Hej!

Jag har just installerat en Automower 420. Problemet jag har är att den inte fattar klippområden. Jag har provocerat den genom att ange Område 1 som det enda området, att den ska följa guiden i 500 meter i 100% av fallen. Likväl backar den ut en liten bit m, startar knivarna och börja klippa direkt. Jag vill kunna dirigera den att börja i den bortre änden av tomten dit jag har dragit guiden. När jag kör test IN följer den guiden fint hela vägen till laddaren, då jag vet att guiden fungerar. Söka laddaren med begränsningskabeln är avaktiverad. Vad kan jag ha missat?!

Det låter konstigt! Kan du testa att placera guidens kontakt i laddstationen på platsen för AR? Får du grön signal då?

Tack för tipset! Ska kolla men dessvärre får det dröja ett par veckor. Hoppas inte gräset växer alltför mycket tills dess.:-)

Stickan56
Jag har läst i manualen "3.12.4.4 Mäta avståndet från laddstationen".
Har jag fattat detta rätt att värdet 500m bara används vid test?

När den skall hitta laddstationen har du då satt "Följa begränsningsslingan" som enda metod?
I så fall är detta (enligt min erfarenhet) ingen bra metod.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag har läst i manualen "3.12.4.4 Mäta avståndet från laddstationen".
Har jag fattat detta rätt att värdet 500m bara används vid test?

När den skall hitta laddstationen har du då satt "Följa begränsningsslingan" som enda metod?
I så fall är detta (enligt min erfarenhet) ingen bra metod.

Stickan
Anledningen till att jag satte maxvärdet 500 meter var bara för att jag ville att den skulle följa guidekabeln till dess slut och att jag då skulle kunna trycka "stopp" för att få antalet meter.

Problemet är inte att den inte finner laddstationen. När det är dags att ladda hittar den lätt tillbaka. Det svåra är att den varken vill följa guide- eller begränsningskabeln ut för att nå mer perifiera delar av gräsmattan. Funderar på om det är för tight mellan kablarna i området kring laddstationen. Det är möjligt att den inte står optimalt. Kanske får jag flytta den så det blir större fria ytor kring den.

Stickan56
B Bennca skrev:
Anledningen till att jag satte maxvärdet 500 meter var bara för att jag ville att den skulle följa guidekabeln till dess slut och att jag då skulle kunna trycka "stopp" för att få antalet meter.

Problemet är inte att den inte finner laddstationen. När det är dags att ladda hittar den lätt tillbaka. Det svåra är att den varken vill följa guide- eller begränsningskabeln ut för att nå mer perifiera delar av gräsmattan. Funderar på om det är för tight mellan kablarna i området kring laddstationen. Det är möjligt att den inte står optimalt. Kanske får jag flytta den så det blir större fria ytor kring den.
Värdet 500m verkar vara ett testvärde som HQ använder. Se manual.
HQ stöder inte längre guide än 400m. Vet ej om det gäller signalstyrka eller ett absolut värde i koden.

Prova och sätt "Yttäckning" exempelvis
A 4m guide 1%
B 10 guide 1%
C 50m guide 99%

Stickan

Får prova det. :-)

• Gilla
Pasjostrom och 1 till
  • Laddar…
Stöter den emot begränsningskablen när den följer guiden så tror den att den har nått slutet på guidekablen oavsett vad värdet står på. Låter som du har kablarna för tight runt laddstationen. Detta kan man lura lite genom att öka backsträckan vid start. Så den helt enkelt backar ut längre innan den vänder runt och börjar följa guiden.

• Gilla
valpenius och 1 till
  • Laddar…
420 har väl två guider numera, det är inte så att du programmerat den att följa guide 1 men kopplat in tråden på guide 2 (eller vice versa)?

Alternativt kan man tänka sig att laddaren står lite knepigt till så att guidekabeln störs av begränsningskabeln. I så fall borde man kunna öka sträckan klipparen backar ut från laddaren innan den börjar följa guiden.

Det låter iaf som att det är något ganska enkelt problem om klipparen kan följa guiden hem men inte ut.

Redigerat:
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Backsträckan ställs för övrigt in under Inställningar/Installation. Känns kanske som det mest troliga problemet när jag tänker på vad du faktiskt skrivit. Jag tror iaf. att backsträckan används även när den sen ska följa guiden ut.
Inställningsskärm för backsträcka med bild på robotgräsklippare och justerbar glidreglage som visar 150 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Jag hade liknade problem. Det berodde på som tidigare nämnts att den backade förbi guiden. Fick ändra till 100 cm så fungerar det. Tror default är 200 cm. Installatörer i mitt fall har inte dragit ut guiderna speciellt långt innan de svänger av.

• Gilla
Bennca
  • Laddar…
B Bennca skrev:
Hej!

Jag har just installerat en Automower 420. Problemet jag har är att den inte fattar klippområden. Jag har provocerat den genom att ange Område 1 som det enda området, att den ska följa guiden i 500 meter i 100% av fallen. Likväl backar den ut en liten bit m, startar knivarna och börja klippa direkt. Jag vill kunna dirigera den att börja i den bortre änden av tomten dit jag har dragit guiden. När jag kör test IN följer den guiden fint hela vägen till laddaren, då jag vet att guiden fungerar. Söka laddaren med begränsningskabeln är avaktiverad. Vad kan jag ha missat?!
Hur lång guideslinga har du totalt? Förutom själva guide-kabelns längd måste du också addera längden på gränskabeln från anslutningspunkten och hela längden tillbaka till laddstationen. 400m är en gräns enligt Husqvarna för att den inte skall få problem att följa guidelinan på vägen ut Hem funkar alltid.

Hmm, bra reflektion. Tror inte jag har passerat 400 m men det kanske är i närheten. Jag ändrade i inställningarna till komplicerad trädgårdstyp vilket faktiskt gjorde att den hittade ut längst bort. Ska nog också flytta laddaren så att det blir lite mer fri yta kring den.

Hej, jag har samma problem som i rubriken här!

Kan någon säga mig exakt vad funktionen i appen heter, eller exakt var man hittar den, för att tvinga gräsklipparen att följa guidekabeln en viss tid innan den börjar klippa?

Vi har en 405X med en guidekabel och jag har testat att flytta guiden till ena kontakten för gränskabeln och fått grönt ljus, samt gjort testet i appen och den stoppade vid kabeln och följde den hem så jag är rätt säker på att guidekabeln fungerar.

Gräsklipparen är dessutom inställd på att bara backa 60cm och guidekabeln går rakt i 2 meter från laddstationen och är långt under 500m lång.

Just nu funderar jag på om den funktionen inte dyker upp innan GPS zonerna är helt ifyllda, för vår har bara kört runt i två dagar men instruktionsboken säger inget mer än att det skall ta "ett par dagar"...

E eobet skrev:
Hej, jag har samma problem som i rubriken här!

Kan någon säga mig exakt vad funktionen i appen heter, eller exakt var man hittar den, för att tvinga gräsklipparen att följa guidekabeln en viss tid innan den börjar klippa?

Vi har en 405X med en guidekabel och jag har testat att flytta guiden till ena kontakten för gränskabeln och fått grönt ljus, samt gjort testet i appen och den stoppade vid kabeln och följde den hem så jag är rätt säker på att guidekabeln fungerar.

Gräsklipparen är dessutom inställd på att bara backa 60cm och guidekabeln går rakt i 2 meter från laddstationen och är långt under 500m lång.

Just nu funderar jag på om den funktionen inte dyker upp innan GPS zonerna är helt ifyllda, för vår har bara kört runt i två dagar men instruktionsboken säger inget mer än att det skall ta "ett par dagar"...
Om jag inte missförstår dig och kommer ihåg fel från min 430X så går GPS styrd klippning o zonklippning inte kombinera. Du kan bara välja det ena eller andra. Har du den inställd på GPS kommer den själv veta när den ska gå av guiden medan om du väljer zon klippning kan du välja var o när den ska gå av guiden. Har inte startat min än men förra säsongen körde jag bara på GPS och tyckte det var otroligt bra. För min tog det nog över en vecka innan den hade målat upp min tomt och började jobba på rätt sätt

Redigerat:
  • Gilla
eobet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.