8 289 läst · 26 svar
8k läst
26 svar
Automatshunt, vilken köpa?
Sida 1 av 2
Hejsan.
Vi har manuell shunt på pelletspannan och skulle vilja ha något bättre.
Vad skall man köpa? Märke? Innomhusgivare? Utomhusgivare? Nattsänkning?
Råd önskas, innan det blir för kallt för att byta.
/ Fredrik
Vi har manuell shunt på pelletspannan och skulle vilja ha något bättre.
Vad skall man köpa? Märke? Innomhusgivare? Utomhusgivare? Nattsänkning?
Råd önskas, innan det blir för kallt för att byta.
/ Fredrik
Tjena Fredrik!
Jag köpte nyss en sån Thermomatic EC Home i ihop med en VRG130 ventil.. Jag är supernöjd!! Den har framledningsgivare och inomhusgivare(går att komplettera med utomhusgivare), den har nattsänkning och du kan kolla statistik i den, jag hade tänkt en era först, men den hade inte nattsänkning samt kunde ej styra elpatron, sen kom ec home och ersatte era.
Det tog ca 30minuter att montera hela härligheten hos mig, sen var vi igång..
Jag köpte EC Home för ca 2600.- och reläboxen för 5-600.-(vill kunna styra elpatron) på rinkabyrör som jag tycker är rätt så smidiga!
Mvh Kim
Jag köpte nyss en sån Thermomatic EC Home i ihop med en VRG130 ventil.. Jag är supernöjd!! Den har framledningsgivare och inomhusgivare(går att komplettera med utomhusgivare), den har nattsänkning och du kan kolla statistik i den, jag hade tänkt en era först, men den hade inte nattsänkning samt kunde ej styra elpatron, sen kom ec home och ersatte era.
Jag köpte EC Home för ca 2600.- och reläboxen för 5-600.-(vill kunna styra elpatron) på rinkabyrör som jag tycker är rätt så smidiga!
Mvh Kim
Automix 20 - funkar bra, enkel installation tror jag betalade ca 2000 från LK direkt.
Funderar skarpt på en sådan men med huvudsaklig styrning mot utomhustemperaturen. Har du justerat något på värmekurvorna? Hur mycket justermöjlighet har man?xdigger skrev:Tjena Fredrik!
Mvh Kim
Reläboxen som medför både styrning av elpatron och cirkulationspumpen (med motionering) verkar vara ett givet köp om man slår till på en EC Home.
Varför utomhusgivare???
I rgel krångliga att ställa in.
Termomatic CBJ från termoventiler!!!
Enkel!! skitlätt att ställa in,samt med bara inomhusgivare.Fungerar otroligt bra.Jag samt många många fler kör med denna. Nattsänkning tvistar många om,vissa menar att man inte tjänar något på detta då huset skall värmas upp igen på dagen.Nu är ju inget hus likt det andra,beror ju på hur värmetrögt just ditt hus är.Men en shuntautomatick skall vara enkel,lätt att ställa in.Inga massa onödiga kurvor hit och dit.Denna fick även bäst i test i Vi villa för ett antal år sedan!
lennarthttp://termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=thermomatic&produkt=thermomatic_cbj
Enkel!! skitlätt att ställa in,samt med bara inomhusgivare.Fungerar otroligt bra.Jag samt många många fler kör med denna. Nattsänkning tvistar många om,vissa menar att man inte tjänar något på detta då huset skall värmas upp igen på dagen.Nu är ju inget hus likt det andra,beror ju på hur värmetrögt just ditt hus är.Men en shuntautomatick skall vara enkel,lätt att ställa in.Inga massa onödiga kurvor hit och dit.Denna fick även bäst i test i Vi villa för ett antal år sedan!
lennarthttp://termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=thermomatic&produkt=thermomatic_cbj
Redigerat:
Digitalteknik är oftast mer exakt än analogelektronik.
Thermomatic CBJ? Är inte den rätt gammal?
Ex home krånglar inte med kurvor, den håller den tempen du vill ha, vill du meka kurvor så köp en sån
Där gammal med ur!
En del vill ha utomhusgivare för då vet styrningen om det är varmt eller kallt ute och kan då ta hänsyn till detta, funderar själv på att komplettera med det sen, ska först testa utan tänkte jag!
Thermomatic CBJ? Är inte den rätt gammal?
Ex home krånglar inte med kurvor, den håller den tempen du vill ha, vill du meka kurvor så köp en sån
Där gammal med ur!
En del vill ha utomhusgivare för då vet styrningen om det är varmt eller kallt ute och kan då ta hänsyn till detta, funderar själv på att komplettera med det sen, ska först testa utan tänkte jag!
Glömde: anledningen till att den inte har kurvor är för att den kör med en algoritm istället för kurvor, analoga system kör kurvor eftersom dom inte kan räkna!
Ha en fin dag alls!
Med vänlig hälsning, Kim
Ha en fin dag alls!
Med vänlig hälsning, Kim
Visst har väl Cbj några år på nacken,men den fungerar klockrent.Håller tempen inne på exakt gradantal.Enkel är den med,men så ska det väl vara??
Håller med Lennart. Gillar när det är enkelt. Kollade lite på den nya EC Home men en manual på 44 sidor gör att iaf jag blir mörkrädd Undrar bara om den (Cbj) orkar vrida shunten. Jag har en gammal Diom el och ved panna och jag tycker shunten går rätt trögt.
Finns det en manual tilll ec home? Skämt i sido den har jag inte behövt, allting står i klartext och på svenska givetvis, så manualen har jag bara kollat när jag kopplade in prylarna! såg nu att man kan ställa in 3 olika spartider separat för varje dag i veckan!! Jag tycker i alla fall att den är prisvärdast tänkte först plc styra skiten, men detta blev billigare och den klara det jag ville plus mycket mera! Är ni i Sörmland så är ni välkomna om ni vill se den i verkligheten!
Med vänlig hälsning, kim
Med vänlig hälsning, kim
Hittade nu manualen till EC Home på tillverkarens hemsida. Den visar att det finns värmekurvor. De verkar dock inte ha supermycket inställningsmöjligheter. Men kanske fullt tillräckligt.xdigger skrev:
Vad du menar med att bara analoga har värmekurvor förstår jag inte riktigt. Men om det är på det sättet så är väl EC Home faktiskt analog. Hoppas att det inte är till någon nackdel bara.
Utomhusgivaren är för att kompensera husets tröghet så att säga. Blir det snabbt kallt ute kör styrningen ut rätt värme i förhållande till utomhustempen direkt. Har man exempelvis ingjuten golvvärme är det inte klokt att låta inomhustempen sjunka och då brassa på med värme eftersom det tar en stund att få resultat på inomhustemperaturen.lennart wiklund skrev:Varför utomhusgivare???