Informativt, intressant och lärorikt, Tack Daniel.

Bra jobbat 👍 mycket intressant

Det är alltid roligt att se duktiga hantverkare jobba! Bar jobbat :)

Mycket trevligt att titta på. Mer sånt här på byggahus :)

Instämmer, otroligt inspirerande och lärorikt. Kanonbra upplägg på filmen. + 10

Roligt att se!

Grymt inspirerande och lärorikt. Stort tack för att du delar med dig av dina yrkeskunskaper! Även välproducerat med bra bild och inte minst ljud :)

• Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
O
Va underbart det är med människor som på sin fritid väljer att med hjälp av BH spela in en inspirationsfilm för att hjälpa oss vanliga dödliga:)

• Gilla
S_B_O
  • Laddar…
M
En riktig kanonfilm!

Hade dock vart roligt att se hur man kan göra momenten utan stora maskiner. Gissar på att det går nästan lika bra med en handöverfräs, japansåg och ett stämjärn? Även om man då får vara lite noggrannare.

• Gilla
Cpt-Keso och 1 till
  • Laddar…
Väldigt kul med er positiva feedback!

Visst går det att göra fönsterbågar utan maskiner men naturligtvis tar det mycket längre tid. Väldigt mycket längre. Mer noggrann behöver man dock inte vara, samma noggrannhet krävs när du ställer in maskiner som när du använder handverktyg.

• Gilla
Cpt-Keso och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Bra film! Även om hemmasnickaren inte har de stora fina maskinerna är det intressant att se hur det går till i en professionell verkstad! Speciellt med äldre maskiner, de är så ståtliga. Och så kan man bli lite avundsjuk också...roligt också att se detaljer som skydd och djupinställningsmackapär vid vertikalfräsen.

Några skillnader jag noterade, jämfört med en äldre stil på fönster var att du avrundade styckena med en 2-3 mm radiefräs. Samt att din spröjs var alldeles flat på insidan, vilket kändes lite...tomt! Brukar du inte heller profilera insidan?

En sak förstod jag inte - när du skall ställa in stämborren, varför pekar du på en slits och pratar om tapphål? ;)

Microkatten skrev:
Bra film! Även om hemmasnickaren inte har de stora fina maskinerna är det intressant att se hur det går till i en professionell verkstad! Speciellt med äldre maskiner, de är så ståtliga. Och så kan man bli lite avundsjuk också...roligt också att se detaljer som skydd och djupinställningsmackapär vid vertikalfräsen.

Några skillnader jag noterade, jämfört med en äldre stil på fönster var att du avrundade styckena med en 2-3 mm radiefräs. Samt att din spröjs var alldeles flat på insidan, vilket kändes lite...tomt! Brukar du inte heller profilera insidan?

En sak förstod jag inte - när du skall ställa in stämborren, varför pekar du på en slits och pratar om tapphål? ;)
Vi tillverkar alla typer av fönster, oftast kopieras exakt profil/proportioner etc från ett befintligt fönster och vi fräser alla typer av profiler. Denna båge hade ju ingen profil alls (avrundning utan kontraprofil räknas inte som en profilering i min bok). Vi har inget "standardfönster" utan allt tillverkas på beställning.

Haha, det är lät att slinta på orden i 4:e tagningen;)

• Gilla
Cpt-Keso och 1 till
  • Laddar…
Gillar! Mer!

Hade jag haft tillgång till hela den där maskinparken så vetefasen om dygnets 24 timmar hade räckt till. All inredning i huset hade nog varit hemmagjort då. :D

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.