21 314 läst ·
38 svar
21k läst
38 svar
Automatsäkring till diskmaskin slår ifrån.
Sida 1 av 3
Hej!
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt problem.
Jag har en diskmaskin av märket Borsch, där automatsäkringen går under programmets lopp. Inte alltid på samma ställe under diskprogrammet dock.
Kyl och frys är också kopplas till samma säkring. 10 Ampere.
Tror dock inte att säkringen är för liten, då de som bodde där tidigare kunde använda diskmaskinen utan problem. Jag har också jordfelsbrytare, men den löser inte ut. Vill gärna slippa en dyr reparation på tusentals kronor.
Är det någon som vet vilka de vanligaste felen är när detta inträffar?
Är det något jag kan göra själv för att eliminera de enklaste felen?
Tycker det lutar åt att det verkar vara något fel med själva diskmaskinen, men vad vet jag. Pumpen? Vad kostar en sån isåfall?
Tack på förhand!
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt problem.
Jag har en diskmaskin av märket Borsch, där automatsäkringen går under programmets lopp. Inte alltid på samma ställe under diskprogrammet dock.
Kyl och frys är också kopplas till samma säkring. 10 Ampere.
Tror dock inte att säkringen är för liten, då de som bodde där tidigare kunde använda diskmaskinen utan problem. Jag har också jordfelsbrytare, men den löser inte ut. Vill gärna slippa en dyr reparation på tusentals kronor.
Är det någon som vet vilka de vanligaste felen är när detta inträffar?
Är det något jag kan göra själv för att eliminera de enklaste felen?
Tycker det lutar åt att det verkar vara något fel med själva diskmaskinen, men vad vet jag. Pumpen? Vad kostar en sån isåfall?
Tack på förhand!
Kika vad det står på typskylten på diskmaskinen att den ska dra. En säkring löser ut efter en viss tid vid en viss belastning, det beror kanske på om kylen och frysen lyckas gå samtidigt och diskmaskinen slår igång alla värmeelement på en gång.
Kolla om du glömt frysen på infrysning.
Kolla om du glömt frysen på infrysning.
Tack för svaret. Har provat att stänga av kylen/frysen. Samt dra ut alla strömsladdar till väggutaggen som går på samma säkring. Samma sak händer.
Förresten, det står att diskmaskingen drar 2200 watt. Men som sagt verkar det konstigt att säkringen skulle vara för liten eftersom diskmaskinen använts där tidigare utan problem.
en 10A säkring klarar oavbrutet 2300 watt vid 230 volt, dock klarar den mer längre stunder. Löser den om diskmaskinen är ensam inkopplad är det dock nåt fel som är trasigt, det ska den inte göra. Ser du inget som helst samband mellan vad den gör och när den löser?
Värmeelementen är det enda jag kan tänka ut som går rätt sådär på måfå, kanske blivit kortis i ett sånt...
Värmeelementen är det enda jag kan tänka ut som går rätt sådär på måfå, kanske blivit kortis i ett sånt...
Tack för svaret igen. Kan inte se något direkt samband, men jag är inte så hemma på diskmaskiner heller. Det enda jag har märkt är att den inte verkar gå under huvuddiskningen. Har provat den 5 gånger. Säkringen har gått 3 gånger efter ca 10-15 minuter, och 2 gånger i slutet av programmet. Innan torkningen skulle jag gissa.
Är värmeelement dyra att byta förresten?
Jag tog loss båda filterna igår för att titta. Under filtret låg en plastbit som verkar ha lossat någonstans ifrån. ca 2 x 4 cm. Tog bort den och provade köra en maskin, men det gick inte bättre. Kanske kan något ha lossat och åkt in i pumpen!?. Verkar inte som det går att lösa detta utan att kontakta service. Det jag är rädd för där är bara att det kommer att ta jättelång tid för dem att felsöka eftersom felet händer lite då och då under programmets lopp. Och med en avgift på 450 kr i timmen är inte detta så roligt :/
Den diskar rent. Det finns vatten kvar i maskinen när vi öppnar den, men jag förmodar att det är för att den inte hinner gå klart programmet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 159 inlägg
Köp en billig energimätare o kolla vad diskmaskinen verkligen drar.
Kan förresten inte dvärgbrytare (automatsäkring) få lite ändrade egenskaper med tiden? Om dvärgen är utsatt för värme spelar också roll (t.ex från dvärgen bredvid).
Går det att prova en annan dvärg av samma typ som du har i centralen, mha en skarvsladd (så kort o grov som möjligt) från ett annat uttag?
Kan förresten inte dvärgbrytare (automatsäkring) få lite ändrade egenskaper med tiden? Om dvärgen är utsatt för värme spelar också roll (t.ex från dvärgen bredvid).
Går det att prova en annan dvärg av samma typ som du har i centralen, mha en skarvsladd (så kort o grov som möjligt) från ett annat uttag?
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Det låter onekligen som att du har en kortslutning någonstans. Det skumma är att jfb inte bryter, det är lite ovanligt med kortslutning mellan fas och nolla, betydligt vanligare mot jord.
Är det möjligne så att denna grupp är undantagen från jfb? Ofta väljer man ju att koppla kyl o frys förbi jfb för att undvika att innehållet förstörs vid en "falskutlösning" av jfb?
Lätt att kolla genom att lösa ut jfb med testknappen, kontrollera om det frotfarande är ström till kyl o frys.
Ett relativt vanligt fel på maskiner som värmer vatten, ex. diskmaskiner och tvättmaskiner. Är att värmeellementet korroderar sönder, men det brukar ge ström mot jord.
Är det möjligne så att denna grupp är undantagen från jfb? Ofta väljer man ju att koppla kyl o frys förbi jfb för att undvika att innehållet förstörs vid en "falskutlösning" av jfb?
Lätt att kolla genom att lösa ut jfb med testknappen, kontrollera om det frotfarande är ström till kyl o frys.
Ett relativt vanligt fel på maskiner som värmer vatten, ex. diskmaskiner och tvättmaskiner. Är att värmeellementet korroderar sönder, men det brukar ge ström mot jord.
Tack för tipset hempularen. Ska kolla detta till imorgon och återkomma med resultatet.
Fick tipset idag hos servicereparatörer att automatsäkringen förmodligen var sönder. Utsliten. Och att den då löser ut innan 10 Ampere. Vad tror ni om denna teori?