Är det någon som har en uppfattning om hur tjäroljorna skiljer sig kvalitetsmässigt, men inte minst kulört?
Jag tilltalas av Ausons lite mörkare bruna färg, men den är attans svår att få tag på. Är det kanske någon som har en bild på resultat med Herdins? Gärna på hyvlat timmer.
Jag tilltalas av Ausons lite mörkare bruna färg, men den är attans svår att få tag på. Är det kanske någon som har en bild på resultat med Herdins? Gärna på hyvlat timmer.
Hur gick det för dig? Jag är också nyfiken på Ausons tjärbruna.J JLKR skrev:
Har inget svar här angående just Ausons nyans men jag var sugen på att testa att måla med tjäroljefärg på ett trädgårdsförråd/vedbod men blev inte klok på vad för nyans jag skulle få.
Var inne på att köpa någon av dessa: https://www.lassesiryd.se/farg/utomshusfarg/oljefarg-tjaroljefarg?page=2
Men det slutade med att jag hittade 5l oanvänd kokt linolja i källaren (som garanterat bara skulle stå och bli gammal) och kände att, jag blandar något eget och testar.
I med trätjära, lite antimögelmedel och lite svart pigment. Blev väl egentligen mer "roslagsmahogny"...
Men vad innehåller egentligen tjäroljefärg som man köper? Någon som vet?
Var inne på att köpa någon av dessa: https://www.lassesiryd.se/farg/utomshusfarg/oljefarg-tjaroljefarg?page=2
Men det slutade med att jag hittade 5l oanvänd kokt linolja i källaren (som garanterat bara skulle stå och bli gammal) och kände att, jag blandar något eget och testar.
I med trätjära, lite antimögelmedel och lite svart pigment. Blev väl egentligen mer "roslagsmahogny"...
Men vad innehåller egentligen tjäroljefärg som man köper? Någon som vet?
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Fegade lite med hur mycket trätjära och pigment jag hade i. Blev lite ljust för min smak med är nöjd ändå.A Altra skrev:
Variationen mellan de olika brädorna beror på att det är blandat hyvlat, råsågat och renslipade från gammal färg.
Vill man ha mörkade så blandar man väl bara i mer tjära eller pigment....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den var omöjlig att få tag på, så jag blandade egen roslagsmahogny istället med lite mer tjära i än vad receptet säger. Ställen som inte var så väderbitna behövde även lite pigment och då hade jag även i lite järnoxidsvart pigment.A Altra skrev:
Här är det målat utan tillsatt pigment
Logga in
Skapa konto
För gäststugan fick jag tillsätta pigment för att få snarlik färg som stugan. Den bleknade lite efter torkning.
Logga in
Skapa konto
Tekniskt sett så är ditt hemblandade mycket bättre än det du inte fick tag i.
Tyvärr brukar de där "tjärfärgerna" innehålla ämnen som ger en tät yta i i synnerhet på timmerhus leder det till att träet under ruttnar.
Det är som en norsk timmerman sade om tjörolin: Det är bra för tillverkaren och handlarna som får sälja, och bra för timmermännen som får byta mer ruttna stockar men det är synd om husägaren som måste betala.
Tyvärr brukar de där "tjärfärgerna" innehålla ämnen som ger en tät yta i i synnerhet på timmerhus leder det till att träet under ruttnar.
Det är som en norsk timmerman sade om tjörolin: Det är bra för tillverkaren och handlarna som får sälja, och bra för timmermännen som får byta mer ruttna stockar men det är synd om husägaren som måste betala.
Tror du som försäljare på fullaste allvar att jag som restaureringstimmerman inte känner och ser skillnaden på tjära av olika kvaliteter? Eftersom du tycker att jag skall tala med försäljare om saken.AusonTjärfärg skrev:Hej Heimlaga!
Våra Tjärprodukter innehåller en väldigt hög andel tjära av god kvalité som vi är väldigt stolta över. De behöver inga onödiga tillsatser. Våra produkter är testade och godkända hos Norsk Treteknisk som visar att de är diffusionsöppna 😊 du är välkommen att höra av dig om du har några frågor eller funderingar info@auson.se
Ha en riktigt fin dag! ☀️
Tror du också att en bilmekaniker inte ser skillnad på nya och uppnötta bromsklossar? Tror du att en svetsare inte ser skillnad på konstruktionsstål och gjutjärn?
Jag förstår inte alls vart du vill komma? Det är bara förvirrande det där.
Min erfarenhet av tjärfärger är att många av dem innehåller tillsatsämnen som ger en tät yta och får timmer att ruttna. Det är sådant man lär sig när man far runt och byter ruttet timmer.
Vill du få mig att tro något annat om er produkt måste du kunna visa på att den inte innehåller dylika tillsatser. Eftersom många produkter av den typen bevisligen gör det. Det räcker inte med att komma med generella påståenden om er kvalitet.
Förövrigt är typgodkännanden helt värdelösa ute i verkligheten när man vill uppnå en teknisk egenskap och inte bara ett CE-godkännande eller typgodkännande för timmermannen att gömma sig bakom när huset har ruttnat.
Det dräller av typgodkända och CE-märkta produkter och tekniska lösningar som likväl inte fungerar för sitt ändamål. Det som behövs är grundläggande fakta om produktens beståndsdelar och egenskaper.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Nu hittade jag iofs denna info bland den allmänna texten på hemsidan. "Tjärolja från Auson är en tunnflytande träolja som är baserad på Äkta Trätjära och Balsamterpentin."R Räknenisse skrev:Jag hittar bara uppgiften om att 50-60% är trätjära och 0,25% metanol.
Var är det man ska läsa för att hitta vad som är resten av innehållet, dvs. nära hälften?
Kan man gissa att det ska vara någon typ av olja i också med tanke på att produktens namn är tjärolja? Finns det andra huvudsakliga beståndsdelar av betydelse?
Ska man kanske tolka det som att produkten i princip är tjära som är utspädd med lösningsmedel i andelar på cirka 1:1?
Produkter som diskuteras: "Balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Beståndsdelarna bör snurra runt Roslagsmahognyns, dvs ca 1/3-del trätjära, 1/3-del linolja och 1/3-del balsamterpentin. Vill man ha en färgande effekt får även pigment tillsättas.
Blandningsförhållandena beror på trätjärans kvalitet. Ju sämre kvalitet desto mer trögflytande tjära, och då behövs mer av de lättflytande ingredienserna.
Jag hade förut en billig lågkvalitativ tjära som var så trögflytande/"beckig" att det inte räckte med balsamterpentin för att lösa den ordentligt. Däremot om jag slog i ca 1/10-del med T-röd så löste den hemblandade Roslagsmahognyn sig fint utan asfaltsliknande sega olösta klumpar.
Sedan när det gäller kommersiell färg så vill man gärna byta ut bra ingredienser mot dåliga, dvs dyra mot billiga. Då är ju fossiloljebaserade ämnen betydligt billigare än linolja och terpentin och tjära. Dessutom är balsamterpentin ohälsosamt och började redan på 70-t bytas mot alifatnafta etc, och senare mot lågaromatisk alifatnafta, och nuförtiden är det "vatten" som gäller. Bra för yrkesmålares hälsa men odugligt ur en teknisk synvinkel.
För oss hobbymålare med egen fastighet så behöver man inte bry sig nämnvärt om hälsoaspekten då vi inte slabbar med färg 8 tim/dag år ut och år in.
Det är just bytet från tjära, linolja och balsamterpentin mot fossiloljebaserade produkter som orsakar den tekniska försämringen. Och, ju mer av innehållet som är utbytt mot fossiloljeprodukter desto sämre tekniska egenskaper. I synnerhet att skydda trä mot fuktskador.
Blandningsförhållandena beror på trätjärans kvalitet. Ju sämre kvalitet desto mer trögflytande tjära, och då behövs mer av de lättflytande ingredienserna.
Jag hade förut en billig lågkvalitativ tjära som var så trögflytande/"beckig" att det inte räckte med balsamterpentin för att lösa den ordentligt. Däremot om jag slog i ca 1/10-del med T-röd så löste den hemblandade Roslagsmahognyn sig fint utan asfaltsliknande sega olösta klumpar.
Sedan när det gäller kommersiell färg så vill man gärna byta ut bra ingredienser mot dåliga, dvs dyra mot billiga. Då är ju fossiloljebaserade ämnen betydligt billigare än linolja och terpentin och tjära. Dessutom är balsamterpentin ohälsosamt och började redan på 70-t bytas mot alifatnafta etc, och senare mot lågaromatisk alifatnafta, och nuförtiden är det "vatten" som gäller. Bra för yrkesmålares hälsa men odugligt ur en teknisk synvinkel.
För oss hobbymålare med egen fastighet så behöver man inte bry sig nämnvärt om hälsoaspekten då vi inte slabbar med färg 8 tim/dag år ut och år in.
Det är just bytet från tjära, linolja och balsamterpentin mot fossiloljebaserade produkter som orsakar den tekniska försämringen. Och, ju mer av innehållet som är utbytt mot fossiloljeprodukter desto sämre tekniska egenskaper. I synnerhet att skydda trä mot fuktskador.
Hmmm....fortfarande inga riktiga fakta...... produkter som av andra tillverkare anges ge "bättre" skydd mot väder och vind än roslagsmahogny brukar innehålla någonting som ger just den där täta ytan som får timret att ruttna och ger timmermän arbete.
Vad skall man tro om det här.
Inte för att jag har någonting emot mycket arbete, men för att man skall kunna ta ut en hygglig timlön för arbetet måste ju det man timrar bli så hållbart som möjligt. Annars har inte kunden råd att betala ordentligt varje gång.
Jag blir inte direkt mindre misstänksam..............
Vad skall man tro om det här.
Inte för att jag har någonting emot mycket arbete, men för att man skall kunna ta ut en hygglig timlön för arbetet måste ju det man timrar bli så hållbart som möjligt. Annars har inte kunden råd att betala ordentligt varje gång.
Jag blir inte direkt mindre misstänksam..............
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag har raderat inlägg från Auson kundtjänst. Företag får inte svara i forumet.
/Moderator
/Moderator
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden