P
Lite mer att läsa om röran med tomt och tomtplats och hur det KAN sammanfalla med tomtgräns men det är inte alls säkert att den alltid gör det..
lite mer om just det finns i https://lagen.nu/dom/mod/2009:35

Och att hemfridszon kan ha en helt annan storlek och form om man har vägar eller stigar som gör ett hål i hemfridszonen

En bra bild just här med strand men det hade lika gärna kunnat vara en väg eller en stig egentligen men som visar hur mycket det kan påverka. källa på stulna bilden https://vesterlins.se/ordlistan/strandskydd

• Illustration av hemfridszon nära en strand, med tomtplatsavgränsning och fastighetsgräns markerade, samt en byggnad och träd i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
Du är väl bara lat ! Gå runt så är problemet löst! Vad vill Du?

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Lite mer att läsa om röran med tomt och tomtplats och hur det KAN sammanfalla med tomtgräns men det är inte alls säkert att den alltid gör det..
lite mer om just det finns i [länk]

Och att hemfridszon kan ha en helt annan storlek och form om man har vägar eller stigar som gör ett hål i hemfridszonen

En bra bild just här med strand men det hade lika gärna kunnat vara en väg eller en stig egentligen men som visar hur mycket det kan påverka. källa på stulna bilden [länk]
Vad är rörigt menar du? Fastighet och tomt är två olika saker. Tomt och hemfridszon är i allt väsentligt samma sak. Inom strandskyddsområde bestäms ofta en tomt (och därmed hemfridszonen) av länsstyrelsen.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hoppas TS kommer tillbaka med fler briljanta inlägg snart, det här var ju roligare än på länge. 🍿🍿

Undrar hur lång den andra vägen är, 40-50 meter..?

• Gilla
Bygget 52 och 2 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Av Hävd!
Idiot!

• Gilla
Bygget 52 och 2 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Av Hävd!
Alltså, det går ju att skratta åt det här men hade det varit hos mig du gick hade jag blivit jä*ligt förbannad! 😡
Hela inlägget är bara så löjligt, vill inte grannen att du genar över deras mark, 10-15 meter från deras uteplats med hund så gör inte det!
Att du ”alltid har gjort det” spelar ingen roll.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.
Fortsätt bara att gå där du och bli den jobbiga grannen som ingen önskar.
Varför du behöver göra intrång på grannens tomt som tydligen har staket begriper jag inte, när det finns annan väg men den passar tydligen inte dig.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är rörigt menar du? Fastighet och tomt är två olika saker. Tomt och hemfridszon är i allt väsentligt samma sak. Inom strandskyddsområde bestäms ofta en tomt (och därmed hemfridszonen) av länsstyrelsen.
Att fastighet och tomt är olika saker är solklart..

Men att det är en grov förenkling och som dessutom väldigt många missförstår när man säger att tomt och hemfridszon skulle vara samma sak

Extra oklart när folk har sin fastighet mot skogen och har en gräsmatta närmast huset men en sen en stor yta som är skogsmark

i rättsfallet jag länka står en liten bit ner

urklippt
"Begreppet ”tomtplats” är oklart när det används i länsstyrelsens förordnande av den 18 juni 1999, liksom i 7 kap.17 §miljöbalken. Denna oklarhet leder också till en osäker rättstillämpning, vilket den överklagade domen utgör ett exempel på. Begreppet tomt i plan- och bygglagen har ingen speciell betydelse i fastighetsrättsligt avseende. Med tomt avses där endast mark som utgör en för bebyggelse avsedd enhet. Till tomt hör den mark som upptas av bebyggelsen och mark som ligger i direkt anslutning till denna och som används eller behövs för att bebyggelsen ska kunna användas för avsett ändamål, t.ex.. friytor för lek och utevistelse etc. Det är klart att undantaget i länsstyrelsens förordnande, liksom i 7 kap. 17 § miljöbalken inte endast är tillämpligt efter tomtplatsbestämning enligt 7 kap. 18 § miljöbalken. Syftet med bestämmelsen är att förenkla förfarandet genom att göra dispensprövningen överflödig.

Länsstyrelsen​

Hemfridszon är det område som en förbipasserande upplever som privat. Denna sammanfaller ofta med tomtplatsen, men behöver inte alltid göra det. En förbipasserande kan i vissa fall uppleva att hemfridszonen sträcker sig utanför, alternativt innanför, det område som fastslagits som tomtplats. Tomtplatsen är dock det område som av ägaren juridiskt kan hävdas som hemfridszon. - Det kan ifrågasättas om en gäststuga på 40 m2 kan ses som en sådan komplementbyggnad som omfattas av undantaget." slut på urklipp

Så ska man gå till ytterligheter så kan tex nåt som placerats av husägaren som avgränsar insyn ,göra att mest troligt kan man passera på andra sidan det hindret som skyddar mot insyn och plötsligt befinna sig inom det som kanske är inom tomtplatsavgränsning men utan att ha gjort sig skyldig till hemfridsbrott

Som jag tolkar det så kan tex en tätvuxen 5 M hög häck som hindrar all insyn göra att ägaren gjort sin hemfridszon mindre

Svarta strecket är nu en 5 meter hög ogenomtränglig tujahäck 😁

Jag tror jag kan gå precis utanför häcken inom tomtplatsavgränsningen men ändå bli i det närmaste omöjlig att ta för hemfridsbrott

nu tar man såklart till ytterligheter för att visa vad jag menar men ett garage kan tex ge samma sak och är betydligt vanligare eller ett uthus som nån går bortanför mot placering av altaner och huvudsakliga utrymmen för privatliv

dock är det ju rätten som avgör när man inte kommer överens om vad är hemfridszon och inte och vad inkräktaren gjorde där om det räcker för att dömmas hemfridsbrott

• Karta med färgkodade zoner: hemfridszon i rosa, tomtplatsavgränsning i grönt, och fastighetsgräns i blått, med ett hus och träd inom zonerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Kvackatore och 4 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Du ska inte traska runt på någon annans tomt. Har du någon som helst social kompetens, ska vi ringa efter en doktor?

• Gilla
  • Haha
Walle_skåne och 2 till
  • Laddar…
4774
Vart tog ts vägen 😂

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!
Det är inte ditt besvär som räknas på någon annans fastighet/tomt utan deras. Respektera deras lagskyddade rätt till hemfrid och håll dig utanför deras tomt.

• Gilla
Walle_skåne
  • Laddar…
Men när nu alla (eller åtminstone många) vet att ordet tomt ofta används lite slarvigt vad är det då för poäng med att påpeka det och sedan ändå utgå från att TS har använt det enligt era definitioner?

TS skriver att han passerar uppåt 20 meter från altanen. Det kan, men behöver inte, innebära att det är inom hemfridszonen. Utan närmare beskrivning av omständigheterna går det inte att säga. TS nämner ett staket men inte så mycket mer.

Däremot har som påpekats hävd inte med saken att göra.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
i rättsfallet jag länka står en liten bit ner
Det du citerar är partsinlagorna, inte domstolen. Läser du några rader upp ser du att texten du citerar föregås av/inleds med:

Parterna har åberopat och vidareutvecklat vad de tidigare har anfört och tillagt bl.a. följande.

G.C.

Begreppet ”tomtplats” är oklart
[…]”

Det är alltså den tappande parten i målet som har svårt med begreppet tomtplats, inte domstolen. Den senare är tvärtom klar och tydlig, vilket framgår om du istället för partsinlagorna läser domskälen.

• Gilla
peter_papp och 5 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Som jag tolkar det så kan tex en tätvuxen 5 M hög häck som hindrar all insyn göra att ägaren gjort sin hemfridszon mindre
Så är det.
P polaris78 skrev:
Jag tror jag kan gå precis utanför häcken inom tomtplatsavgränsningen men ändå bli i det närmaste omöjlig att ta för hemfridsbrott
Absolut. Men låter du en tujatäck som går från en sida av tomten till en annan växa sig fem meter hög lär det även få effekter för tomten som sådan, och den bortre delen kommer upphöra att vara tomtmark enligt miljöbalken. Vilket, för att försvåra saken inte nödvändigtvis är detsamma som tomtmark enligt PBL.

Att olika lagar har något olika definition av samma begrepp är dock relativt vanligt. I PBL används tomtmark för att definiera hur mark inom exempelvis en detaljplan får användas generellt, medan tomptplatsbestämning enligt miljöbalken är något delvis annat där man i det enskilda fallet beslutar om vilken mark som är skyddad.

Sätter du upp din tujahöck på en villatomt i stan så kanske grannar kommer börja gena bakom den, men tar du sedan ner den och sätter ett staket kring hela den av detaljplan definierade tomtmarken så försvinner deras rätt att göra det.

Sker motsvarande åtgärd istället inom strandskyddat område kan du mycket väl få en dom mot dig där det slås fast att den delen av den tomtplatsbestämda tomten är övergiven av innehavaren och åter blivit allemansrättsligt tillgänglig plats, och det skulle inte ändras av att häcken togs ned.

Det senare är ett sökt exempel, men poängen är att tomptplatsbestämd mark inte är så tills vidare om den överges. Detta finns det rättsfall på, om än med hela tomtplatser snarare än delar, men principen är densamma.

• Gilla
  • Älska
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du går över tomten så passerar du per definition hemfridszonen.
hemfridzon är inte samma sak som tomt/fastighet. Man kan ha en stor tomt/fastighet där delar inte ingår i tomtplatsen/hemfridzonen. I normala villakvarter brukar hela fastigheten kunna vara hemfridzon men det är absolut inget givet 1:1 förhållnde

• Haha
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.