Totte_S
Har ett kök under helrenovering och tänker räta upp de sneda väggarna, som för övrigt består av blandat timmer, plank och bräder. Väggarna lutar utåt, ca 4-5cm på hela vägghöjden.
Jag tänker att en ny regelstomme att dra lite el i och spika panel på blir bra. Eftersom det inte sägs vara vettigt att isolera inåt för mycket funderar jag på att sätta OSB (eller plyfa, eller råspont) på regelstommen, och panela på den, i syfte att få en solidare vägg, både för känslans skull och för stabiliteten. (Huset är en gång i tiden putsat på sneda brädor (vad det nu heter) och senare tilläggsisolerat utvändigt med 75mm och träfasad.)
  • Vilken virkesdimension är klenast vettig? 45*45 verkar vanligt, men ibland nämns 28*70 (glespanel).
  • Hur är en smart arbetsgång? Ska jag tänka " helt ny vägg" och börja med att få till en rak/vinkelrät syll och sedan loda in ett hammarband med reglar och kortlingar däremellan, och avsluta med regelverket runt fönster och dörrar? Eller finns det en vettigare arbetsgång?
Jag har läst om någon här som spikat stommen på golvet och kört med karmskruv in i väggen, så det tipset har jag redan ;)
Jag vet att en del har synpunkter på att räta upp väggar i gamla hus, men dessa synpunkter frågar jag inte efter, jobbet skall göras och jag vill ha tips om hur. :rolleyes:

Föreslår att du tar 45x95 eller 45x70 o kilsågar dem så att de kompenserar lutningen. Sen bara smälla upp dem o lämpligt skivmaterial. Du får då oxo plats för ny dold eldragning utan att förlora så mycke rumsyta.

Det snabbaste är antagligen att göra som du tänker - alltså regla upp en helt ny vägg av t.ex. 45-70. Då blir det spikrakt.

När det gäller isoleringen går det förmodligen bra, i alla fall om du inte idag har plast i konstruktionen. Plasten skall i så fall befinna sig som längst 1/3 in i väggen - inifrån räknat. Men eftersom du skriver att huset tilläggsisolerats även utvändigt skall det nog fungera att lägga 70mm även invändigt..

På stommen skruvar du OSB+gipsså har du en kanonvägg :)

EDIT: panel skulle du visst ha ja.. Då kan du kanske skippa OSB och istället spika liggande spikreglar av t.ex. 28-70 som du sätter panelen i (om den skall vara stående vill säga)

Jag har en del bilder i min byggdagbok över hur jag rätade och reglade upp "nya" innerväggar i den del som skall bli tvättstuga/badrum:
Krobykvarns renovering - Januari 2007 och några månader framåt :cool:

Totte_S
Jahaja, tackar för tips o sunpunkter så långt.
Finns det något som talar emot att man använder olika dimensioner på reglarna i en ny regelstomme. Tänker att jag kan använda 45*70, eller tom 45*95 som hammarband och 45*45 till resten för att slippa sala ut flera centimeter med board. Väggen lutar ju ca 45 mm på hela höjden och med en 70 regel uppe så då är det 25 mm mindre att sala ut, alternativt går det jämnt ut med en 95mm upptill. Frågan är bara hur man skall fästa in i bef. väggstomme. Skråspika eller plåtbeslag/vinklar. Känns häftigt att skruva eller spika rakt igenom en liggande 95 regel.

ClasseClas
På landet så använde vi 28x70 och skruvade på OSB + gips till det U-formade köket där det är ett måste med räta vinklar överallt om man kör med std köksvaror.

28x70 skruvades in i ursprungliga plankväggen med låånga träskruvar med torxfattning. Injustering gjordes med klossar och ibland masonitbitar just vid skruvarna. Grövre reglar funkar ju också, men det gäller att kompromissa så att man inte blir av med en massa yta i onödan. 28x70 ihop med dubbelskiva funkar bra iaf. Ngt hammarband använde vi inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.