Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Attefallhus på Lidingö av Spridd - ett hus för ett träd

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 248 inlägg
  2. H
    Medlem · 25 inlägg

Helena T.

Medlem
    Vad jag syftar på är att ordet "tillgängligt" används även i denna text synonymt med ordet "handikappanpassat".

Det som krävs beskrivs alltså i samma text med båda två orden. Det här är brukligt - även när det gäller småhus. Och just detta, att använda två olika ord för en viss standard, skapar kaos och godtycke.

Det är alltså språkbruket som jag exemplifierar och understryker.

3. H
    Medlem · Stockholm · 286 inlägg

Hasse C

Medlem
    Jag försökte bygga ett liknande. Fick blankt nej av kommunen trots argumentation och hänvisning till olika regelverk. De menade att man utgår från dimensionerande fasad och hur byggnaden upplevs från allmän plats. Medelmarknivå osv var helt oväsentligt, även om byggnaden skulle stå mer än 6 meter från gata.
    Tydligen olika beroende på hur fin kommun man bor i.

4. H
    Medlem · 25 inlägg

Helena T.

Medlem
    Eller olika beroende på vem du är och vilka kontakter du har. I kommunen, där jag har min fritidsfastighet, säger detaljplanen att husen får ha bara ett våningsplan. Dock finns det gott om hus med tre våningsplan - souterrainhus och medelmarknivå är konceptet. Plus naturligtvis de rätta kontakter. Samtidigt blir byggnadsnämden skogstokig för att ett fönster mot bakgården i ett annat hus inte hade spröjs, när kommunen kollade det färdigbyggda huset. Men ägaren till det huset hade ju inga speciella kontakter med folk "in high places"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.