Automatisk bevattning av trädgård

4k läst  8 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har en tomt på ca 700 kvm med gräs, 3 träd, 4 blomrabatter av olika storlek samt en häck som inhägnar tomten.
    Jag funder på att installera ett automatiskt bevattningssystem. Har fått erbjudande från Rain Bird.
    Någon som känner till dessa produkter? Något att ha?

Någon som har erfarenhet av bevattningssystem?

Tacksam för synpunkter!
    /Henrik

2. M
    Medlem Nivå 3
    Vi har Gardena sedan några år tillbaka, med automatisk bevattning och vi är helnöjda. Det förenklar livet ganska mycket, speciellt om man som oss är lite trädgårdstokiga, men ändå gillar att åka iväg ibland. Vi är nöjda med Gardena och jag har inga åsikter om Rain Bird, den är säkert också bra!

3. R
    Medlem Nivå 1
    Hej Mullbär!
    Tack för svaret!

Hur stor tomt har du att vattna?
    Fick du hjälp med installationen?
    Får jag fråga vad allt kostade?

/Henrik

4. M
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Vi har en väldigt liten tomt i vårt fall med ca 150 kvm "trädgård" med medelhavsstuk, och inget gräs bara blommor, persikor, mullbär, magnolior, fikon, vindruvor mm och den är i stort sett rektangulär bakom huset (eftersom vi bor i ett skånskt gathus). Så vi har faktiskt det enklaste automatiserade systemet med en ordentlig spridare mitt på tomten som vattnar hela tomten i ett slag. Jag minns inte vad datorn och grejerna kostade inte maken heller! Sorry, men den har ju några år på nacken, vår är ju väldigt enkel, så den var ju inte så dyr kanske 2000 kr men det finns ju mycket "finare" bevattningsdatorer än vår och hela systemlösningar för de som har helt andra behov, större ytor osv. Gardena är bra för man köper ju bara efter sitt behov och kopplar ihop det man behöver. Men vi är hemskt nöjda med denna enkla, som vi faktiskt impulsköpte en dag i handelsträdgården och egentligen inte då visste om vi skulle gilla eller inte. Eftersom vår är enkel pillade vi lätt ihop det själv, men allt beror ju på hur avancerade system man behöver.
    I alla fall kan jag varmt rekommendera automatisk bevattning!

5. R
    Medlem Nivå 1
    Okej, tusen tack för din återkoppling! Blir nog något system här med inom kort... :)

Ha en riktigt härlig sommar!

6. M
    Medlem Nivå 3
    Du får gärna berätta hur det går och vad ni köpte! Lycka till och trevlig sommar till er också! :)

7. B
    Medlem · Nivå 15
    Rent allmänt kan jag ge tre praktiska tips:

1. Återfyll aldrig runt ett bevattningssystem innan du vet att det fungerar! Alltså: Koppla ihop först och begrav när du vet att allt är som det ska.
    2. Gräv samtidigt ner elkanaler med dragsnöre! De flesta föredrar att börja med ett enkelt system utan automatik. Men med färdiga kanaler kan en elektriker senare mycket lättare komplettera anläggningen med styr- och reglerteknik.
    3. Välj slangdimension 25 mm! De halvtumsslangar du köper i snabbköpet räcker inte i en trädgård.

8. R
    Medlem Nivå 1
    Tack så mycket för värdefulla tips billy_baver!!

9. W
    Medlem Nivå 1
    har toro spridare på min tomt funkar utmärkt
    daniel

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: