8 104 läst · 17 svar
8k läst
17 svar
Att tillverka en fönsterbåge
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 297 inlägg
Du kan läsa artikeln här: Att tillverka en fönsterbåge
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Instämmer, otroligt inspirerande och lärorikt. Kanonbra upplägg på filmen. + 10
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
En riktig kanonfilm!
Hade dock vart roligt att se hur man kan göra momenten utan stora maskiner. Gissar på att det går nästan lika bra med en handöverfräs, japansåg och ett stämjärn? Även om man då får vara lite noggrannare.
Hade dock vart roligt att se hur man kan göra momenten utan stora maskiner. Gissar på att det går nästan lika bra med en handöverfräs, japansåg och ett stämjärn? Även om man då får vara lite noggrannare.
Produkter som diskuteras: "japansåg"

Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Väldigt kul med er positiva feedback!
Visst går det att göra fönsterbågar utan maskiner men naturligtvis tar det mycket längre tid. Väldigt mycket längre. Mer noggrann behöver man dock inte vara, samma noggrannhet krävs när du ställer in maskiner som när du använder handverktyg.
Visst går det att göra fönsterbågar utan maskiner men naturligtvis tar det mycket längre tid. Väldigt mycket längre. Mer noggrann behöver man dock inte vara, samma noggrannhet krävs när du ställer in maskiner som när du använder handverktyg.
Elektroniktokig
· 2 456 inlägg
riktigt grym film.
Bra film! Även om hemmasnickaren inte har de stora fina maskinerna är det intressant att se hur det går till i en professionell verkstad! Speciellt med äldre maskiner, de är så ståtliga. Och så kan man bli lite avundsjuk också...roligt också att se detaljer som skydd och djupinställningsmackapär vid vertikalfräsen.
Några skillnader jag noterade, jämfört med en äldre stil på fönster var att du avrundade styckena med en 2-3 mm radiefräs. Samt att din spröjs var alldeles flat på insidan, vilket kändes lite...tomt! Brukar du inte heller profilera insidan?
En sak förstod jag inte - när du skall ställa in stämborren, varför pekar du på en slits och pratar om tapphål?
Några skillnader jag noterade, jämfört med en äldre stil på fönster var att du avrundade styckena med en 2-3 mm radiefräs. Samt att din spröjs var alldeles flat på insidan, vilket kändes lite...tomt! Brukar du inte heller profilera insidan?
En sak förstod jag inte - när du skall ställa in stämborren, varför pekar du på en slits och pratar om tapphål?
Vi tillverkar alla typer av fönster, oftast kopieras exakt profil/proportioner etc från ett befintligt fönster och vi fräser alla typer av profiler. Denna båge hade ju ingen profil alls (avrundning utan kontraprofil räknas inte som en profilering i min bok). Vi har inget "standardfönster" utan allt tillverkas på beställning.Microkatten skrev:Bra film! Även om hemmasnickaren inte har de stora fina maskinerna är det intressant att se hur det går till i en professionell verkstad! Speciellt med äldre maskiner, de är så ståtliga. Och så kan man bli lite avundsjuk också...roligt också att se detaljer som skydd och djupinställningsmackapär vid vertikalfräsen.
En sak förstod jag inte - när du skall ställa in stämborren, varför pekar du på en slits och pratar om tapphål?![]()
Haha, det är lät att slinta på orden i 4:e tagningen
Medlem
· Västerbotten
· 875 inlägg
Gillar! Mer!
Hade jag haft tillgång till hela den där maskinparken så vetefasen om dygnets 24 timmar hade räckt till. All inredning i huset hade nog varit hemmagjort då.
Hade jag haft tillgång till hela den där maskinparken så vetefasen om dygnets 24 timmar hade räckt till. All inredning i huset hade nog varit hemmagjort då.