Senast jag skulle dränera luftkompressorns tank så kom det ut varken vatten eller luft, trots fullt tryck i tanken. Det var helt enkelt så länge sen jag gjorde det sist att botten och pluggen var igensatt av ett lager av rost och skräp. Efter att ha fixat det, nyfiken som man är så var jag in en sväng på YouTube och tittade på “compressor tank failure”-filmer, sen var jag övertygad om att min tank behöver en automatiserad dränering eftersom jag inte har disciplin nog att göra det själv tillräckligt ofta.
Kollade på olika färdiga lösningar, det som fanns var svenska webbutikers cirka 1.500 kr-lösningar, och väldigt snarlika på Amazon för betydligt mindre än så. Gemensamt var att de öppnar ventilen en viss tid med vissa intervaller, dock maximalt med 45 minuters intervaller. Det här med intervallstyrning är inte så intressant för mig, om den ska pysa ut var 45:e minut så kommer trycket tappas när kompressor står overksam och kompressorn kommer att gå i onödan. Jag ville att den bara ska gå när kompressorn används, det är trots allt bara då den trycker in ny fukt.
Så jag byggde en egen tömning.
Grunden är en magnetventil, normalt stängd (NC) samt en timerstyrning. Timern drar ett relä när timern får spänning, och reläet är draget en viss tid som man kan ställa in på en potentiometer. Det är så enkelt anordnat då att timern är kopplad på kompressorns tryckströmbrytare, på motorsidan. Timern får då ström samtidigt som motorn får det, timern drar sitt relä som är kopplat till magnetventilen. Då får man en dränering vid varje motorstart. Det kan låta ofta men om man ställer in timern till ett mycket kort intervall, 0,5-1 sekunder så är det alldeles tillräckligt för att den fukt som samlats i botten hinner komma ut.
Några bilder från bygget längst ner.
Timern är inkapslad i en apparatlåda. Magnetventilen är ansluten till botten av tanken med lite rördelar. Har behållt den manuella dräneringsventilen som säkerhet ifall min automatik skulle fallera.
Materiallista
FSA magnetventil NC, 1/4" (G8), 230 VAC spole, 535 kr inkl. frakt från eBay.de
Timer 0-10 sekunder, 230 VAC med NC och NO utgång, 129 kr inkl. frakt från Amazon.se
T-rör, nipplar och övergångar, ca 200 kr hämtpris från Hornbach
Cu12-stumpar, från rörskrotslådan
Kapsling till timer samt elkablage, från elskrotslådan
Totalt under 900 kr inköpt material och en funktion som jag ville ha den. Hoppas att allting håller över tid, en kompressor är en maskin som vibrerar väldigt mycket så vi får se om kinagrejerna håller.
Kanske att tråden kan inspirera någon annan!
Kollade på olika färdiga lösningar, det som fanns var svenska webbutikers cirka 1.500 kr-lösningar, och väldigt snarlika på Amazon för betydligt mindre än så. Gemensamt var att de öppnar ventilen en viss tid med vissa intervaller, dock maximalt med 45 minuters intervaller. Det här med intervallstyrning är inte så intressant för mig, om den ska pysa ut var 45:e minut så kommer trycket tappas när kompressor står overksam och kompressorn kommer att gå i onödan. Jag ville att den bara ska gå när kompressorn används, det är trots allt bara då den trycker in ny fukt.
Så jag byggde en egen tömning.
Grunden är en magnetventil, normalt stängd (NC) samt en timerstyrning. Timern drar ett relä när timern får spänning, och reläet är draget en viss tid som man kan ställa in på en potentiometer. Det är så enkelt anordnat då att timern är kopplad på kompressorns tryckströmbrytare, på motorsidan. Timern får då ström samtidigt som motorn får det, timern drar sitt relä som är kopplat till magnetventilen. Då får man en dränering vid varje motorstart. Det kan låta ofta men om man ställer in timern till ett mycket kort intervall, 0,5-1 sekunder så är det alldeles tillräckligt för att den fukt som samlats i botten hinner komma ut.
Några bilder från bygget längst ner.
Timern är inkapslad i en apparatlåda. Magnetventilen är ansluten till botten av tanken med lite rördelar. Har behållt den manuella dräneringsventilen som säkerhet ifall min automatik skulle fallera.
Materiallista
FSA magnetventil NC, 1/4" (G8), 230 VAC spole, 535 kr inkl. frakt från eBay.de
Timer 0-10 sekunder, 230 VAC med NC och NO utgång, 129 kr inkl. frakt från Amazon.se
T-rör, nipplar och övergångar, ca 200 kr hämtpris från Hornbach
Cu12-stumpar, från rörskrotslådan
Kapsling till timer samt elkablage, från elskrotslådan
Totalt under 900 kr inköpt material och en funktion som jag ville ha den. Hoppas att allting håller över tid, en kompressor är en maskin som vibrerar väldigt mycket så vi får se om kinagrejerna håller.
Kanske att tråden kan inspirera någon annan!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har fungerat bra. Har flyttat in kompressorn i en skrubb där jag egentligen inte har uppsikt över den om jag inte aktivt går och tittar till den. Men jag hör genom väggen att när den går så pyser den ut via magnetventilen en sekund eller så. Hittills har det fungerat prickfritt men den har inte varit i drift så länge.J Jessnet skrev:
Hoppas på att genom att använda separata komponenter så blir den lätt att laga om timern eller ventilen skulle kärva av någon anledning.
Märkte att timern-kortet som jag köpte (och länkade till) var tydligen inte 0-10 sekunder, utan 0-10 minuter. Jävla Amazon-kineser. Intervallet blir bra med justeringen i botten, men det finns absolut ingen möjlighet att justera det uppåt till 2 sekunder eller så, då börjar tiden öka till halva minuter. Så dubbelkolla att det du beställer är 0-10 sekunder så du har justeringsmöjligheten om du önskar.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Kollade på den länkade timern hos Amazon. Nu skriver de att intervall finns mellan 0-10 s, 0-10 min, 0-100 min, 0-10 h... Dock oklart vilken version man får vid beställning 😂
Ska iaf lägga till denna automagi på min att-göra-lista då jag är alldeles för dålig på att komma ihåg att tömma, gick nog närmare ett år innan senaste tömningen 😬
Ska iaf lägga till denna automagi på min att-göra-lista då jag är alldeles för dålig på att komma ihåg att tömma, gick nog närmare ett år innan senaste tömningen 😬
Redigerat:
Tack, ska försöka mig på detta. Tar mig friheten att återkomma med frågor om jag kör fast.T tompaah7503 skrev:Det har fungerat bra. Har flyttat in kompressorn i en skrubb där jag egentligen inte har uppsikt över den om jag inte aktivt går och tittar till den. Men jag hör genom väggen att när den går så pyser den ut via magnetventilen en sekund eller så. Hittills har det fungerat prickfritt men den har inte varit i drift så länge.
Hoppas på att genom att använda separata komponenter så blir den lätt att laga om timern eller ventilen skulle kärva av någon anledning.
Märkte att timern-kortet som jag köpte (och länkade till) var tydligen inte 0-10 sekunder, utan 0-10 minuter. Jävla Amazon-kineser. Intervallet blir bra med justeringen i botten, men det finns absolut ingen möjlighet att justera det uppåt till 2 sekunder eller så, då börjar tiden öka till halva minuter. Så dubbelkolla att det du beställer är 0-10 sekunder så du har justeringsmöjligheten om du önskar.
Vänligen
Stefan
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Är det någon som provat en så kallad "flott drain"?
https://compressedairusa.com/collec...ro-loss-automatic-condensate-drain-mc-zld-050
Låter ju som en smart lösning men har inte sett någon som använder en...
https://compressedairusa.com/collec...ro-loss-automatic-condensate-drain-mc-zld-050
Låter ju som en smart lösning men har inte sett någon som använder en...
Då fallerade lösningen för första gången.
Ventilen öppnade sig som den ska men stängdes inte, den verkade kärva. Mycket riktigt så hade ventilkäglan fastnat pga rostigt vatten, upptäckte att luften går runt hela käglan vilket gör den lite utsatt eftersom luften just innehåller fukt och rost.
Efter rengöring så går den igen men detta blir något man får göra då och då antar jag. Riktig tur att jag var i närheten så jag hörde att den blåste ut luft för fullt utan att stänga. Trist om det hade hänt när man inte sett och kompressorn gått timmavis.
Ventilen öppnade sig som den ska men stängdes inte, den verkade kärva. Mycket riktigt så hade ventilkäglan fastnat pga rostigt vatten, upptäckte att luften går runt hela käglan vilket gör den lite utsatt eftersom luften just innehåller fukt och rost.
Efter rengöring så går den igen men detta blir något man får göra då och då antar jag. Riktig tur att jag var i närheten så jag hörde att den blåste ut luft för fullt utan att stänga. Trist om det hade hänt när man inte sett och kompressorn gått timmavis.
Det där låter som nåt jag skulle behöva.
Jag glömmer ofta kompressorn, och tömmer inte sällan ut 2-3 liter vatten ur den när jag väl kommer på det.
Jag har även en extra tank, och ett vattenfilter mellan dessa. Tank 2 har aldrig nåt vatten i sig.
Jag vill ha detta så automatiserat som möjligt, och med så fin filtrering som möjligt.
Jag glömmer ofta kompressorn, och tömmer inte sällan ut 2-3 liter vatten ur den när jag väl kommer på det.
Jag har även en extra tank, och ett vattenfilter mellan dessa. Tank 2 har aldrig nåt vatten i sig.
Jag vill ha detta så automatiserat som möjligt, och med så fin filtrering som möjligt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Översyn av dränering - Första husköpare
Grund & Markarbeten -
Vilken typ av dränering för garagevägg intill sluttande berg?
Grund & Markarbeten -
Dränering och säljaren föreslår ägarbyte av andel för att nyttja ROT
Grund & Markarbeten -
Indikering av fukt för dränering av krypgrund
Grund & Markarbeten -
Ny dränering och dagvattensystem behövs, hjälp mig att förstå.
Grund & Markarbeten