Byggahus.se

Automower i mossig slänt

4k läst  18 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Köpte nyligen en Automower 430X av 2018's årsgång. Fungerar i stort sett bra, förutom det lilla bekymret att jag har en slänt som sluttar ner mot ett buskageområde, tomten är alltså delad i två delar på sidorna av en stenbeläggning i marknivå. Roboten hittar fint emellan men eftersom det är sånt fruktansvärt dåligt gräs i slänten (bara mossa, och på sina håll enbart jord) så river han upp och slirar mest omkring. Har funderat på att lägga ut gräs på rulle i delar av slänten för att ge roboten lite bättre förutsättningar.

Nu till mina frågor:
    1) Finns det något sätt man kan tvinga den att ENBART följa guidekabeln i en viss sektion, tänker mig just i slänten för problemet är att när den försöker klippa i mossan så kör den fast och river upp?

2) Om jag köper gräs på rulle och lägger ut så skulle jag vilja låta det gå några veckor innan det "sätter sig" innan roboten får köra där, kan man avgränsa roboten så att den inte åker ner i den här slänten på något fiffigt sätt utan att den blir förvirrad? Ställa ut något så den inte kommer fram just där är ju en variant....

Supertacksam för alla svar!

/DT

2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Lite svårt att se framför sig utan en karta. Är slänten där klipparen fastnar enda vägen mellan yta A och B skulle jag eventuellt betrakta yta B som en biyta som man måste lyfta klipparen till tills gräset tagit sig bättre i slänten.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

Kan försöka återkomma med någon bild ASAP, men precis, slänten är enda ställe att passera mellan sektion A och B.

Om jag skulle följa ditt råd och avgränsa det hela temporärt, vad behöver jag göra då? Gräva upp kablage och skarva om eller går det på något annat vis?

4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Enklaste sättet är att göra fysiska barriärer, typ en vanlig bräda på högkant på vardera sidan slänten. Det går förstås att lösa genom att dra om begränsningskabeln också så att den skapar två separerade öglor som klipparen inte kan köra mellan. Det beror lite på vilka estetiska krav man har medan gräset tar sig i slänten.

Ta sig gör ju gräs nu annars. Jord, frön och vatten räcker långt så här års. Sen är det klart, är slänten brant och smal är det kanske knepigt att få det att hålla över tid ändå.

5. D
    Medlem Nivå 1
    Topp! Kan en sådan här eller liknande fungera för avgränsning? https://www.bauhaus.se/kantskydd-metall-svart-jabo-200x17cm

Det blir inte ett problem att roboten inte anser att den klippt färdigt hela ytan om man avgränsar med hinder och att den hela tiden stöter emot barriären och "vill över" om du förstår vad jag menar...

6. R
    Medlem · Nivå 11
    Lägg ett nät i slänten.

7. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Finns terränghjul och hjulborstar till Automower som gör att den tar sig fram betydligt bättre.

8. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Den blir säkert utmärkt. En dm högt brukar räcka bra.

Roboten är till stor del lite dum, den studsar mest runt som en flipperkula. Har man gps:en påslagen (det har väl 430 va?) kanske det är annorlunda, men det ska gå bra att dela upp ytan i en huvudyta och en biyta.

9. A
    Medlem Nivå 5
    Har du lite spillvirke hemma så är det snabbt fixat att sätta upp en hemmagjord avgränsning. Slå ned två 'pålar' i vardera ändan än släntkanten och skruva en planka på högkant mellan dem. Som skrevs i ett annat svar räcker det om avgränsningen är knappt en decimeter hög (kolla instruktionen om du vill veta exakt minimihöjd. 5cm?).

Kan ta en bild på mina vackra tillfälliga avgränsningar imorgon för inspiration!

• Laddar…
  10. N
    Medlem · Nivå 7
    Enklaste sättet att spärra av, om du vill göra det, är att köpa blomsterstödspinnar (ihåliga i metall med grön plast runt). Klipp till dessa med en avbitare så de är en 30 cm höga eller nåt och stick ner runt området så att det är mindre än klipparens bredd mellan dem. Enkelt, billigt, syns knappt och det blir inget dött gräs som det skulle blivit under en planka tex.

11. A
    Medlem Nivå 5
  12. D
    Medlem Nivå 1
    Jättetack för alla svar, och ja 430X har GPS och den är igång. Borde förhoppningsvis inte ställa till problem att göra manuella avgränsningar med hinder men finns det någon som har direkt erfarenhet av att göra det? Min farhåga gällde främst att den inte förstår att den skall fortsätta klippa resten av tomten och strunta i ytan vid sidan av avgränsningen.

Gillade idén med blomsterpinnar som avgränsare, endera det eller brädor!

Också bra tips med någon form av nät i slänten, problemet är bara att med den usla grästillväxt och bara mossa är jag rädd att det inte kommer bli så mycket som växer över det där nätet... men skall avgränsa till att börja med och sen gödsla och vattna (kanske rulla ut lite nytt gräs där det är som värst) och låta det växa ikapp innan jag släpper på klipparen igen på den ytan.

13. H
    Verktygstokig · Nivå 8
    Inga problem med att göra en avgränsning med gps på.
    När du tar bort avgränsningen så kan det ta 1-2 veckor innan klipparen klippet allt igen.

14. N
    Medlem · Nivå 7
  15. H
    Verktygstokig · Nivå 8
    Har haft problem med gps en gång.
    Körde min robot förra året.
    Sen iår tog jag hål i altanen och flyttade in laddplattan under altanen och byggde garage.
    Så när jag körde igång roboten iår så gick den ut.
    Klippte som vanligt.
    Följde guiden hem tills den kom dit laddplattan stod förra året.
    Där blev den helt kokko.
    Snurrade runt och var helt konstig.
    Gick in och raderade klipparen, ställde den i laddaren så fick den gå ut och lära sig tomten på nytt.
    Allt ok efter det.

Den hade lärt sig tillslut vart laddaren va om jag väntat lite men gick fortare att radera den

• Laddar…