5 486 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Avaktivera automatisk köksfläkt från spishäll
Hej,
Jag undar om det går på ett lätt sätt att avaktivera funktionen att köksfläkten automatiskt går på från spishällen. Jag önskar kunna sätta av och på den manuellt (måhända en bakåtsträvare, men jag känner att jag vill ha tillbaka makten från fläkten).
Spishällen är av typen Electrolux Husqvarna QHIF950P.
Jag undar om det går på ett lätt sätt att avaktivera funktionen att köksfläkten automatiskt går på från spishällen. Jag önskar kunna sätta av och på den manuellt (måhända en bakåtsträvare, men jag känner att jag vill ha tillbaka makten från fläkten).
Spishällen är av typen Electrolux Husqvarna QHIF950P.
Misstänker att du har Hob2Hood. Köpte nyligen häll och fläkt från Electrolux som har Hob2Hood. Fläkten låter som f-n (mätt 70db på lägsta läget) vilket gör att man blir rädd när fläkten drar igång av sig själv...
På min häll har jag en liten symbol nere till höger, denna kan jag trycka på för att kontrollera fläkten och då stänga av den. Detta måste dock göras varje gång man använder hällen/fläkten. Inte hittat hur man kan stänga av funktionen tillsvidare.
Ps. Ny fläkt, ej Electrolux, är inköpt och väntas på att bli installerad.
På min häll har jag en liten symbol nere till höger, denna kan jag trycka på för att kontrollera fläkten och då stänga av den. Detta måste dock göras varje gång man använder hällen/fläkten. Inte hittat hur man kan stänga av funktionen tillsvidare.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svar. Igenkänning. Den låter som en jumbojet när det är dags för take-off! Ja, jag har en hob2hove, jag kan ha angivet fel modell. Jo, jag har noterat den nedre symbolen och trycker ihärdigt på den.D Denaxe skrev:Misstänker att du har Hob2Hood. Köpte nyligen häll och fläkt från Electrolux som har Hob2Hood. Fläkten låter som f-n (mätt 70db på lägsta läget) vilket gör att man blir rädd när fläkten drar igång av sig själv...
70 decibel minsann!
Jo först fläkten:P pppp123 skrev:
6.2 Hob²Hood-funktionen
Det är en automatisk funktion som kopplar
hällen till en köksfläkt. Både hällen och
köksfläkten har en infraröd
signalkommunikator. Fläktens hastighet
definieras automatiskt med utgångspunkt från
lägesinställningen och temperaturen för det
hetaste kokkärlet på hällen. Du kan också
använda fläkten från hällen manuellt.
Funktionen kan aktiveras från hällens
kontrollpanel.
https://api.electrolux-medialibrary...INAL/13727444-54d5-41e8-ad19-9e8427ad0cc9.pdf
Sidan 97 och sedan ser du punkt 8.
https://api.electrolux-medialibrary...INAL/68b205dd-7407-4e20-bb90-22de7bc8ab3f.pdf
Redigerat:
Hmm,
Med den knappen på hällen kan man avaktivera automatiken, men den styr ju samtidigt också fläkten (sid 102 i manualen), så trycker man en gång på den så börjar fläkten köra/den ökar farten.
Min önskan vore att hela automatiken stängs av, för alltid…
Upplever det som en ganska störig funktion
Man vill bara koka upp lite tevatten i lugn och ro tidigt på morgonen, fläkten brakar igång
Man har lagat klart maten, stänger av plattorna, strax efter släcker den också lampan på fläkten, jag vill fortfarande ha ljus i köket, servera, diska undan etc…
Kan jag inte bara få själv välja om min fläkt skall fläkta eller lysa, inte nån annan :/
Med den knappen på hällen kan man avaktivera automatiken, men den styr ju samtidigt också fläkten (sid 102 i manualen), så trycker man en gång på den så börjar fläkten köra/den ökar farten.
Man vill bara koka upp lite tevatten i lugn och ro tidigt på morgonen, fläkten brakar igång
Man har lagat klart maten, stänger av plattorna, strax efter släcker den också lampan på fläkten, jag vill fortfarande ha ljus i köket, servera, diska undan etc…
Kan jag inte bara få själv välja om min fläkt skall fläkta eller lysa, inte nån annan :/
Jo men nu skummade jag bara snabbt igenom manualen och det borde framgå.P pppp123 skrev:Hmm,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden