Automower 330X har vi kört 1 månad.

Hör den aldrig utom om den klipper gräs och då bara ca 2 meter ifrån mig.

Problemet kan faktiskt vara när man vistas i gräset att man inte hör när den dyker upp runt fötterna.

Men detta är som sagt Automower 330X, ljud uppmätt till 56 dB alldeles intill, mindre när redan gräset klippts.

Vet ju att andra robotklippare kan låta betydligt.

Har sålt åkgräsklipparen och det är en befrielse att ha både fågelsång och njuta av ledigheten.

Ser nu samtidigt att mossan gått tillbaka, ogräset hålls nere och börjar delvis försvinna på våra 1.100 kvm gräs.

Mördarsniglarnas kraftiga framfart har stoppats och är på nergång.

330X har aldrig fastnat, betett sig konstigt, klipper våra 45 graders backar och har hela 3 plan att hålla reda på med huvudyta där laddaren står och 2 biytor både där nere och ovanför, vilket fungerar perfekt.

Regn och storm har inte påverkat den på något sätt.

Laddar 60-70 minuter och klipper 3,5 till 4,20 timmar.

Faktiskt mäkta förvånad över detta lilla underverk.

Framtida förbättring vore utveckling ihop med WiFi nätverk, detta borde vara självklart 2015, loggar kan då avläsas löpande, styrning av parkering vid riktiga stormar och ösregn.

Det finns de som får översvämningar och skall då kunna parkera så att onödiga skador uppstår.

När HQ levererar detta så anser jag att denna klippare är outstanding.

Klippning efter gräslängd fungerar inte idag, bara glömma funktionen.

GPS fungerar väldigt bra och letar upp gräsytor som inte har klippts slumpmässigt.

Terrängdäck med borstar fixar både de svåraste backarna och rengöring.

Dubbla guidtrådar transporterar och hämtar hem 330X till olika plan i trädgården, hittar alltid hem till laddaren på nolltid.

Ska repor undvikas på karossen så är det begränsningsslingor även runt rabatter och träd m.m.

A
Hej.

Jag har också en 330x och har sedan jag började logga klipptiden på den trott jag hade problem att den inte hittade hem, för jag ser den är runt 4 timmar och ibland lite över. Jag hade för mig att klipptiden skulle vara 3 timmar på den. Min laddar ca 70 min och är sedan ute ca 3h50 min.

Igår söndag noterade jag att batterierna räckte hela 4.40 timmar.

Blir förstås glad när det blir så långt mellan laddningarna, vilket borde att batterierna räcker längre än med korta laddningscykler.

Läser på tyskt forum där HQ meddelar att från 2015 modell har bytt motorerna till nya, vilka de kallar för "Silent Drive"

Dessutom bör nämnas, är att de endast utvecklas av Husqvarna-motorer (hjul och kniv) från 2015 alla Automower.
Tillverkas motorerna av en underleverantör, men motorerna är nu alla en intern utveckling.

Husqvarna motiverar detta med hög kvalitet variationer i standardmotorer.

Redigerat:
kaaswe skrev:
Hej.

Jag har också en 330x och har sedan jag började logga klipptiden på den trott jag hade problem att den inte hittade hem, för jag ser den är runt 4 timmar och ibland lite över. Jag hade för mig att klipptiden skulle vara 3 timmar på den. Min laddar ca 70 min och är sedan ute ca 3h50 min.
Du kan väl se i servicemenyn hur lång tid det tagit för den att hitta hem de senaste gångerna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.