Byggahus.se

attefall delvis uppvärmt hur göra diffusionsspärr?

1. L
    Medlem · Nivå 8
    Och vad var det du inte förstod med exemplet om de gamla egnahemsvillorna??

"I ett hus som ska vara varmt och kallt ett sommarhus så väljer man då gärna cellulosa med saltbehandling och diffusionsöppna membran... vindskydda sina ytterväggar gör man alltid i bostadshus"
    Och du menar att skillnaden på diffusionsöppna membran & ångbroms är?? Mer än då namnet.

Möjligt att Ångbroms är ett korkat namn, men då kanske du ska rätta Boverket också eftersom de använder så dumma benämningar?

2. B
    Medlem · Nivå 11
    Utan fukttransporterande isolering fungerar inte uttorkningen...dvs man måste ha plast på insidan om man vill använda glasull och stenull!

Ja ångbroms är ett dumt namn!
    Skillnaden är att diffusionsöppna membran släpper igenom fukt i bägge riktningar!
    Ångbroms bara i en riktning .... vilket aldrig fungerar i verkligheten

3. L
    Medlem · Nivå 8
  4. L
    Medlem · Nivå 8
    • Laddar…
  5. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Nu har jag tid att svara.

Oavsett isoleringstyp ska det finnas något som hindrar konvektion genom väggen.

Det finns inga produkter som släpper igenom fukt åt ett håll men inte det andra, oavsett vad de kallas.

Ångbromsar tillför ingenting i en vägg som har en sida med med den huvudsakliga fuktbelastningen. Det ska till riktigt udda fall innan den gör nytta.

Mineralull är fuktöppen.

Isoleringens tjocklek påverkar temperaturgrandienten genom isoleringen. Det är en starkfaktor som driver ut fukten ur isoleringen. Ökad tjocklek med för även lägre transportsträcka vid uttorkningen.

Cellulosa isolering kan ta upp större mängd vatten innan den blir fuktig, men den måste torka mellan varven.

Jag tror att det var svar på de flesta konstigheter i tråden.

• Laddar…
  6. C
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag har använt Isolver, det är glasull.

7. C
    Medlem Nivå 1
    Om jag har tolkat svaren rätt så måste jag tydligen använda plast eftersom jag isolerat med Isolver (glasull) Stämmer det? Då leder det i sin tur till att jag måste ha det uppvärmt även under vintern, om jag förstått det rätt?

• Laddar…
  8. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Det beror lite på vad du menar. På vintern är det torrt och möglet växer inte, om vi pratar riktig vinter. Om det ör som den här vintern varit på många håll har det ju varit blötare. Då är det oavsett hur man bygger bra att hålla huset varmare än uteluften. Men du behöver inte värma särskilt mycket för att bli av med fuktproblemen.

• Laddar…
  9. B
    Medlem · Nivå 11
    Ja tyvärr så har glasull inte den fukttransport som behövs för att torka ur isoleringen!
    Fukten stannar inte i glasull utan rinner ner och sugs upp av träet och mögel och röta bildas!
    Därför måste du sätta plast och hålla lite varmare än utetemperatur!!

10. B
    Medlem · Nivå 11
  11. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Nej, det är inte så det funkar. Glasull är fuktöppet, så fukten fastnar inte. Problemet är att det blir fuktigt även av små vattenmängder eftersom det inte kan absorbera något vatten.

12. B
    Medlem · Nivå 11
    Ja glasull har ingen fukttransport utan fukten kondenserar i ev nollpunkt där RF överskrider jämviktskonc...där den bildar droppar som fuktar upp träet eftersom glasull inte tar upp vatten

13. C
    Medlem Nivå 1
    Ok, tack för alla svar!