Byggahus.se

Automower (robotgräsklippare) - hemförsäkringen

64k läst  55 svar

1. dengroth
    Medlem Nivå 8
    Vad har jag missat nu? Är det någon patenthistoria?

2. D
    Medlem Nivå 4

ICA banken

Enligt kundtjänst hos ICA-bankens försäkringar så gäller den endast om roboten är inlåst eller under uppsikt. Så det blir till att byta bolag..

3. C
    Medlem Nivå 3
    Enligt Tre Kronor (Swedbanks/Sparbankernas försäkringsbolag) så täcks den inte alls när den är obevakad. Har skickat frågor till IF, Folksam och TryggHansa nu för att kolla status.

Tanken är att köpa en Indego, vet inte om det skulle vara olika policy beroende på vad maskinen har för stöldskydd inbyggt.

Edit: Snabbt svar av TH som säger att det ingår om man har Hemplus/Drulle

Redigerat 17 jun 2013 13:34
  4. C
    Medlem Nivå 3
    Så, när jag mailade till Swedbank för att dubbelkolla innan uppsägning fick jag denna korrigering som jag hoppas stämmer:

Hej
    Tack för ert mejl.Robotgräsklippare täcks av vår HemPlus, så om du har tecknat Bas täcks den inte.

Detta är en vanlig fråga som jag har dubbelkollat många gånger, jag ber om ursäkt att du fick fel besked av min kollega när du ringde kundtjänst.

Med Vänlig Hälsning Åsa xxxx

Svaret från IF:

Hej!

Tack för ditt mejl.

I vår StorVillaHemförsäkring täcks en robotgräsklippar. Max ersättningen är 50 000 kr.

Vänliga hälsningar
    If

Erika xxxx
    Försäkringsrådgivare
    Mejl: kundservice@if.se

5. C
    Medlem Nivå 3
    Sådär, fler uppdateringar från Swedbank (om det är någon som är intresserad?), som vanligt låter det ju så bra när försäkringsfolk pratar, allt täcks, men när man tittar på ett realistiskt exempel så är det inte så enkelt:

Är det någon som haft liknande diskussion med andra bolag är det intressant att höra svar för eventuellt byte...

6. P
    Medlem Nivå 6
    Länsförsäkringar Älvsborg berättade att dom självklart täcker stöld av robotklippare

7. P
    Medlem Nivå 6
  8. parkway
    Medlem Nivå 7
    Har skaffat robot och ringde mitt bolag för att kolla läget (Dina Dalsland-Tvåstad). Inga problem om du har allrisken (1500 självrisk) på hemförsäkringen. Finns inga speciella aktsamhetskrav heller mer än att om du åker bort en längre period ( han sa 2 mån) så måste du plocka in den. Likaså off season ska den stå i låst utrymme. Helt ok tycker jag.

9. S
    Medlem Nivå 1
    I mailkonversation med LF Östergötland så verkar det långt ifrån självklart att stöld av robotgräsklippare ersätts, med reservation för att jag har svårt att förstå deras tekniska lingo.

Första svaret:
    Svar på min följdfråga när jag skrev att jag inte fattade svaret om bedömning:
    Så vilken försäkringsfirma ska jag byta mina försäkringar till där ersättning av stulen robotgräsklippare ingår?

10. E
    Medlem Nivå 1
    Trygg hansa med tillägget drulle/extra eller vad det heter, de skriver uttryckligen att gräsklipparrobot ingår i försäkringen. IF brukar också vara generösa, har ej kollat. Moderna/ICA är som vanligt skit...

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 4
    Enligt TH med drulle så ersätter dom en fullvärdig produkt men du får betala självrisken på 1500.
    Fråga inte varför jag vet.. :(