Önskar lite tips och råd för att få till rätt typ av tätning för fönster som inte riktigt motsvarar dagens konstruktioner.
Då jag köpte mitt hus satte jag in dessa två bågade fönster som enl. uppgift en gång suttit på ett sekelskifteshus i Malmö. De sitter på övervåningen, ett mot en trappa och ett mot badrummet. Tätade då med lite standardgummilist. Funkade hyggligt men fick lite kondens. Som framgår sitter de i en så pass tjock tegelvägg att de p.g.a. form inte går att öppna helt, vilket förstås gör dem något svåra att jobba med, men det går med tålamod. Normalt öppnar jag dock aldrig dessa fönster, som stängs med den dåtida traditionella vridspärren på insidan.

Grundprincipen för att slippa kondens mellan rutorna är vad jag förstår att täta mot innerfönstret så att den varma luften helt stannar på insidan. På mina 'vanliga' fönster är det en rätt självklar procedur, men som framgår av bilderna så är konstruktionen ålderdomlig och därmed lite speciell. På insidan har fönstret en fals som överlappar mot karmen.

Jag har tre konkreta frågor:

1. Det finns ju två alternativ att placera en list för tätningen inåt a) fästa den på den utskjutande falsen eller b) fästa den direkt mot innerkarmen. Spelar det någon som helst roll för funktionen? Annars väljer jag det som är minst struligt att få på plats med tanke på att det som sagt blir rätt tajt då jag inte kan öppna helt.

2. Då det är en del variation i avståndet mellan karm/fals så tror jag att jag behöver en rätt tjock tätningslist som är flexibel nog att hålla tätt på såväl det minsta som största avståndet fals/karm. Har sett de där 'luftiga' runda gummilisterna samt sådana som ser ut som ett drevrep i tyg (förmodar att det var sådana de använde vid sekelskiftet). Någon som kan rekommendera något? Byggvaruhusen har ju mest standard men mycket tacksam för länk till produkter ni tror skulle vara bra för ändamålet.

3. Ska jag helt undvika tätning mot ytterkarmen, läs: blir det med garanti kondens om jag gör det? Jag tänker mest på att 'täta vör vind' i det fallet, men man kanske ska undvika det för att verkligen få tätning varmt/kallt mot insidan? PS. Förutsätter att man inte tätar alls mellan inre och yttre fönsterbåge.


Kan någon belysa detta lite udda område och få mig att ta rätt beslut nu då de är rena och nymålande med linolja så är jag tacksam.
 
  • Rund fönsteröppning, gröna kakel, träkarm, text, pilmarkeringar, utomhusvy, hus, träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat fönster, träkarm, putsad vägg, röda pilar, textmarkeringar "Yttre Anliggning" och "Yttre Karm".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Tätningslist bör sitta i bågens fals tycker jag. Det är omvänt mot traditionella fönster, men listen sitter då på samma sätt, dvs skyddad i en fals. Det väsentliga är funktionen, att det blir tätt. (Mellan innerbåge och karm.)

Normalt sitter inga andra lister, men man kan sätta dammlister mellan rutorna. Deras uppgift är precis som namnet antyder, dvs att förhindra att damm och insekter kommer in mellan rutorna på vanliga tvåglasfönster. (Gäller både kopplade och enkla med lösa innerfönster.) Det viktiga med dammlister är att de är fuktöppna, och ibland inte heltäckande. Just för att undvika kondens. Har själv prövat på ett par fönster nu i vinter och det fungerade fint. Ingen kondens. Jag lämnade ngn cm utan dammlist i ett eller flera hörn. Det är så man kan reglera om det blir för tätt. Så sätt heltäckande dammlister, och om det blir kondens så är det bara att skära bort ngn cm i ett par hörn.

Har själv aldrig använt tyg/rep-lister av gammalt snitt, men jag sympatiserar deras miljövänlighet. Så kan inte säga hur bra de är. Jag använder självhäftande o-lister (silikongummi) för att de är bra på att hantera skeva springor, dvs där det kanske är 1 mm i ett hörn och 7-8 i ett annat. De är tunna och med luft inuti så de går att ha en väl tilltagen storlek för den största springan samtidigt som de är mkt komprimerbara för små springor. Gamla fönster har ibland en tendens till att vara skeva samt röra sig mkt med årstidsrelaterad luftfuktighet. Det gör att springorna kan variera mkt över året.
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.