1 114 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Att med markkabel korsa en ledningsrätt på egen mark
Äger tre byggnader på en fastighet. En med huvudsäkringar, sen försörjs de andra två husen med el därifrån. Dessa gamla markkablar behöver nog bytas (och kanske dras om på vissa sätt, flyttas något). Finns inga tomrör utan bara nedgrävda kablar.
Samtidigt går en ledningsrätt (högspänning) rakt mellan dessa tre byggnader. Jag riskerar att behöva korsa ledningsrätten på två ställen ställen, har jag tänkt. (Idag kanske ledningsrätten korsas på ett ställe, sen gammalt). Vad brukar generellt gälla? ”Läs avtalet”. Ja om jag lyckas skaka fram det, jag undrar bara om vad som generellt kan gälla. Känns konstigt om all ”kommunikation” mellan byggnaderna är kört för att det finns ett elbolag som har ledningsrätt rakt genom allt..
Samtidigt går en ledningsrätt (högspänning) rakt mellan dessa tre byggnader. Jag riskerar att behöva korsa ledningsrätten på två ställen ställen, har jag tänkt. (Idag kanske ledningsrätten korsas på ett ställe, sen gammalt). Vad brukar generellt gälla? ”Läs avtalet”. Ja om jag lyckas skaka fram det, jag undrar bara om vad som generellt kan gälla. Känns konstigt om all ”kommunikation” mellan byggnaderna är kört för att det finns ett elbolag som har ledningsrätt rakt genom allt..
Det tråkiga svaret är, läs avtalet.F fuentes skrev:Äger tre byggnader på en fastighet. En med huvudsäkringar, sen försörjs de andra två husen med el därifrån. Dessa gamla markkablar behöver nog bytas (och kanske dras om på vissa sätt, flyttas något). Finns inga tomrör utan bara nedgrävda kablar.
Där står det vilka begränsningar som gäller och vad de behöver göra för att återställa efter sig vid eventuellt arbete.
Men generellt så brukar det mer vara saker som att du inte får bygga något som förhindrar dem från att underhålla ledningen i framtiden.
Mer praktiskt så kan du med stor sannolikhet dra dina ledningar, men om de behöver göra något med ledningen så får du stå för kostnaden att återställa dina egna ledningar.
Ja jo jag tänker lite samma. ”Jag skulle vilja byta vattenledning till hus 1 och förnya markkabeln till hus 2 men det är ju en ledningsrätt i vägen så det blir inget med det” är ju helt ologiskt. Tror faktiskt inte det finns ett avtal, vad jag kan se. Men jag ringer nätägaren.Dowser4711 skrev:
Det tråkiga svaret är, läs avtalet.
Där står det vilka begränsningar som gäller och vad de behöver göra för att återställa efter sig vid eventuellt arbete.
Men generellt så brukar det mer vara saker som att du inte får bygga något som förhindrar dem från att underhålla ledningen i framtiden.
Mer praktiskt så kan du med stor sannolikhet dra dina ledningar, men om de behöver göra något med ledningen så får du stå för kostnaden att återställa dina egna ledningar.
Börja med att kolla på mina sidor hos lantmäteriet.F fuentes skrev:
Det ska inte finnas ett avtal utan ett myndighetsbeslut enligt ledningsrättslagen. Läs dina begränsningar där. Finns som sagt på Lantmäteriets Mina sidor för fastigheten. Där hittar du aktnumret och sen får du emaila Lantmäteriet för att få läsa akten.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
Vi har en liknande situation där dom var tvungna att gräva upp, i vårt fall, avloppsledningen för ett byte.
Elkabeln till förrådet på andra sidan grävdes av och lagades av kommunen utan något knot (samma sak med Gunnebostaketet), dom utgick ifrån att allt som dom hade sönder längs vägen skulle ersättas eller återställas.
Så här står det i vårt avtal om vad vi inte får göra:
"Fastighetsägaren får inte utan Kommunens tillstånd;
− plantera träd eller buskar inom det upplåtna ledningsområdet
− uppföra byggnader eller andra anläggningar inom det upplåtna ledningsområdet
− spränga schakta eller vidta annan åtgärd som kan skada ledningarna"
Jag tolkar inte en korsande ledning som anläggning.
Elkabeln till förrådet på andra sidan grävdes av och lagades av kommunen utan något knot (samma sak med Gunnebostaketet), dom utgick ifrån att allt som dom hade sönder längs vägen skulle ersättas eller återställas.
Jo, det är standard i såna akter tror jag. Det jag stör mig på inte får göra: ”….schakta”. Svårt att göra något dåullet skrev:
Vi har en liknande situation där dom var tvungna att gräva upp, i vårt fall, avloppsledningen för ett byte.
Finns ingen ledningsrätt på Mina Sidor.Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara