Hej, bor i ett hus från 40-talet med mkt treetex. På övervåningen så har jag inte haft några nämnvärda problem kopplat till det vid renoveringar. Och när det kommer till källaren har de flesta rum betongväggar. Dock är det ett rum som är lite mer ”ombonat” i källaren med uppsatta treetexskivor, trägolv och tapet osv.
Jag har trott att allt är okej och börjat riva ner de gamla strukturtapeterna osv. Störde mig dock lite på att väggen som vätter utomhus var aningen ”vobblig” i ett hörn så jag valde att kolla närmre på detta.
Jag såg först aningen mörkare färg/missfärgning längst ned nära listen och begynnelse till att smula sönder precis längst ned. Kollade på några spik som satt långt ner och de verkar va rostiga också. Sen kunde jag inte hålla mig så skar av ett hörn då jag ville se sanningen bakom skivan. Den verkade va uppreglad på nån enklare träkonstruktion som bör va långt från optimalt ur källarsynpunkt? (detta rum ligger dock inte så mkt underjord) Grådassig regel som jag såg, och treetexen var grådassig nära golvet men verkade jättefräsch lite högre upp.
Alltsom allt, väggen måste ju definitivt ha utsatts för fukt vilket kanske inte är så förvånande. Men hur illa tror ni att det är? Måste jag byta hela klabbet, eller kommer jag undan med hur det är idag? Eller räcker det med att fixa väggen som bara vätter mot trädgården? Kan tillägga det luktar ”trä” i rummet! Vet inte exakt hur det skulle lukta om det var massa mögel men jag tycker mest det luktar trä som sagt…
Jag skulle väldigt gärna göra det så enkelt och billigt för mig själv om jag säger så.
Bild 1: Avsågat hörn, regel
Bild 2: Jämförelse treetex ovan list och längst ned vid list
Bild 3: Lite ”treetexsmul”
Bild 4: Väggarna i sin helhet
Jag har trott att allt är okej och börjat riva ner de gamla strukturtapeterna osv. Störde mig dock lite på att väggen som vätter utomhus var aningen ”vobblig” i ett hörn så jag valde att kolla närmre på detta.
Jag såg först aningen mörkare färg/missfärgning längst ned nära listen och begynnelse till att smula sönder precis längst ned. Kollade på några spik som satt långt ner och de verkar va rostiga också. Sen kunde jag inte hålla mig så skar av ett hörn då jag ville se sanningen bakom skivan. Den verkade va uppreglad på nån enklare träkonstruktion som bör va långt från optimalt ur källarsynpunkt? (detta rum ligger dock inte så mkt underjord) Grådassig regel som jag såg, och treetexen var grådassig nära golvet men verkade jättefräsch lite högre upp.
Alltsom allt, väggen måste ju definitivt ha utsatts för fukt vilket kanske inte är så förvånande. Men hur illa tror ni att det är? Måste jag byta hela klabbet, eller kommer jag undan med hur det är idag? Eller räcker det med att fixa väggen som bara vätter mot trädgården? Kan tillägga det luktar ”trä” i rummet! Vet inte exakt hur det skulle lukta om det var massa mögel men jag tycker mest det luktar trä som sagt…
Jag skulle väldigt gärna göra det så enkelt och billigt för mig själv om jag säger så.
Bild 1: Avsågat hörn, regel
Bild 2: Jämförelse treetex ovan list och längst ned vid list
Bild 3: Lite ”treetexsmul”
Bild 4: Väggarna i sin helhet
Det ser ju inte speciellt illa ut för att vara källare, men som du är inne på själv är träreglar mot källarväggar som att be om problem. Tyvärr är det sällan nån bra metod att lappa och laga, visst du kan ju ta bort en skivas bredd ersätta den med stålreglar och gips och sen spackla övergången till den gamla väggen. Men om det är bra eller inte lär nog ingen här kunna svara på och om den unkna lukten i rummet ändå är kvar så blir det ju bara att börja om med att riva mera...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rimligt att riva ner tapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur isolera innervägg utan att riva upp den
Isolering -
Riva innertaket eller sätta nytt utanpå?
Byggnadsfysik -
Vilken maskin passar bäst för de här murarna att rivas ner?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Riva innervägg (bärande?) - Äter min hatt!
Byggmaterial & Byggteknik