Hej, försöker förstå om Fronius solarweb, växelriktare eller smartmeter kan hämta svenska spotpriser för besparing/lönsamhetsberäkningar automatiskt, eller om man endast kan lägga in fastpris? På deras sida står det att det bara finns ett begränsat antal prislistor kopplade, men fler är på gång… Har de svenska priserna från nordpool dykt upp?

Har beställt detta system men ej fått det installerat så jag kan testa det själv ännu.
Då de flesta verkar sälja till spotpris vore denna funktion väldigt användbar.

//Johannes

D
J Johannes Lindfors skrev:
Hej, försöker förstå om Fronius solarweb, växelriktare eller smartmeter kan hämta svenska spotpriser för besparing/lönsamhetsberäkningar automatiskt, eller om man endast kan lägga in fastpris? På deras sida står det att det bara finns ett begränsat antal prislistor kopplade, men fler är på gång… Har de svenska priserna från nordpool dykt upp?

Har beställt detta system men ej fått det installerat så jag kan testa det själv ännu.

//Johannes
Löste du detta, skulle gärna sett en lösning mot Tibber

D djac skrev:
Löste du detta, skulle gärna sett en lösning mot Tibber
Tyvärr inte.

• Ledsen
djac
  • Laddar…
J Johannes Lindfors skrev:

//Johannes
Hej nej det kan den ej ! men enligt Fronius ska spotpris styrning komma till hösten (2024)

• Gilla
djac
  • Laddar…
R Remoterman skrev:
Hej nej det kan den ej ! men enligt Fronius ska spotpris styrning komma till hösten (2024)
Ok undrar samma sak nu är det j höst?
Mvh Niklas Mårtensson

N Niklas.mrtensson skrev:
Ok undrar samma sak nu är det j höst?
Mvh Niklas Mårtensson
Fronius Energy Cost Assistant (ECA)
optimerar batterianvändningen för
bästa ekonomi och livslängd utan
att du behöver ändra inställningar.
ECA testkörs just nu i Tyskland och
Österrike, lanseras i Sverige 24
februari. Fronius ECA är en del av Solarweb Premium, en tilläggstjänst
som kostar ca 20 kr/månad om man förbetalar för 3 år.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Hej!
Fick en uppdatering idag (ROW 1.35.4-1), men hittar inte var jag kan ställa nordpol priser eller ECA
Har du fått till det?

D
Har Premium men ingen Smartmeter, kommer jag kunna använda spotpriser, eller krävs Smartmeter?

K
D djac skrev:
Har Premium men ingen Smartmeter, kommer jag kunna använda spotpriser, eller krävs Smartmeter?
Vad vinner du på spotpriser utan smartmeter? Du vet bara vad anläggningen producerat, men inte om du sålt eller konsumerat själv. Så du kan max få en teoretisk siffra på vad strömmen du gjort är värd. Och eftersom du inte har batteri, så finns inget att styra

D
K knightjocke skrev:
Vad vinner du på spotpriser utan smartmeter? Du vet bara vad anläggningen producerat, men inte om du sålt eller konsumerat själv. Så du kan max få en teoretisk siffra på vad strömmen du gjort är värd. Och eftersom du inte har batteri, så finns inget att styra
Jag skulle ju kunna få ett värde på producerad el, om jag sen exporterar, använder eller lagrar är ju en annan femma. Frågan är om det går eller om man får den funktionaliteten tillgänglig om man sätter till en smartmeter?

Peter Mårten Peter Mårten skrev:
Hej!
Fick en uppdatering idag (ROW 1.35.4-1), men hittar inte var jag kan ställa nordpol priser eller ECA
Har du fått till det?

D
R Remoterman skrev:
Nu funkar det !
[länk]
Detta är väl bara relevant om man har batteri kopplat till en Gen24-växelriktare, om jag fattat det rätt för basal batteristyrning mot priser?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.