Attefallshus nyckelfärdigt - någon som har bra tips?

493 läst  6 svar

1. S
    Medlem Nivå 7
    Hej, vi har planer på ett Attefallshus på tomten. Jag vill köpa nyckelfärdigt, men frun tycker att vi (d v s jag) ska bygga själv...Jag tror inte det blir så mycket billigare att bygga själv, vilket jag oxo framför som argument. Möjligen kan man få det lite mer som man vill om man bygger själv men 25 m2 plus loft ger ju hur som helst inte oändliga möjligheter. Huset ska vara ett "fullgott" boende d v s inklusive badrum o kök, sovloft, fullt vinterbonat mm. Jag undrar även vilken grund ni har använt er av? Är själv inne på plintgrund men öppen för goda förslag. Uppvärmning? Hur har ni gjort där? Har ni anslutit till befintlig fastighets vatten? och i så fall tar kommunen bara "en" avgift? Hur med el? Gissar att det finns färdig undercentral i nyckelfärdigt Attefalls hus men att det måste finnas kapacitet i huvudfastighetens el-central. Sist men inte minst, hur mycket kostar det? Jag förstår att den frågan är lite av typen "hur långt är ett snöre"? men undrar över vad ni köpt. Vi pendlar mellan "modern" stil och "klassisk" stil, så det är ganska öppet vad det blir.

2. S
    Medlem Nivå 8
    Skall du bygga ALLT själv? i så fall kan det bli billigare än nyckelfärdigt. Annars skulle jag välja nyckelfärdigt om det inte är så att du absolut vill placera huset på en betongplatta. Fördelen med platta är att man kan bygga ett rymligare loft, nyckelfärdiga hus levereras med regelbotten och skall ställas på plintar. Nyckelfärdiga hus byggs i fabrik, kanske i nån öststat, och slutsumman blir med största sannolikhet lägre än om du själv skulle snickra och sen leja in vanliga skattebetalande hantverkare för el, vvs och bad.

3. S
    Medlem Nivå 7
    Tack! Nja, allt är nog att ta i. Kan göra en hel del, men el o VVS går ju bort..... Du menar att plattan blir lägre relativt en plintgrund? och därför kan huset bli ngt högre? Vet inte hur hög en plintgrund måste/bör vara? Huset kommer att ligga i en slänt så jag måste schakta ur för att få en jämn yta, men det är väl denna "jämna" yta höjden mäts ifrån? Loft vill jag ju ha, men hoppas att det går att klämma in. Ser att det finns många leverantörer av nyckelfärdiga hus på marknaden och alla är ju säkert inte bra...Så tips och erfarenheter från någon som köpt är mycket välkomna.

4. S
    Medlem Nivå 8
    Med en betongplatta så blir grunden lägre, jämfört med regelbotten där reglarna ställs på plintar. Detta gör att man kan göra själva huset högre och ändå komma undan totalhöjden som max får vara 4 meter. Tyvärr går det inte av naturliga skäl att köpa färdig fabrikstillverkade hus för betongplatta.

5. stefancrs
    Medlem Nivå 10
    Hur mycket lutar din slänt? Du har inte övervägt källare/souteräng? :)

6. S
    Medlem Nivå 7
    Den lutar mkt! Är på sluttning mot Hallandsås. Det är absolut en intressant tanke även om nyckel färdigt då är kört o måste fribygga. OM jag bygger sutterräng hus, hur räknas då höjden? Varifrån? Fortfarande från tänkt horisontalplan?

7. stefancrs
    Medlem Nivå 10
    Jag är hyffsat säker på att det är från kringliggande medelmarkhöjd men kolla upp det ordentligt. Finns ju en del som byggt souteräng eller med källare. Om inte annat så kan man ju få till två våningar med ståhöjd.

Jag tycker Gebab Maxihus i Göteborg har helt ok listpriser, finns säkert fler och att modda huset så det finns en trappa ner i källaren kan ju inte vara hela världen.

Även vid nyckelfärdigt så behöver du nog fixa grunden själv. Sen om det är plintar, platta eller källare, det är ju en annan femma :)

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: