Jag blev lite inspirerad av sista bilden i PER-HENRIK LUNDBLOM inlägg om att ta mycket bilder för att i efterhand kunna måtta i dem. Tänkte jag kunde skriva en liten guide hur man kan använda sketchup för detta.

Bäst resultat får man om man har kända mått både längs x och y axel i bilden.

Först importerar du bilden via Import / Use as new matched photo. Rita sidan in 4 referenserlinjer för axlarna i bilden, på min exempelbild är det enkelt. Det kan vara marigt i verkligheten.

match.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om kamerans glugg har förvrängt bilden så du ej får raka axlar så kompenserar inte Sketchup för detta tyvärr. Det finns program för detta, läs mer här, om kameran inte spar gluggens EXIF info så måste du manuellt mata in dessa

http://hugin.sourceforge.net/tutorials/perspective/en.shtml

Nästa steg är att rita in kända objekt/mått längs minst en axel, gärna två, i mitt enkla exempel är det det yttre fyrkanten. Rita även in de objekt/mått du vill få tag på, i mitt exempel den lilla fyrkanten i mitten.

known_points.png
Skapa konto

Gruppera alla objekt
group.png
Skapa konto

Nu är det dags att skala, först tar vi ett exempel där båda axlarna har kända mått, klicka på skalverktyget (inringat i rött) och klicka sedan på det grupperade objektet. Klicka på x axelns eller y axelns center punkt (inringad) börja dra den inåt så att programmet börjar skala längs x-axeln. Skriv nu in det kända mått du har på den axeln. Avsluta med mm (Då använder den mm och inte förstorningsratio).
scale.png
Skapa konto

Repetera för andra axeln. Rita nu in dina okända mått med dimensionverktyget
from_exact_mmm.png
Skapa konto

Det kan även vara så att du inte känner till mått längs båda axlar, då kan du skala med en förstorningsskala istället. Detta ger ofta inte lika exakta resultat. Räkna ut en skala genom att ta det kända måttets storlek genom det uppmätta i Sketchup, i mitt fall 165/3089=0,04272397721387881926462972553081

Välj skalverktyget igen men denna gång klickar du på ett av hörnen istället, börja dra in mot mitten, notera att båda axlarna nu skalar. Skriv in ration, desto mer decimaler du skriver in desto exaktare resultat
from_scale.png
Skapa konto

• Gilla
corre och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.