Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer. Visserligen finns där hund i det hushållet också. Min hund är ju ändå kopplad. Gäller inte gammal hävd? Gör jag mig skyldig till hemfridsbrott? Det finns en till stig jag kan gå men den är lite längre. Måste jag välja den fast jag inte vill välja det? Här finns ingen detaljplan eller servitut, men tomten jag går in på har visserligen staket och numera finns en skylt om hundförbud. Jag vill påstå att jag ändå får gå därigenom pga Hävd. Jag känner inte heller att jag stör någons hemfridszon.

• Haha
  • Wow
  • Arg
gaia och 28 till
  • Laddar…
Om du går över tomten så passerar du per definition hemfridszonen.

• Gilla
Sommarsurr och 60 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du går över tomten så passerar du per definition hemfridszonen.
Men jag har ju alltid fått passera, men inte nu! Då gäller inte min HÄVD eftersom jag går över annans tomt?

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Dowser4711 och 13 till
  • Laddar…
Nej, hävd kan du inte hänvisa till.

• Gilla
Danternas och 28 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, hävd kan du inte hänvisa till.
Hade HÄVD i annat fall kunnat gälla utanför privat tomt? Jag tänker på plats där allemansrätten gäller.

• Haha
gaia och 1 till
  • Laddar…
Är du utanför hemfridszon-tomt gäller "allemansrätt" och man behöver inte hänvisa till "hävd". Hävden faller platt när man inte behöver den.

• Gilla
Dowser4711 och 24 till
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Jag har alltid gått in på grannens tomt, på landet då jag går ner till stranden. Nu för tiden har jag hund men då säger grannen att jag inte får gå där mer.
Håll dej utanför grannens tomt, respektera hemfriden.

• Gilla
  • Haha
Sommarsurr och 96 till
  • Laddar…
Nu är frågan kanske lite svårare än så, det beror på hur stor tomt det handlar om...

• Gilla
  • Wow
gaia och 7 till
  • Laddar…
Nej, det är inte svårare än så. Men du kanske syftar på fastigheten.

• Gilla
jenhul och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är frågan kanske lite svårare än så, det beror på hur stor tomt det handlar om...
Mja, "tomt" är inte automatiskt samma sak som "fastighet", "tomt" definieras som ytan runt en bostad och är tämligen lika definitionen av "hemfridszon".

• Gilla
PalleCed och 15 till
  • Laddar…
Det var just det jag menade.

• Haha
  • Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
Och dess storlek kan variera

En strandtomt har inte Hemfridszon ända till vattnet. En större gräsmattas bortre delar ingår kanske inte i hemfridszonen.

• Gilla
tomas.egnerfors och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var just det jag menade.
Ändrade inlägg #10.

pacman42 pacman42 skrev:
En strandtomt har inte Hemfridszon ända till vattnet. En större gräsmattas bortre delar ingår kanske inte i hemfridszonen.
Skilj på "fastighet" och "tomt", inte samma sak...😉

• Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.