Hej!
Har en del frågor om transformatorn med tillhörande lågspänningskabel.
Jag vill ha min transformator i ett eluttag i källaren välskyddat och vill dra ut lågspänningskabeln genom ett befintligt hål i källarfönstret. Tyvärr räcker inte de 5 meter som kabeln är.
1. Måste transformatorn sitta direkt i ett vägguttag, kan jag inte koppla den till en skarvsladd (jordad, inomhus) som i sin tur sitter i vägguttag?
2. Kan jag lösgöra "sockerbitarna" på lågspänningssladden och sätta dit dom igen så att jag kan dra kabeln genom befintligt borrat håll i fönsterkarm? Hur gör man detta?
Lågspänningskabeln i fråga, kan jag ta bort de vita delarna och sätta dit dom igen?
Transformatorn som jag har:
Skarvsladd:
Hälsningar
cafeascot
Har en del frågor om transformatorn med tillhörande lågspänningskabel.
Jag vill ha min transformator i ett eluttag i källaren välskyddat och vill dra ut lågspänningskabeln genom ett befintligt hål i källarfönstret. Tyvärr räcker inte de 5 meter som kabeln är.
1. Måste transformatorn sitta direkt i ett vägguttag, kan jag inte koppla den till en skarvsladd (jordad, inomhus) som i sin tur sitter i vägguttag?
2. Kan jag lösgöra "sockerbitarna" på lågspänningssladden och sätta dit dom igen så att jag kan dra kabeln genom befintligt borrat håll i fönsterkarm? Hur gör man detta?
Lågspänningskabeln i fråga, kan jag ta bort de vita delarna och sätta dit dom igen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Transformatorn som jag har:
Logga in
Skapa konto
Skarvsladd:
Logga in
Skapa konto
Hälsningar
cafeascot
Ja, du kan och får sätta transformatorn i en skarvsladd.
Ja, det går att få ur stiften/hylsorna ur kontakterna, men det behövs specialverktyg.
Men det är enklare att klippa kabeln och skarva den med två kopplingsklämmor tex Wago 221-412.
Ja, det går att få ur stiften/hylsorna ur kontakterna, men det behövs specialverktyg.
Men det är enklare att klippa kabeln och skarva den med två kopplingsklämmor tex Wago 221-412.
Tack för info!Demmpa skrev:
Vad kallas verktyget, kanske inte är något grannen har direkt..
Ok så en wago per kabel de kan inte båda sitta i en? Kan man använda de medföljande skarvdon som det står man kan använda till begränsningskabeln?
Hälsningar
De flesta Wago 221 har alla anslutningar sammankopplade.
T.ex. 221-415 har alla anslutningar förbundna med varandra, som jag ritat,
Följande är en rak skarv, anslutningarna är mitt emot varandra,
https://www.wago.com/se/search?text...AWG:resultType:all&sort=relevance&pageSize=20
Logga in
Skapa konto
https://www.wago.com/se/search?text...AWG:resultType:all&sort=relevance&pageSize=20
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Jag har gjort samma resa. Bäst, säkrast och snyggast är att klippa lågspänningskabeln så att du kan få det genom väggen, och skarva det på insidan med sådant:
https://www.kjell.com/se/produkter/...s6DfHHzP8PiAI-QVzQXp0UYr5T2MvBwAaAmkpEALw_wcB
https://www.kjell.com/se/produkter/...s6DfHHzP8PiAI-QVzQXp0UYr5T2MvBwAaAmkpEALw_wcB
Ursäkta min tröghet men lågspänningskabeln enl min bild består av två mindre kablar ska vardera bryggas med en 221-412 vardera?Demmpa skrev:
De flesta Wago 221 har alla anslutningar sammankopplade.
[bild]
[bild]
[länk] mm² / 12 AWG:facet_product_leiternennquerschnitt:4 mm² / 14 AWG:resultType:all&sort=relevance&pageSize=20
Ok för man in båda kablar i dosan?T Thomas_Blekinge skrev:Jag har gjort samma resa. Bäst, säkrast och snyggast är att klippa lågspänningskabeln så att du kan få det genom väggen, och skarva det på insidan med sådant:
[länk] | P - PM | Standard Shopping&gad_source=1&gad_campaignid=21050615235&gclid=Cj0KCQjw0LDBBhCnARIsAMpYlAqFpNvJXCMJ9R9HhY_NZOGs6DfHHzP8PiAI-QVzQXp0UYr5T2MvBwAaAmkpEALw_wcB
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Ja, varje ledare ska ha sin egen Wago 221-412. Så det blir ganska klumpigt. Den raka Wago-skaven blir lite nättare, du behöver två, men finns inte överallt.C cafeascot skrev:
Ja. Inuti dosan sitter två kopplingsplintar. Finns på alla bygglador.C cafeascot skrev:
Det råder en hel del begreppsförvirring i tråden.
Lågspänning är spänningar under 1000V. Skarvsladden är således en lågspänningskabel.
Kabel är när flera ledare hålls ihop till en enhet. De enskilda ledarna i kabeln är inte kablar.
Sockerbit är en benämning på de klassiska vita skruvplintarna som liknar sockerbitar. Ingen sådan finns här.
Lågspänning är spänningar under 1000V. Skarvsladden är således en lågspänningskabel.
Kabel är när flera ledare hålls ihop till en enhet. De enskilda ledarna i kabeln är inte kablar.
Sockerbit är en benämning på de klassiska vita skruvplintarna som liknar sockerbitar. Ingen sådan finns här.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Nu krånglar du till det.D Daniel 109 skrev:Det råder en hel del begreppsförvirring i tråden.
I detta sammanhang finns tre olika kabel/ledarnivåer: begränsningskabel, men det snackar vi inte om. 230 V kabel betyder i detta sammanhang den vita skarvsladden som föreslås användas för att mata 230 V till transformatorn.
Lågspänningskabel är den som kommer ut från transformatorn och går in i laddstationen. Är solklart, eller?
Sedan är din uppfattning av va en kabel är fel. En kabel kan vara något av följande:
- elektrisk enledarkabel och då menar jag inte FK/RK utan riktiga kabel
- elektrisk flerledarkabel
- icke-elektrisk kabel benämns även som vajer
- kabel som benämning av ett grovt rep. Fackterm inom repslageri.
Sluta förvirra folk. Allt ska ses i sitt sammanhang.
Tack för alla svar allesammans jag gick på denna lösning då det fanns i butiken närmst mig.T Thomas_Blekinge skrev:Jag har gjort samma resa. Bäst, säkrast och snyggast är att klippa lågspänningskabeln så att du kan få det genom väggen, och skarva det på insidan med sådant:
[länk] | P - PM | Standard Shopping&gad_source=1&gad_campaignid=21050615235&gclid=Cj0KCQjw0LDBBhCnARIsAMpYlAqFpNvJXCMJ9R9HhY_NZOGs6DfHHzP8PiAI-QVzQXp0UYr5T2MvBwAaAmkpEALw_wcB
Här handlade det om två ledare i en kabel. Dessa kallas inte för kablar oavsett om man håller med om din definition.T Thomas_Blekinge skrev:Nu krånglar du till det.
I detta sammanhang finns tre olika kabel/ledarnivåer: begränsningskabel, men det snackar vi inte om. 230 V kabel betyder i detta sammanhang den vita skarvsladden som föreslås användas för att mata 230 V till transformatorn.
Lågspänningskabel är den som kommer ut från transformatorn och går in i laddstationen. Är solklart, eller?
Sedan är din uppfattning av va en kabel är fel. En kabel kan vara något av följande:
- elektrisk enledarkabel och då menar jag inte FK/RK utan riktiga kabel
- elektrisk flerledarkabel
- icke-elektrisk kabel benämns även som vajer
- kabel som benämning av ett grovt rep. Fackterm inom repslageri.
Sluta förvirra folk. Allt ska ses i sitt sammanhang.
C cafeascot skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Erfarenhet av Husqvarna Automower 305E NERA?
Robotgräsklippare -
Laddstation för Automower 305 blinkar föst blått sen gult
Robotgräsklippare -
Husqvarna automower 305 startar inte
Robotgräsklippare -
Installera "Husqvarna Automower Connect" till Automower 305
Robotgräsklippare -
Var ska jag sätta laddstation till Automower 305.
Robotgräsklippare