116 443 läst · 387 svar
116k läst
387 svar
AV HÄVD; får jag gena över privat tomt?
Mmm! Jag kommer fr allemansrätten och går in en bit på privat tomt….genar ca 40 meter in på privat tomt, för att sedan gå in på allemansrätten ingen. Visserligen är det ca 15-20 meter fr grannens altan, men jag tittar ju bara rakt fram så jag stör ju ingen och om jag har hunden med mig så är den kopplad och jag tar upp om den skulle bajsa. Grannens tomt är ju jättestor så det borde inte göra så mycket och jag stör ju ingen, tycker jag iaf. Jag är ju bara sommargäst. Om jag skulle bli anmäld undrar jag vad som skulle kunna gälla här då? Tänker ändå att jag kan ha rätten på min sida, av hävd!D Daniel 109 skrev:
Jag är absolut ingen expert på juridiken kring detta.
Men mitt sunda förnuft säger att argumentet "jag vill det" och "jag har alltid gjort det" knappast har nån tyngd alls krasst juridiskt.
Det hör till hyfs ett allmänt gott uppförande att respektera de regler och begränsningar som markägare sätter upp, att istället börja greppa efter halmstrån att man juridiskt skulle kunna HÄVDA juridisk rätt att nyttja någon annans egendom efter eget tycke är högst osmakligt.
Visa lite hyfs och respektera de regler som markägaren satt upp.
Ta den andra stigen som är "lite längre" o gå vidare med livet, med grannsämjan i behåll.
Men mitt sunda förnuft säger att argumentet "jag vill det" och "jag har alltid gjort det" knappast har nån tyngd alls krasst juridiskt.
Det hör till hyfs ett allmänt gott uppförande att respektera de regler och begränsningar som markägare sätter upp, att istället börja greppa efter halmstrån att man juridiskt skulle kunna HÄVDA juridisk rätt att nyttja någon annans egendom efter eget tycke är högst osmakligt.
Visa lite hyfs och respektera de regler som markägaren satt upp.
Ta den andra stigen som är "lite längre" o gå vidare med livet, med grannsämjan i behåll.
Tomten är välskött med staket, växter och stenstolpar mm. Jag går in en bit på uppfarten/grusvägen för att därefter ”vika av”, visserligen kommer jag kanske lite nära altanen…!pacman42 skrev:
"Hävd" finns inte!I Idyll skrev:
Antingen har du det som populärt kallas "allemansrätt", eller så har du en överenskommelse med fastighetsägare, tomträttsinnehavare eller motsvarande att få passera hemfridszon och här uppenbart inget av detta; du har alltså ingen som helst rätt att gå där.
Sluta upp med detta!
Förlåt, men är det troll det här eller? Du säger ju själv att du kommer för nära. Samt att du har hund med dig när grannen själv har hund.
Struntar i frågan om hävd och tycker bara du får antingen ta och köpa grannens tomt eller så tar du en omväg. Troligen hade en flaska fint vin (eller annat present) löst problemet i ett tidigare skede, men det kan du nog fetglöma av ren hävd.
Se det som extra träning!
Struntar i frågan om hävd och tycker bara du får antingen ta och köpa grannens tomt eller så tar du en omväg. Troligen hade en flaska fint vin (eller annat present) löst problemet i ett tidigare skede, men det kan du nog fetglöma av ren hävd.
Se det som extra träning!
Medlem
· västra götaland
· 202 inlägg
Troll?