Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Attefallshus Ångspärr eller ej?

1. Mikael_L
    Medlem · 43 642 inlägg
    Du har ju en temperaturcykel över dygnet. Och den absoluta fukthalten i luften påverkas inte så snabbt så den är oftast ungefär lika över dygnets timmar sett på kort sikt (1-2 dygn).
    Detta innebär att det är endast på sensommar och höst som vi når 100% RF utomhus och möjligen samtidigt vill köra AC, och detta sker alltså då på natten vid dygnets lägsta temperatur, så fort tempen börjar stiga så sjunker RF igen.
    Så sänker man inte tempen inomhus till lägre än nattens lägsta temperatur så är det i princip omöjligt att nå 100% RF inomhus.

Men visst, ju fler varma dagar och varma nätter i rad vi får, och allmänt varmare klimat, så minskar våra marginaler för att köra AC i husen utan dessa problem. Det är inget konstigt med det, ty på ställen i världen där de har mycket varmare än oss så kan de inte ha plast på insidan av väggen, så det kan ju hända här också, ifall vi får samma klimat så småningom.

Och detta är ju förvisso sant, men det blir nog inte något som händer i Sverige, i alla fall i nuläget, i enlighet med vad jag skrev här, samt Cancerman_777's inlägg #118.

Redigerat 14 sep 2020 20:43
    • Laddar…
  2. B
    Medlem · stockholm · 107 inlägg

Bjelkan

Medlem
    Hur går det med bygget TS? Bygger friggebod och jag körde på träfiberisolering och ångbroms enligt rekommendationer, då det kommer va sporadiskt uppvärmt och kommer va kallställt längre perioder. Tänkte även höra om det här med relativ fuktighet och absolut luftfuktighet (det verkar ju finnas en del kunniga i tråden).
    Vi säger att det är 3 grader utomhus, och samma temperatur i min friggebod som är ouppvärmd, där det är 85% RF. Det kanske inte är någon fara att ha 85% RF vid 3 grader? En annan sak om det är 5-10 grader och 85% RF?
    "mögel trivs vid hög RF" har jag läst nånstans. Men börjar jag värma friggeboden till säg 10 grader sjunker däremot RF och risk för mögel sjunker? Men den absoluta luftfuktigheten är den samma?? Och dessutom gynnsammare temp för möglet??
    Någon som vill lära mig om det här?

Redigerat 17 dec 2020 23:14
  3. G
    Medlem · 1 894 inlägg
  4. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 140 inlägg

Boan

Medlem
    Kör uppvärmt, så vanlig ångspärr bakom skivan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.