Avancerad värmepumpsfråga

1k läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Jag har en undran...

I mitt hus har jag precis bytt till pelletseldning (jag har bytt oljebrännare mot pelletsbrännare i ett vattenburet värmesystem) samtidigt som jag har installerat ett nytt FTX-system.

Min fråga är nu om jag kan kombinera dessa med en värmepump för att få ned värmeförbrukningen. Det känns som det borde gå men jag kan för lite om värmepumpar för att ens ge mig in i en diskussion kring detta.

FTX-aggregatet är ett systemair 400

tacksam för svar

/Johnny

2. Faidros
    Medlem Nivå 10

Re: Avancerad värmepumpsfråga

Den värme du redan har från pelletsanläggningen är för billig för att det skall löna sig att dessutom investera i en värmepump.

3. B
    Medlem Nivå 9

Faidros har rätt angående ekonomin.
    Du kan sätta en bergvärmepump på returledningen före pelletskamin.
    Du får billigare och enklare drift, men som sagt, investeringen ligger runt 80-100 tusen och tar lång tid att spara in.

4. C
    Medlem Nivå 14

Vad för värmepump är du intreserad av?
    Frånluftsvärmepumpar har man istället för FTX
    markvärmepumpar & luft/vatten värmepumpar har man istället för Din pelets brännare
    luft/luft värmepumpar har man som kompliment, den sättar man dit oavsett värmekälla. men du måste idag ha en olönsam uppvärmning för att kunna tjäna in investeringen.
    en luft/luft värmepump tar ingen luft utefrån utan värmer luft som redan finns inne i huset & kan därför andvändas ihopp med FTX eller andra system.

5. F
    Medlem Nivå 2

Vill inte märka ord men vill du få ned din värmeförbrukning kan du endast uppnå detta genom att isolera bättre eller minska temperaturen inne. Båda sakerna syftar till att minska förlusterna i mellan inne och ute temperaturen  :surprised:

/Farbror Melker

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: