Mina föräldrar gick bort med bara några veckors mellanrum innan årsskiftet.
Jag och min syster tar hand om hemmet som fortfarande står mer eller mindre orört.
Vi behåller lägenheten tills vidare, det finns pengar för avgiften.
Vi vet inte när vi ska sälja annat än att vi ska sälja, förr eller senare!
Vi måste reparera lite grann, vi måste givetvis tömma och städa.
Föräldrarna bor i en mindre stad och deras bortgång är känd av rätt många.
Huset dom bor i är ett nybyggt 55+ boende.
Det har funnits en dialog på detta forumet om dödsboet ska stå kvar som ägare av lägenheten.
I detta fallet är det inte ett problem då de som köper lägenhet här vet att dessa lägenheter är den sista affären man gör i sitt liv.
Jag har själv bott i lägenheten och vi har bra kontakt med grannarna.
Folk har börjat komma till mig och syster och frågat om dom får köpa.
Jag och syster har tänkt att vi kanske kan skippa mäklaren och få bra betalt i alla fall, utan fotografering, Hemnet och dessa arvoden!
Säkert mer med mäklaren men mäklaren kostar väldigt mycket pengar....
Ordföranden tror vi kan få 3,2 miljoner.
Nu i helgen kom ett par och dom hade själva sålt hans (eller hennes) föräldrars lägenhet utan mäklare och ville gärna köpa utan mäklare.
Två frågor om detta.
1. Vi vill gärna sälja lägenheten "i befintligt skick". Det ska finnas ett dokument, en mall, för dessa saker nån stans. Var hittar jag det?
2. Vi måste ju skatta 22% av vinsten, jag och syster. Ska vi ta pengarna först och sen redovisa detta var för sig i min och hennes deklaration? "Vinst av försäljning av lägenhet"?

Enklast är att dödsbot säljer lägenheten och skattar försäljningen innan arvskifte

• Gilla
te95mne och 12 till
  • Laddar…
Jag sålde ett hus privat, men lät en mäklare göra pappersjobbet, kostade 1/5 del av helt arvode, känndes skönt då allt blev rätt gjort.

• Gilla
Zezoz och 12 till
  • Laddar…
Det finns standardavtal att ladda ned på nätet. Finns även en del läsvärda artiklar om vilka formkrav som gäller för avtalet. En detalj som "måste" vara med är att det skall framgå av avtalet att köparen har undersökt bostadsrätten. Om köparen inte har undersökt objektet så uppstår problem runt reglerna om fel i varan. Fösäljning av bostadsrätt lyder under köplagen, den ger en köpare rätt att reklammera köpet om det finns fel som inte gick att upptäcka vid en noggrann uindersökning (det som brukar kallas dolda fel om det gäller köp av fast egendom). Har då köparen inte intygat att han/hon fått undersöka, så kan man klaga på i princip vad som helst, "tapeten" i sovrummet är helt fel" som exempel.

Ett problem med privatförsäljning är att bankerna brukar ogilla det, så det kan vara problem för köparen att få låna. Ofta kräver banken att det skall finnas ett prospekt av "mäklarkvalitet" som banken kan titta på, och att det skall finnas en formell värdering om objektet inte sålts på öppna marknaden. Överhuvudtaget kan dte vara strul att köpa med belåning utan mäklare idag. Banken som skall låna ut har en clearingcentral som mäklaren har kontakt med under en överlåtelse, de får kopior av det undertecknade kontraktet i realtid och betalar ut lånet. Jag tror inte att du som privatperson kan sköta kontakten med clearingcentralen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Tack för fint svar!
Vi säljer till någon som vi kan ha en sund och nykter dialog med.
Den tänkta köparen har redan varit och tittat. Som jag skrev, huset i sig är helt nytt, från 2019.
Vi ska visa hela lägenheten och jag ska visa där det finns skavsår!
Jag ska försöka laga en del av dessa också.
Vitvarorna är givetvis använda... Duschen måttligt använd!
Dom ska inte låna pengar, det finns pengar.
De som har kontaktat oss kan dessa saker. det blir det sista köpet dom gör i livet.
Vi får se vem köparen blir, men man flyttar från huset till lägenheten, oavsett köparen.

Här var ett dokument!
https://www.blankettbanken.se/overlatelse-av-bostadsratt-2/

Jag ska titta efter fler dokument!

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Observera att det spelar inte så stor roll om köparen verkligen har undersökt objektet (även om det givetvis är önskvärt). Det väsentliga är att köparen bekräftar i avtalet att han har undersökt objektet. För så kan han inte senare klaga på sådant han borde ha upptäckt om han hade undersökt ordentligt.

Detta är en av de smärre skilnaderna i hanteringen av dolda fel i köplagen vs. jordabalken som reglerar fastighetsköp. I jordabalken förutsätts att köparen har undersökt huset, har han inte det får han skylloa sig själv. I köplagen åligger det säljaren att säkerställa att köparen har fått undersöka så mycket han tycker behövs.

Blanketten du länkar till är alltså inte tillräcklig. Den duger troligen såtillvida att den (nog) uppfyller formkraven för en överlåtelse. Men den ger köparen möjlighet att kräva ersättning inom 2 år för i princip vad som helst, fula tapeter i sovrummet, fult kakel i badrummet osv.

• Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Tack för fint svar!
Jag håller med dig om att blanketten var i tunnaste laget!
Men jag tänker att jag ska använda den som underlag och skriva en egen och då ha med just de saker som du tar upp. Att köparen har fått god tid på sig att undersöka och ta reda på. Att köparen frånsäger sig krav på saker i efterhand. Att säljaren (jag och min syster) har varit noga med att uppge alla, för oss, kända brister.

Jag ska dit i helgen nu och jag har bott där rätt mycket. Syster bor nära så hon har givetvis varit där, mer än mig, men inte använt ugnen, spisen och duschen. Det har jag.

Det finns mäklare som låter säljarna hålla visning. Jag skulle ha anlitat en sådan mäklare för hjälp då kontraktet man får via dom troligen juridiskt är säkrare för alla parter. Sen så blir det en mer standardförsäljning som banker och andra aktörer är vana vid.

Farstatjej90
Om köparna ska ta lån finns det exempel i forumet där banken sagt att de kräver att en mäklare är inblandad för att ge något lån...

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
och skriva en egen
Nej det tror jag man skall undvika i det längsta. Om man som amatör skapar en avtalstext finns väldigt stor risk att man omdevetet får in direkt katastrofala formuleringar. Finns exempel från entrerprenadsjuridik där avtal visar sig betyda exakt tvärtemot vad som ser ut att stå i avtalet, för att klausuler står i fel ordning. Det finns färdiga mallar som är skrivna av kunniga jurister, och som är beprövade. Jag skulle kanske välja att betala för ett standardkontrakt. Kolla bara omdömen om firman som säljer avtalen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om köparna ska ta lån finns det exempel i forumet där banken sagt att de kräver att en mäklare är inblandad för att ge något lån...
I detta fall ska köparen inte låna pengar.

Nissens
C Civilpolisen skrev:
Mina föräldrar gick bort med bara några veckors mellanrum innan årsskiftet.
Jag och min syster tar hand om hemmet som fortfarande står mer eller mindre orört.
Vi behåller lägenheten tills vidare, det finns pengar för avgiften.
Vi vet inte när vi ska sälja annat än att vi ska sälja, förr eller senare!
Vi måste reparera lite grann, vi måste givetvis tömma och städa.
Föräldrarna bor i en mindre stad och deras bortgång är känd av rätt många.
Huset dom bor i är ett nybyggt 55+ boende.
Det har funnits en dialog på detta forumet om dödsboet ska stå kvar som ägare av lägenheten.
I detta fallet är det inte ett problem då de som köper lägenhet här vet att dessa lägenheter är den sista affären man gör i sitt liv.
Jag har själv bott i lägenheten och vi har bra kontakt med grannarna.
Folk har börjat komma till mig och syster och frågat om dom får köpa.
Jag och syster har tänkt att vi kanske kan skippa mäklaren och få bra betalt i alla fall, utan fotografering, Hemnet och dessa arvoden!
Säkert mer med mäklaren men mäklaren kostar väldigt mycket pengar....
Ordföranden tror vi kan få 3,2 miljoner.
Nu i helgen kom ett par och dom hade själva sålt hans (eller hennes) föräldrars lägenhet utan mäklare och ville gärna köpa utan mäklare.
Två frågor om detta.
1. Vi vill gärna sälja lägenheten "i befintligt skick". Det ska finnas ett dokument, en mall, för dessa saker nån stans. Var hittar jag det?
2. Vi måste ju skatta 22% av vinsten, jag och syster. Ska vi ta pengarna först och sen redovisa detta var för sig i min och hennes deklaration? "Vinst av försäljning av lägenhet"?
Om ni inte vill ha ut så mycket pengar som möjligt så är det bra att skippa mäklare. Det blir ju dyrare för köparen om ni anlitar mäklare så det är naturligt att de inte vill ha med det.

Sannolikt får mäklaren upp priset betydligt mer än vad det kostar med både hemnet och mäklarens arvode. Det är köparen som bekostar det kan man säga.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Nissens
M merbanan skrev:
Det finns mäklare som låter säljarna hålla visning. Jag skulle ha anlitat en sådan mäklare för hjälp då kontraktet man får via dom troligen juridiskt är säkrare för alla parter. Sen så blir det en mer standardförsäljning som banker och andra aktörer är vana vid.
Det är definitivt inte bra att säljare håller visning om man vill ha ut så mycket vinst som möjligt, men är det inte viktigt så…

Om jag inte missminner mig så har det väl till och med varit fall där lån inte varit problemet, utan själva transaktionen hos banken om inte mäklare varit inblandad?

Det hade ju inget *riktigt* stöd från något utan enbart ett krav som den aktuella banken eller kanske till och med tjänstemannen ställde.

Dvs, innan ni går vidare, ta ett samtal med dödsboets bank/banker och kolla att de inte ser något problem med att ni säljer det utan mäklare inblandad.
(Oftast inget problem, så länge alla papper är korrekta)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är definitivt inte bra att säljare håller visning om man vill ha ut så mycket vinst som möjligt
Det tror jag också.

Det jag menar är att om man vill anlita en mäklare för kontraktskrivning så kan ju en sådan mäklare vara möjlig då de specifikt riktar in sig på kunder som vill minimera mäklarkostnaderna. Man får ju lite konsumentskydd och hamnar bakom mäklarens jobbförsäkring. Så man får ju lite för pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.