd och tips :)

2. H
    Moderator · Stockholm · 47 323 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    På det man ser på bilderna, men det är inte mycket. Så gissar jag att det behövs en rätt rejäl balk. Men om du skall få några vettiga svar så behöver du nog lägga upp lite ritningar också.

Men oavsett så behöver du en byggnadsingenjör som tittar på det.

3. O
    Medlem · 91 inlägg

Odi et Amo

Medlem
    Det är varken ni eller byggfirman som ska killgissa, utan en konstruktör som ska räkna. :)

• Laddar…
  4. R

RedAir

Medlem
    Exakt! Var får vi tag i en sådan på superkort varsel?

5. R

RedAir

Medlem
    Tyvärr, så finns det inga ritningar på kåken byggd 1962 :(

6. R

RedAir

Medlem
    Vi vill ha en sådan liten balk som möjligt för att inte bygga ner i höjd. Vi har fått en offert på ospecad balk, som kostar ca 23.000 SEK + moms. Låter mycket, eller kan det stämma?

7. H
    Moderator · Stockholm · 47 323 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Men det låter som detta är en ändring av husets bärande konstruktion. Då behöver du göra en bygganmälan. Och då kommer du att behöva ha någon form av ritningar.

Om man försöker med lite ögonmått på bilderna du lagt upp, så ser det ut som bjälklaget ovanför öppningen har en spännvidd på minst 6 - 7m. Och du skulle öppna totalt 4,8m? Bjälklaget skall norm-mässigt tåla 200kg/kvm plus egenvikt. Så på en yta av 30 - 40 kvm får du en belastning på typ 7-8 ton. Hälften av det belastar balken.

Offerten du fått. Det är lite märkligt att någon kan offerera en balk innan det finns konstrukltionsritningar/beräkningar. Jag är lekman, men jag gissar att du behöver en stålbalk om det skall bli någon höjd kvar under balken. Utöver själva balken så måste det finnas något som kan bära upp balken. Och även grunden måste kunna tåla den punkbelastning det blir där sådana stolpar står.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.