skall sätta upp ett 60mm timmer attefallshus (25m2). Huset kommer stå med långsidan mot ett sluttande berg (berget är i dagen på entrésidan, och sluttar sen ner under marken). Jag hade tänkt mig tre rader med 4 plintar i varje rad, dubbade i berget.

Nu när jag gräver så märker jag att det är för djupt till berget i bakersta raden, jag kommer inte kunna dubba i det, så då får det bli klassiska nedgrävda plintar ngn meter under mark.

Började sen fundera på om man skulle dubba främsta plintraden, sen gräva ut ngn meter och fylla med grus. Padda och köra med Lecablock direkt på gruset. Skulle ju vara mycket enklare. Tror ni det kan vara ett alternativ?

Dålig bild, men berget i förgrunden är nog ngn meter högre än marknivån, och det blir entresidan som är en långsida. Tänkte dock ha extra bärlinor i bakkant så det tar ut en del av nivåskillnaden.

• En grävmaskin schaktar marken vid en skogsbryn för förberedelse av attefallshusbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avsaknaden av svar innebär nog att jag varit otydlig.

Frågan är alltså om en grusbädd med lecablock på kan ersätta plintar. Tänker mig 30-40cm grus. Är stenig mark med inte allt för lång till berg under. Breda lecablock, typ 40cm.

R
Inget svar ännu

R
Larsa Larsa skrev:
Avsaknaden av svar innebär nog att jag varit otydlig.

Frågan är alltså om en grusbädd med lecablock på kan ersätta plintar. Tänker mig 30-40cm grus. Är stenig mark med inte allt för lång till berg under. Breda lecablock, typ 40cm.
Kör med betongplint med fot o den skall grävas ner x cm beroende på tjälskjutning.

https://www.blixbocement.se/produkter/plintarfundament/

R
Dubba där du kan , för att få en bra fot för plintar så dom inte sjunker , är att lägga en
betongplatta 300X300 i botten på urgrävningen och stumt under den
Sedan fylla med massor runt , lite i taget och stampa ner så det blir kompakt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.