2 065 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Att tänka på när man monterar bort större ventilationshuv som använts till oljepanna?
Hejsan alla händiga!
Vi har köpt nytt hus byggt 1959 och håller på att fixa så mycket vi bara kan. Vi kommer få in lite gubbar som ska fixa badrum om någon månad, och skulle gärna vilja sova lugnt när detta blivit gjort. Ovanför detta framtida badrum så finns det idag en större trumma som jag förmodar tidigare varit ansluten till en oljepanna. Denna har i princip rostat sönder redan, och kommer med största säkerhet behöva bytas inom en inte allt för lång framtid, jag vill därför lösa detta redan nu när allt är lätt att komma åt.
Idag så används trumman till lite ventilation från avlopp, köksfläkt, toalett, men skulle gärna byta detta i och med att vi renoverar allt (bor inte i huset idag ännu). Ska också tillägga att plåtskorstenen på taket är i rätt risigt skick även denna, så räknar med att den också behöver bytas. Jag har dessvärre inga bilder på den men det finns många sådana rektangulära skorstenar där ute i Sverige, ca. 100×40 cm.
Är det något att tänka på innan jag börjar använda tigersågen? Riskerar taket att rasa in?
Vi har köpt nytt hus byggt 1959 och håller på att fixa så mycket vi bara kan. Vi kommer få in lite gubbar som ska fixa badrum om någon månad, och skulle gärna vilja sova lugnt när detta blivit gjort. Ovanför detta framtida badrum så finns det idag en större trumma som jag förmodar tidigare varit ansluten till en oljepanna. Denna har i princip rostat sönder redan, och kommer med största säkerhet behöva bytas inom en inte allt för lång framtid, jag vill därför lösa detta redan nu när allt är lätt att komma åt.
Idag så används trumman till lite ventilation från avlopp, köksfläkt, toalett, men skulle gärna byta detta i och med att vi renoverar allt (bor inte i huset idag ännu). Ska också tillägga att plåtskorstenen på taket är i rätt risigt skick även denna, så räknar med att den också behöver bytas. Jag har dessvärre inga bilder på den men det finns många sådana rektangulära skorstenar där ute i Sverige, ca. 100×40 cm.
Är det något att tänka på innan jag börjar använda tigersågen? Riskerar taket att rasa in?
Bästa svaret
Det är väl snarare att den vilar på byggnationen än tvärtom. Ta hål i botten på trumman så ser du. Den lär vara fastsatt på ett antal punkter. Det lär ju inte heller vara i ett enda stycke såvida dom inte lyft in den med något.
Trumman vilade mycket riktigt på byggnation! Däremot så satt den inte fast i något utan förlitade sig märkligt nog endast på gravitationen. I ett stycke var den också, riktigt otyg att handskas med! Men ut kom den (plus lite andra inventarier).Silver78 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tänka när förbereda för avlopp och vatten i ett framtida kök?
Kök -
Vad behöver man tänka på när man lägger en uteplats i stenplattor?
Altan & Uteplats -
Hur tänka när man skall gjuta en betongplatta med löst underlag?
Badrum -
Vad skall jag tänka på när jag tinar upp fruset tappvattensystem?
Vatten & Avlopp -
Tankarna laddar inte när jag shuntar ut vatten till elementen
Ved, Pellets, Flis