Byggahus.se

Automatsäkring går inte att återställa

1. D
    Medlem · 2 087 inlägg
    Byter en strömbrytare och sätter då av samtliga automatsäkringarna när jag letar efter den rätta. När jag är klar och slår på snabbsäkringarna så går två stycken inte att återställa. Dom går till halogenlampor i kökstaket och till två stickuttag som jag inte grejat med. Proppskåpet är ca 15 år och de nu ickefungerande säkringarna har nog aldrig varit avslagna. Jordfelsbrytaren har inte slagit från. Trots att jag stänger av huvudströmbrytaren så går det inte att slå på automatsäkringarna. Tyder det på att de är trasiga? Men hur kan två gå sönder vid ett tillfälle? Det låter ju inte heller rimligt att två kortslutningar inträffar samtidigt i var sin krets och att det är orsaken?
    Hur kan man förklara detta?
    Hur går jag vidare?

2. E
    Medlem · 6 392 inlägg
    Lägg opp bilden.

3. D
    Medlem · 2 087 inlägg
  4. E
    Medlem · 6 392 inlägg
    Intressant.
    Kan du ha kopplat ejop dessa grupper genom ström brytaren eller vad händer?

Lägg opp fler bilder?

5. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 511 inlägg

snuttjulle

Medlem
    För att verifiera så stämmer det att dessa 2 inte går att slå på även om du har huvudströmbrytaren avslagen?
    Jordfelsbrytaren gissar jag går till hela centralen om den gör det testa att slå av den oxå OM nu huvudbrytaren inte bryter och testa igen.
    Om dessa fortfarande inte går att slå på så hur konstigt det än låter så verkar dessa 2 ha gått sönder. För det är inte den typen som behöver tryckas ner hela vägen för att sedan dras upp igen?

• Laddar…
  6. E
    Medlem · 6 392 inlägg
    Är det en putsad vägg. Det har trillat ner bygg dam kanske.

Kan du lägga opp fler bilder @Dr Jumping Jack

7. D
    Medlem · 2 087 inlägg
    Vanliga brytare som man bara drar upp.
    Huvudströmbrytaren av: går inte att återställa
    Jordfelsbrytaren av: går inte att återställa
    Huvudströmbrytaren + jordfelsbrytaren av:
    går inte att återställa

8. E
    Medlem · 6 392 inlägg
    Du nå ta bort kapslinen och kika.

9. D
    Medlem · 2 087 inlägg
  10. E
    Medlem · 6 392 inlägg
    Ser ut att vara byglat mellan 9 och 10. Eller är det en tre fas grupp? 2,5 kvadrat.

Vissa dvärgar är B och vissa A. Har du svagt nät?

Vad exakt är det som inte fungerar nu, ligger det någon kort sluttning bakom som kan ha skadat?

Är det smuts på huvud brytaren?

11. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 511 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Förstår inte hur ev kortslutningar skulle göra att en strömlös säkring inte skulle kunna slå på igen. Mer än att de är trasiga..

12. E
    Medlem · 6 392 inlägg
    Det är ju viktigt att kolla innan dom nya dvärgarna monteras så dessa inte slits i onödan.
    Köp in två Hager MB110 där efter, kontrollera noga så du får rätt på fas skenan.

13. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 858 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Byt dessa två dvärgar. De har troligen gjort sitt även om det är ovanligt. Kanske beror på det överbelastning, vilken kan komma från dvärgarna bredvid pga värme.

14. D
    Medlem · 2 087 inlägg
    Ok. Lustigt att det händer vid exakt samma tillfälle. Vanligtvis brukar det finnas annan förklaring när något verkar orimligt. Men allt kan hända. Återkommer när säkringarna är bytta.

15. E
    Medlem · 6 392 inlägg
    Testa först dom andra, upp och ner tio gånger vid tveka samheter byt dessa också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.