Byggahus.se
Hej alla händiga hemmafixare. Jag är ny här på forumet så detta blir mitt första inlägg. Som så många andra i detta avlånga land har jag förklarat krig mot mina strukturtapeter. Med strukturtapeter avser jag, de under 70- och 80-talet, omåttligt populära tepeterna med ett mellanlager med sågspån i sig. Idag finns det ju tapeter som täcker över dessa strukturtapeter och jag skulle vilja höra lite om era erfarenheter kring dessa. Ofta nämns ju "Easy Cover" som lösningen, men detta är ju bara en av många liknande produkter. Har hittills hittat följande tapeter som alla används för att täcka gamla strukturtapeter:

"Easy Cover"
"Wallcover"
"Återställaren"
"Problemlösaren"
"Cover Up"

Det som verkar skilja är bland annat tjocklek och styvhet / mjukhet...och inte minst: priset! Förutsättningarna för att sätta upp tapeterna, tillvägagångssätt och metod är nog ganska lika mellan de olika fabrikaten. Underlaget ska helst bestå av en oskrapad strukturtapet, inte vara för ojämnt, rikligt med lim och vara noga med skarvar osv osv. MEN - priset verkar skilja ganska mycket. Jag skulle därför vilja höra med er vilka ni provat:

1. Vilket fabrikat använde ni?
2. Hur mycket betalade ni? (ca pris för tapet+lim)
3. Under vilka förutsättningar (underlaget) satte ni upp tapeterna?
4. Hur var prudukten att arbeta med? Behövdes ev. förarbete?
5. Hur blev resultatet? Var det värt det? (med tanke på omkostnader osv)

Ps. om ni känner till fler fabrikat än de jag nämnt så får ni gärna skriva dessa. Bifoga gärna också ev. länkar till återförsäljare eller sidor på nätet där man kan se priser. Förhoppningsvis kanske detta kan bli en omfattande tråd i ämnet "Strukturtapet Vs. Övertäckning" för framtida läsare som ställs inför samma frågor som jag nu har.

Tusen tack på förhand.

vi hade en struktur tapet från 50-talet som vi satte Fluggers egen "återställare" på. (minns inte vad den hette och vad den kostade) Den är ganska tjock och mjuk.
(vi jämförde med easy cover som vi tyckte verkade hård, tunn och dyr)
Fluggers var lätt att arbeta med, och blev fin att måla på. Negativt är att man fortfarande anar strukturen under, vi trodde det skulle bli helt slätt.
Tänk på att hyvla av ev tapetskarvar innan för de syns verkligen igenom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.